«Εν ονόματι του Δικαίου πλέω μεθ’ ορμής ακαθέκτου και με πεποίθησιν προς την νίκην». Αυτό το κομμάτι του σήματος του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη κατά την έναρξη της ναυμαχίας της Έλλης, από το «Αβέρωφ» προς τον υπόλοιπο στόλο και την κυβέρνηση στην Αθήνα, θα μπορούσε να είναι και το σύνθημα για την σύγχρονη αναγέννηση της χώρας μας. Το newsbeast.gr είχε την ευκαιρία να επισκεφτεί τον «τυχερό μπαρμπά-Γιώργη» στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά όπου οι εργαζόμενοι εκεί πραγματικά έχουν δώσει τον καλύτερό τους εαυτό στις εργασίες συντήρησής του, συγκινημένοι από την ιστορικότητα και τον συμβολισμό που έχει αυτό το πλοίο.
Ένα πλοίο για το οποίο εργαζόμενοι των ναυπηγείων, σύμφωνα με το περιοδικό «Ναυτική Ελλάς», είπαν κατά την στιγμή της εισόδου στην δεξαμενή συντήρησης: «Είναι τιμή μας να δουλέψουμε για αυτό το καράβι», «Αυτό το καράβι είναι η Ελλάδα», «Είναι σαν τον Παρθενώνα». Με όλες τις μνήμες που έχει αυτό το σκαρί αποτυπωμένες επάνω του και την πορεία του μέχρι τώρα, είναι πραγματικά σαν την Ελλάδα. Ότι και να γράψεις για αυτό το πλοίο κινδυνεύεις σοβαρά να είναι λίγο… Πρόκειται για το μοναδικό θωρηκτό ή για την ακρίβεια Θωρακισμένο-Καταδρομικό από την εποχή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου που υπάρχει ακόμα σε όλο τον κόσμο. Κάθε του γωνιά είναι ποτισμένη με αγωνίες, ιδρώτα, αίμα αλλά και χαρές. Προσπαθώντας να βάλεις δυο αράδες στην σειρά νοιώθεις το «Αβέρωφ» να σε πλακώνει με όλο του το φυσικό και ιστορικό εκτόπισμα αλλά και παράλληλα να σου φωνάζει: «Έλα μαζί μου μπορούμε να καταφέρουμε τα πάντα!».
Η απόκτηση του θρυλικού θωρηκτού
«Δέκα χρόνια μετά τον Ελληνοτουρκικό Πόλεμο του 1897 το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό διέθετε μια ελάχιστη δύναμη απαρχαιωμένων τορπιλοβόλων και τριών γαλλικών θωρηκτών που είχαν κατασκευασθεί το 1889. Η επιτακτική ανάγκη για τη δημιουργία αξιόμαχου στόλου είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του στόλου – στα τέλη του 1908 – με τέσσερα καινούρια αγγλικά και τέσσερα γερμανικά αντιτορπιλικά. Σε αυτά επρόκειτο να προστεθεί το Θωρακισμένο-Καταδρομικό «Γ. Αβέρωφ», η Δόξα του Πολεμικού Ναυτικού. Για την ανανέωση του Στόλου η τότε κυβέρνηση Μαυρομιχάλη είχε απευθυνθεί στα Ναυπηγεία Ορλάντο στο Λιβόρνο της Ιταλίας, όπου εκείνη ακριβώς την εποχή κατασκευαζόταν ένα θωρακισμένο–καταδρομικό το οποίο είχε παραγγελθεί και επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί από το Ιταλικό Ναυτικό. Όμως, η ακύρωση της παραγγελίας από τη μεριά των Ιταλών και η άμεση προκαταβολή του 1/3 της συνολικής αξίας του πλοίου επέτρεψαν την απόκτηση του θωρηκτού από την Ελλάδα. Το ποσόν της προκαταβολής προήλθε από τη διαθήκη του Γεωργίου Αβέρωφ και ανήρχετο σε 8.000.000 εκατομμύρια χρυσές δραχμές, ενώ το υπόλοιπο ποσό των 15.650.000 χρυσών δραχμών καλύφθηκε από το Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.). Η κυβέρνηση δαπάνησε 23.650.000 δρχ. για την απόκτηση του.
Οι πιο λαμπρές στιγμές στην ιστορία του «Αβέρωφ»
Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ 4λεπτο Ιστορικό from Θωρηκτό Γ.ΑΒΕΡΩΦ on Vimeo. Το Θωρηκτό δεν άργησε να γνωρίσει το βάπτισμα του πυρός. Τον Οκτώβριο του 1912, με την έναρξη του Α’ Βαλκανικού Πολέμου, το «Γ.Αβέρωφ», επικεφαλής του Στόλου του Αιγαίου υπό τον Ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη, απέπλευσε προς τα Δαρδανέλια. Κατέλαβε τη Λήμνο και στον όρμο του Μούδρου εγκαταστάθηκε το προχωρημένο αγκυροβόλιο του Στόλου. Ακολούθησε η κατάληψη του Αγίου Όρους, των νησιών του βορείου και ανατολικού Αιγαίου (Θάσος, Σαμοθράκη, Ίμβρος, Τένεδος, Αγ. Ευστράτιος, Μυτιλήνη, Χίος). Η σύγκρουση με τον τουρκικό στόλο ήταν πλέον αναπόφευκτη. Ο Ναύαρχος Κουντουριώτης έδωσε επιθετικό χαρακτήρα στον ελληνικό σχεδιασμό. Διέταξε το στόλο του να αρχίσει να πλέει από βορρά προς νότο, οπότε ο οθωμανικός στόλος εμφανίσθηκε στην έξοδο των Στενών. Τότε, ο Κουντουριώτης απηύθυνε το περίφημο σήμα του στα ελληνικά πλοία που συνέπλεαν με το «Γ. Αβέρωφ»: «Με την δύναμιν του Θεού και τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου πλέω μεθ’ ορμής ακαθέκτου και με πεποίθησιν προς την νίκην εναντίον του εχθρού του Γένους». Η έκβαση των Ναυμαχιών της Έλλης (3 Δεκεμβρίου 1912) και της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913) που ακολούθησαν, διέλυσε τις προσδοκίες του Σουλτάνου και της Υψηλής Πύλης για τον έλεγχο του Αιγαίου. Ο οθωμανικός στόλος δεν θα επιχειρούσε πια νέα έξοδο στο Αιγαίο.
Η συνέχεια του θρύλου