«Δε θα μιλήσουμε γι’ αυτό, ακόμα κι αν μάθω ότι είσαι ένας από τους γιους μου», είπε νέτα σκέτα ο Τζέρι Λιούις στον δημοσιογράφο του «Entertainment Weekly» που αποπειράθηκε το 2009 να μάθει τι κρύβεται πίσω από το φιλμ-σταθμό του θεότρελου κωμικού. Ο Chris Nashawaty επέμενε όμως, ρωτώντας τον επανειλημμένως αν θα δει ποτέ τη «Μέρα που έκλαψε ο κλόουν». Ο Τζέρι έγραψε σε ένα κομμάτι χαρτί με πράσινο μελάνι: «Όχι». Κατόπιν τον ρώτησε αν υπάρχουν περισσότερες από μία κόπιες της ταινίας. Ο Τζέρι ξανάγραψε «Όχι»! Ήταν σαφές πως ο κωμικός πονούσε να μιλά για το προσωπικό του όραμα που δεν παίχτηκε ποτέ στις σκοτεινές αίθουσες. Επέμενε όμως: «Υπάρχει το φιλμ φυλαγμένο κάπου;». «Ναι, ναι», αποκρίθηκε μονολεκτικά ο σύγχρονος γελωτοποιός και έκλεισε το θέμα πριν καν αρχίσει. Ο Τζέρι Λιούις έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, στις 20 Αυγούστου, αφήνοντας την τελευταία του πνοή στο σπίτι του στο Λας Βέγκας. Από φυσικά αίτια πέθανε στα 91 του, παίρνοντας μαζί του το μεγάλο μυστικό της καταραμένης ταινίας που μετατράπηκε σε ένα από τα θρυλικότερα μυστήρια του παγκόσμιου σινεμά. Η «Μέρα που έκλαψε ο κλόουν» ήταν το πιο φιλόδοξο και προσωπικό έργο του ξεκαρδιστικού κωμικού σίφουνα και αυτό που δεν θα ευτυχούσε ποτέ να δει εκεί ακριβώς που το προόριζε: στους σινεμάδες του κόσμου. Κι αυτό γιατί έτσι το θέλησε ο ίδιος. Λένε πως κάποια μυστήρια γίνονται καλύτερα με τον χρόνο, σαν το παλιό καλό κρασί δηλαδή, κι αυτό ακριβώς ένιωσε ο κόσμος όταν στις 10 Αυγούστου κυκλοφόρησε στο ίντερνετ ένα εφτάλεπτο απόσπασμα της ταινίας από έναν παλιό ολλανδικό τηλεοπτικό σταθμό, που είχε κάνει ένα αφιέρωμα στα γυρίσματα του «χαμένου» φιλμ του Τζέρι κατά το σωτήριον έτος 1972. Ως το άγιο δισκοπότηρο για κάθε σινεφίλ που σέβεται τον εαυτό του, το κινηματογραφικό στοίχημα του κωμικού να ενσαρκώσει έναν ρόλο τελείως διαφορετικό από όσα τον είχε συνηθίσει το κοινό του δεν θα ευδοκιμούσε τελικά. Γι’ αυτό και η πικρία του όλα αυτά τα χρόνια. Το έργο θα σηματοδοτούσε τη μεγάλη στροφή του σε ένα άλλο είδος κινηματογράφου, το δράμα, για τις ανάγκες του οποίου ταξίδεψε ο 46χρονος κωμικός το 1972 στη Σουηδία για να σκηνοθετήσει και να πρωταγωνιστήσει σε μια ταινία για το Ολοκαύτωμα. Και η στροφή ήταν 180 μοιρών, καθώς ο Τζέρι απομακρυνόταν από το χοντροκομμένο, σχεδόν σλάπστικ, χιούμορ του που τον είχε κάνει αστέρι, αλλά και από τις κωμωδίες που τον καθιέρωσαν ως έναν από τους καλύτερους κωμικούς της γενιάς του. Τα χρόνια του «Bellboy» (1960) και του «Nutty Professor» (1963) ήταν πια πίσω του, καθώς ήθελε να αλλάξει την εικόνα που τον είχε στείλει στα ουράνια. Αυτός ο θεότρελος τύπος που έβγαζε συνεχώς τη γλώσσα και έκανε εκείνες τις ξεκαρδιστικές γκριμάτσες ήταν πολλά περισσότερα από έναν γελωτοποιό και μια ταινία ερχόταν ολοταχώς να βάλει την καριέρα του σε νέα μονοπάτια. Μια για πάντα. Ο Τζέρι θα έπαιζε λοιπόν έναν κλόουν γερμανικού τσίρκου, ονόματι Χέλμουτ Ντορκ(!), που βρίσκεται σε ναζιστική φυλακή και στρατόπεδο συγκέντρωσης αργότερα, όταν και τον διατάζουν να εκτελεί τα κλοουνίστικα κόλπα του για τα εβραιόπουλα που οδηγούνται στους θαλάμους αερίων. Σήμερα, περισσότερα από 45 χρόνια μετά, η ιδέα του έχασε τον προκλητικό της χαρακτήρα, χάρη στο οσκαρικό ανάλογο του Ρομπέρτο Μπενίνι «Η ζωή είναι ωραία» (1997), στην εποχή της πάντως η ταινία του θα ήταν στην πρώτη γραμμή της σεναριακής πρωτοπορίας. Ο κωμικός ήταν εξάλλου απόγονος ρωσοεβραίων εμιγκρέδων στις ΗΠΑ και είχε γεννηθεί ως Τζόζεφ Λέβιτς. Με τον εβραϊσμό δεν είχε ασχοληθεί ποτέ του σοβαρά, κι αυτή θα ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να κλείσει μερικά στόματα ομοθρήσκων του για την αδιαφορία που έδειχνε για τα εβραϊκά θέματα. Η ταινία γυρίστηκε μεν, δεν την είδε ωστόσο κανείς. Ποτέ!
Ένα φιλμ με τίτλο «Η μέρα που έκλαψε ο κλόουν»
Τι πραγματικά συνέβη