Τον Αύγουστο του 1978 η πτήση της Ολυμπιακής – ΟΑ 411 για Νέα Υόρκη, παραλίγο να εξελιχθεί σε ένα από τα πιο πολύνεκρα δυστυχήματα στα αεροπορικά χρονικά. Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης Φωτογραφίες: Γιάννης Κέμμος Μία έκρηξη ακούστηκε στη δεξιά πλευρά του Jumbo 747 με πιλότο το Σήφη Μιγάδη και συγκυβερνήτη τον Κώστα Φικάρδο. Ο κινητήρας Νο 3 είχε καταστραφεί κατά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Ελληνικού. «Αυτό που ήξερα, όπως και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος, ήταν ότι έχουμε σκοτωθεί», ανέφερε στη μοναδική συνέντευξη που παραχώρησε ο Μιγάδης.
Η μαρτυρία…
«Ήμουν 19 ετών τότε. Βρισκόμαστε στο πατρικό μου στη Νέα Σμύρνη, ένα αργόσχολο καλοκαιρινό πρωινό. Κάποια στιγμή χτυπάει το τηλέφωνο. Ήταν ένας ξάδερφός μου, ο οποίος ρωτούσε πού είναι ο Σήφης. “Ο Σήφης έφυγε, έχει δρομολόγιο για Νέα Υόρκη”, απαντήσαμε εμείς. “Μα… Ένα Jumbo περνάει αυτή την ώρα κάτω από τους προβολείς στο γήπεδο Πανιωνίου”, επέμεινε εκείνος. “Βλέπω τα πρόσωπα των επιβατών. Τι έγινε;”. “Δεν ξέρουμε…” Αμέσως πήραμε τηλέφωνο στην επιμελητεία του αεροδρομίου η αδερφή μου κι εγώ. Ρωτούσαμε τι είχε συμβεί. Εκείνοι μας ζήτησαν να περιμένουμε. Τελικά απάντησαν, λέγοντάς μας ότι υπήρχε ένα μικρό πρόβλημα και το αεροπλάνο επιστρέφει. Ξεκινήσαμε αμέσως για το αεροδρόμιο. Όταν φτάσαμε το αεροπλάνο δεν είχε προσγειωθεί ακόμα. Θυμάμαι ότι ανεβήκαμε στην ταράτσα και το είδαμε να έρχεται. Έχω την εικόνα του μέσα στο μυαλό μου, όπως ακριβώς είχε φανεί τότε στα μάτια μου. Να κατεβαίνει αλώβητο. Άψογο και περήφανο έκανε την προσγείωσή του. Μερικά λεπτά αργότερα άνοιξε η πόρτα, πήγε η σκάλα, και κατέβηκε ο πατέρας μου. Ήταν ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Ένας λαμπερός, ευτυχισμένος άνθρωπος. Σιγά σιγά άρχισε να αδειάζει το αεροπλάνο».
Τι συνέβη
«Ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος, κι εκείνος μάζεψε τις ρόδες του αεροπλάνου. Κατάφερε να λειτουργήσει άμεσα υπό συνθήκες ασφυκτικής πίεσης. Τα πάντα κράτησαν ενάμισι λεπτό. Πέταξε με τα χέρια κρατώντας το τιμόνι του αεροπλάνου σταθερό επί ενάμισι λεπτό. Είχε τη δύναμη και την αποφασιστικότητα να το παλέψει, παρά το γεγονός ότι στο μυαλό του φαντασιωνόταν ήδη, εμάς, τα παιδιά του, να είμαστε μαζεμένα πάνω από τον τάφο του. Στον ελάχιστο χρόνο που συνέβησαν όλα, επεξεργάστηκε διάφορα σενάρια. Σκεφτόταν να το ρίξει στο Αιγάλεω με την κοιλιά, μήπως και σωθεί κανένας από τους επιβάτες. Ωστόσο όπως είχε πει ο ίδιος στη συνέντευξή του στον Παπαπέτρου, βλέποντας τα λεπτά να περνούν και τις συνθήκες να καλυτερεύουν: “Δεν μου χρειαζόταν πια το Αιγάλεω. Το άφησα το Αιγάλεω. Έφυγα”. Kάθε στιγμή ήταν και ένα νέο πλάνο, επανεκτιμούσε τις συνθήκες. Μόνο ανθρώπινο μυαλό με βέλτιστη λειτουργία θα μπορούσε να καταφέρει κάτι τέτοιο».
