Η τραγωδία των Ιμίων το 1996 με την απώλεια του ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου ΑΒ-212 με πλήρωμα τους Γιαλοψό, Βλαχάκο και Καραθανάση και η επίσης τραγική απώλεια ενός άλλου ΑΒ-212 στην Κίναρο στις 11 Φεβρουαρίου του 2016 με πλήρωμα τους Τουλίτση, Πανανά και Ευαγγέλου έχουν ένα κοινό παρονομαστή. Του Μαρίνου Γκασιάμη Φωτογραφίες και βίντεο: Γιάννης Κέμμος Επρόκειτο για ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού. Ελικόπτερα που καλούνται να φέρουν εις πέρας ορισμένες από τις πιο δύσκολες αποστολές που μπορεί κανείς να ζητήσει στο σημερινό περιβάλλον του Αιγαίου και όχι μόνο.
Μας υποδέχθηκε και μας ξενάγησε στις εγκαταστάσεις ο Διοικητής της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού Πλοίαρχος Ηλίας Ράπτης.
Στην Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού μας επεσήμανε πως υπάγονται υπό πλήρη διοίκηση η Σχολή Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΣΕΝ), η Βάση Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΒΕΝ) και ο Ελικοσταθμός Αμφιάλης ενώ υπό διοικητική διοίκηση υπάγονται οι δύο Μοίρες Ελικοπτέρων που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό.
Το σχολείο διαφυγής
Ο πρώτος σταθμός της ξενάγησης που μας έγινε ήταν στο ειδικευμένο σχολείο διαφυγής (HELO DUNKER). Εκεί η εμπειρία που αποκομίζουν τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Όπως επισημαίνεται και στον σχετικό φυλλάδιο που μας έδωσαν οι άνθρωποι της Σχολής αυτής οι πτήσεις εν γένος περιλαμβάνουν κινδύνους. Κατά συνέπεια κατά την πτήση ενός ιπτάμενου μέσου υπάρχει πάντοτε η πιθανότητα πτώσεως ή αναγκαστικής προσγείωσης (προσθαλασσώσεως) από διάφορους παράγοντες. Στατιστικά από την περίοδο 1955 -1961 δείχνουν ότι τα 2/3 των ατυχημάτων είχαν σαν αποτέλεσμα την πτώση Ελικοπτέρων και Αεροσκαφών στη θάλασσα. Παρότι, μόνο το 12% από αυτά τα ατυχήματα κατατάσσεται στην κατηγορία των μειζόνων αεροπορικών ατυχημάτων, το 52% εξ αυτών ήταν θανάσιμα.
Σκοπός της εκπαίδευσης είναι η απόκτηση της ικανότητα διαφυγής από βυθιζόμενο ελικόπτερο ή αεροσκάφος κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Η εκπαίδευση διαρκεί 2 ημέρες και εκτελείται σε απόλυτα ελεγχόμενο και ασφαλές περιβάλλον παρουσία δυτών και ιατρικής ομάδας. Η εν λόγω εκπαίδευση δίνει με ρεαλιστικό τρόπο την εμπειρία και την αίσθηση που βιώνεται από την πτώση στη θάλασσα και τη βύθιση ενός ιπτάμενου μέσου και χωρίζεται σε θεωρητική και πρακτική ως εξής: 1η Ημέρα Θεωρητική εκπαίδευση
- Αναπνευστική συσκευή HEED (χαρακτηριστικά, δυνατότητες, χρήση )
- Ενεργοποίηση σωσιβίου
- Θέση πρόσκρουσης
- Θέση προσανατολισμού
- Διαφυγή από το ανατρεπόμενο κάθισμα
Πρακτική εκπαίδευση
- Χρήση της αναπνευστικής συσκευής HEED
- Ενεργοποίηση σωσιβίου σε βάθος
- Διαφυγή από το ανατρεπόμενο κάθισμα με χρήση HEED
2η Ημέρα Θεωρητική εκπαίδευση
- Ανάλυση της διαδικασίας διαφυγής
- Αποφυγή και αντιμετώπιση προβλημάτων κατά τη διαφυγή.
- Σωστική λέμβος
- Διαδικασία περισυλλογής με HOIST
Πρακτική εκπαίδευση
- Φάσεις καθόδου ομοιώματος
- Ημέρα
- Ημέρα με ανατροπή
- Ημίφως με ανατροπή
- Σκοτάδι με ανατροπή
- Ημέρα με χρήση αναπνευστικής συσκευής
- Ημέρα με ανατροπή και χρήση αναπνευστικής συσκευής
- Χρήση σωστικής λέμβου
- Περισυλλογή με HOIST
Η πρακτική εκπαίδευση Χειριστών Συσκευών
Ο επόμενος σταθμός της ξενάγησης μας ήταν ο χώρος που γίνεται η εκπαίδευση των συσκευών εντοπισμού των υποβρυχίων που είναι ίσως η πιο σημαντική αποστολή των ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού.
Τα «Γεράκια του Αιγαίου»
Αμέσως μετά η ξενάγηση μας έφερε στο ελικοδρόμιο της Διοίκησης όπου βρίσκονταν σταθμευμένα δύο S-70 AegeanHawk. Η 2η Μοίρα Ελικοπτέρων του Πολεμικού Nαυτικού διαθέτει 11 Ε/Π S-70 (8 Ε/Π S70B6 με αναλογικά όργανα πτήσεως και 3 Ε/Π S70Bμε ψηφιακά (Glass Cockpit)). Το Ε/Π S-70 κατασκευάζεται από την εταιρία Sikorsky, έχει δυο κινητήρες, τετραπτέρυγο αναδιπλούμενο στροφείο, Auxiliary Power Unit (APU), Dipping Sonar, ESM, Radar, FLIR, αυτόματο σύστημα πτήσης (AFCS), Hoist, HIFR, RAST και όλα τα απαραίτητα όργανα και συσκευές για πτήση IFR και εκπλήρωσης των αποστολών του.
Τα Agusta Bell 212
Τελευταίος σταθμός της ξενάγησης μας ήταν το υπόστεγο συντήρησης. Εκεί είδαμε ελικόπτερα της πρώτης Μοίρας Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού. Τα γνωστά Agusta Bell 212 αλλά και τα ελικόπτερα της Ακτοφυλακής Aegean Dauphin AS 365 N 3 που εδρεύουν στον ίδιο χώρο.