Υπερήλικα πλοία. Κάποια επιβατηγά, μερικά μικρότερα ψυχαγωγικά σκάφη, κυρίως όμως εγκαταλειμμένα και μισοβυθισμένα κουφάρια φορτηγών και δεξαμενόπλοιων. Ανάμεσά τους το Πηνελόπη Α που κάποτε έκανε το δρομολόγιο από Ραφήνα για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο. Και ίσως κάποια ακόμα που αρκετοί από εμάς ταξιδέψαμε ένα από τα καλοκαίρια μας. Κάποια άλλα από τα σκουριασμένα βαπόρια της Ελευσίνας σχετίστηκαν με έκνομες υποθέσεις. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας τα ναυάγια που βρίσκονται στην περιοχή, υπολογίζονται σε τριάντα.
Για το θέμα συναντήσαμε τον Χρήστο Χρηστάκη, κάτοικο Ελευσίνας και εκπρόσωπο της κίνησης πολιτών Ecoeleusis. Όπως λέει στο newsbeast.gr, η διαχείριση του παραλιακού μετώπου ανήκει στον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας. «Ο συγκεκριμένος φορέας επιτρέπει ή απαγορεύει να γίνονται προσορμίσεις πλοίων και άσκηση διαφόρων δραστηριοτήτων στην πόλη». Ο ίδιος επισημαίνει πως παρά το γεγονός ότι η πόλη είναι παραλιακή, δεν έχει παραλία. «Διεκδικούμε τμήματα του παράκτιου μετώπου, με σκοπό την ανάπλαση και εξυγίανσή τους ώστε να μπορέσουν να τα απολαμβάνουν οι πολίτες. Γι’ αυτό το λόγο γίνονται πολλές προσπάθειες τον τελευταίο καιρό ιδίως από τις κινήσεις πολιτών, οι οποίες πιέζουν τις αρχές προς αυτή την κατεύθυνση».
Το πλοίο που συμμετείχε στην απόβαση στη Νορμανδία
Κατασκευάστηκε το 1944, ενώ έως και το 1982 έφερε το όνομα Σωκράτης Ιασεμίδης. Μετονομάστηκε σε ΕΥΓΕΝΙΑ Π. όταν πωλήθηκε σε νέο ιδιοκτήτη και συνέχισε να πλέει στο Αιγαίο ως φορτηγό πλοίο. Από το 2011 έως και σήμερα παραμένει παροπλισμένο και εγκαταλειμμένο στην περιοχή Καλυμπάκι Ελευσίνας. Ήταν το πρώτο Ferry Boat – παντόφλα στην Ελλάδα, το οποίο έκανε τη γραμμή Ρίο – Αντίρριο, με καπετάνιο τον Κυριάκο Τσαγκάρη. Αρχικά ήταν ιδιοκτησία της συνεταιριστικής ΚΥΔΕΠ, η οποία στη συνέχεια χρεοκόπησε.
«Η Αγία Ζώνη ήταν ένα μόνο ναυάγιο»
Ο κύριος Χρηστάκης επισημαίνει ότι η ήδη καταπονημένη παράκτια ζώνη της Ελευσίνας επιβαρύνεται περιβαλλοντικά από τα ναυάγια. «Η Αγία Ζώνη ήταν ένα μόνο ναυάγιο. Εδώ όμως θα δείτε συνολικά 30 ναυάγια. Μικρά και μεγάλα. Τα περισσότερα πλοία είναι είτε ημιβυθισμένα, είτε βυθισμένα. Επί της ουσίας οτιδήποτε ανεπιθύμητο μεταφέρεται στην Ελευσίνα».
Το «Slops»
Αναφορά στην εισαγγελέα Περιβάλλοντος
Για την υπόθεση τόσο του Slops, όσο και των υπολοίπων ναυαγίων που βρίσκονται στον κόλπο της Ελευσίνας, οι κάτοικοι κατέθεσαν τον Ιούνιο αναφορά στην εισαγγελέα Περιβάλλοντος, Αιμιλία Χριστογιαννοπούλου, η οποία διέταξε προκαταρκτική έρευνα.
ΕΛΚΕΘΕ: Επιβαρυμένη από τη ρύπανση η περιοχή της Ελευσίνας
Σχετικά με την εικόνα που παρουσιάζει ο κόλπος της Ελευσίνας, ο ο διευθυντής ερευνών του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών, Γιάννης Χατζηανέστης, λέει στο newsbeast.gr, ότι πρόκειται για μία επιβαρυμένη περιοχή. «Τόσο λόγω των ναυαγίων, όσο και λόγω της βιομηχανικής ζώνης που υφίσταται στην Ελευσίνα. Επηρεάζει επίσης η μορφολογία της, καθώς πρόκειται για έναν κλειστό κόλπο». «Σε ό,τι αφορά στα ναυάγια, τα μέταλλα απελευθερώνονται στο θαλάσσιο περιβάλλον, εάν υπολογίσουμε ότι δεν περιέχουν φορτίο. Επί της ουσίας οτιδήποτε πέσει στη θάλασσα και υποστεί διάβρωση, απελευθερώνει ρυπογόνες ουσίες. Στην πράξη η ρύπανση εξαρτάται από την περιοχή, τα θαλάσσια ρεύματα και την ανανέωση των υδάτων και φυσικά από τον αριθμό των ναυαγίων. Οπωσδήποτε τα ιζήματα στον κόλπο της Ελευσίνας είναι επιβαρυμένα από πετρελαιοειδή, κάτι που γνωρίζουμε από τις μελέτες των τελευταίων τριάντα ετών. Ωστόσο δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε συγκεκριμένα τι ποσοστό της ρύπανσης αναλογεί στα ναυάγια», προσθέτει.
Τι λένε οι φορείς που διαχειρίζονται την περιοχή
Για το θέμα επικοινωνήσαμε και με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας, ζητώντας τη θέση του φορέα δια του προέδρου του, Σταύρου Δρακονταειδή. Ωστόσο δεν λάβαμε καμία απάντηση, ενώ ανάλογη ήταν και η στάση του δήμου, στην προσπάθειά μας να μιλήσουμε με το δήμαρχο, Γιώργο Τσουκαλά. Παρόλ’ αυτά στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του Οργανισμού Λιμένος για το 2015, ο οποίος εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο τον Ιούνιο του 2017 γίνεται συγκεκριμένη αναφορά με το φορέα να δεσμεύεται για τη διευθέτηση των ναυαγίων. Όπως αναφέρεται: «Η διοίκηση της εταιρείας εξετάζει τις περιπτώσεις 30 ναυαγίων πλοίων, τα οποία έχουν βυθιστεί σε προηγούμενες χρήσεις, ως προς την δυνατότητα εφαρμογής των διατάξεων του ΦΕΚ αρ. φύλλου 857 / 1 η Ιουνίου 2007, σχετικά με τα δικαιώματα του Οργανισμού Λιμένος επ’ αυτών. Το ύψος των οποίων υπολογίζεται από τη διοίκηση κατά την σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων σε 14 εκατ. ευρώ περίπου. Η Διοίκηση του Οργανισμού στη χρήση 2016 ξεκίνησε τις προβλεπόμενες από το νόμο τιμολογήσεις των ανωτέρω ναυαγίων πλοίων το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρήσεως 2017», σημειώνεται στη σχετική αναφορά.