Τι θα είχε συμβεί
«Εάν δεν σωζόταν το αεροπλάνο, μία φλεγόμενη βόμβα με 130 τόνους καυσίμων, θα έπεφτε και θα συρόταν σε κατοικημένη περιοχή για τουλάχιστον 500 μέτρα. Θα είχαμε 400 νεκρούς επιβάτες και χιλιάδες νεκρούς στο έδαφος. Και φυσικά ένα φαινόμενο ντόμινο, που θα έφερνε την ολοκληρωτική οικονομική καταστροφή για την Ολυμπιακή». «Μετά το περιστατικό, το πλήρωμα κατευθύνθηκε προς τα γραφεία της Ολυμπιακής στο αεροδρόμιο. Μπορέσαμε να τον δούμε ελάχιστα. Μόνο ένα φιλί, ένα “είμαστε καλά”, κι αυτό ήταν όλο. Μία αεροσυνοδός του είπε: “συγχαρητήρια κύριε Μιγάδη, αλλά εγώ δεν θα μπορέσω να συνεχίσω μαζί σας”. Ήταν μεγάλο σοκ για το πλήρωμα. Οι επιβάτες μπορεί να μην είχαν καταλάβει εκείνη τη στιγμή, τι ακριβώς είχε συμβεί, ωστόσο τα μέλη του πληρώματος, όντας επαγγελματίες, είχαν συνειδητοποιήσει πλήρως την κατάσταση.
«Ζούσαμε πάντα με έναν ήρωα»
Τα συμπεράσματα…
Τα συστατικά που έσωσαν το αεροπλάνο
Η θέση της Ολυμπιακής
«Μέσα από όλο αυτό βρέθηκε υπό κρίση και η εταιρεία. Όλοι μούδιασαν όταν συνέβη το γεγονός. Έπρεπε να αποδείξουν ότι ήταν η πιο ασφαλής εταιρεία. Ότι όλες οι συντηρήσεις γίνονταν κανονικά. Κανείς από τα στελέχη της Ολυμπιακής δεν πήρε τηλέφωνο τον πατέρα μου να τον συγχαρεί. Αργότερα τουλάχιστον, όταν είχε πια ξεκαθαρίσει το τοπίο. Η επίσημη εταιρεία δεν εκφράστηκε ποτέ για το περιστατικό, εκτός από μεμονωμένους συναδέλφους του. Δεν υπήρχε τότε η τάση να δημιουργούνται πρόσωπα επικαιρότητας, ήρωες. Ήταν κάτι που έγινε και απλά έπρεπε να περάσει».
Το μετά
«Δεν άλλαξε δραματικά κάτι στη ζωή μας. Ποτέ δεν είπαμε στον πατέρα μου να σταματήσει να πετάει μετά το συμβάν. Θα μας σκότωνε. Ήταν ήδη πολλά χρόνια εν ενεργεία πιλότος. Πριν την Ολυμπιακή δούλευε στην ΤΑΕ, πριν την ΤΑΕ σε διάφορα ψεκαστικά αεροπλάνα. Αλλά και στη Syrian Airways. Παρά το γεγονός όμως, ότι έπεσε ένας συνάδελφός του στη Syrian Airlines και το σοκ για εκείνον ήταν μεγάλο, δεν άλλαξε ποτέ γνώμη. Ήθελε να συνεχίσει να πετάει.
Ένας… ερωτευμένος πιλότος
«Ήταν ερωτευμένος με τη δουλειά του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Νομίζω ότι είχε γεννηθεί γι’ αυτό. Μέσα από τη δουλειά του εξέφραζε τα στοιχεία του χαρακτήρα του. Προσπάθησε να παρατείνει την εργασία του στην Ολυμπιακή. Δεν τα κατάφερε όμως, καθότι οι κανονισμοί ήταν ιδιαίτερα αυστηροί».
Ο πατέρας μου
«Κλείνοντας θα πω κάτι πολύ προκλητικό. Αλλά έτσι το νιώθω. Συγχωρήστε με, αλλά αυτά είναι τα συναισθήματά μου. Είναι ο πατέρας μου: Το σύμπαν του χάρισε εκείνη τη στιγμή την ευκαιρία να αυτοπραγματωθεί. Δεν θέλω να πω τίποτα παραπάνω».