Το 1965 ο κολοσσιαίος Φρανκ Χέρμπερτ χαρίζει στην ανθρωπότητα το σκοτεινό έπος που σφράγισε την επιστημονική φαντασία. Το κλασικό σήμερα «Dune» είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα και πολυεπίπεδα έργα που γράφτηκαν ποτέ, πυροδότησε πέντε συνέχειες και λατρεύτηκε από τους απανταχού λάτρεις του sci-fi. Λίγα χρόνια αργότερα, ο μεγάλος χιλιανός σουρεαλιστής σκηνοθέτης Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι θέλησε να το φέρει στη μεγάλη οθόνη, παρά τις εκκλήσεις των σεναριογράφων ότι το μυθιστόρημα του Χέρμπερτ ήταν πρακτικά αδύνατον να γίνει ταινία! Σε μια διεστραμμένη αίσθηση ιστορικής ειρωνείας, οι ειδικοί είχαν αυτή τη φορά δίκιο, καθώς για τα επόμενα 14 χρόνια μια μακρά στρατιά από τους κορυφαίους του παγκόσμιου σινεμά αλλά και πολλούς ακόμα (από τον Σαλβαντόρ Νταλί και τον Όρσον Γουέλς μέχρι τους Pink Floyd και τον Μικ Τζάγκερ) θα αποτύγχαναν να το φέρουν στη ζωή.
Τι κοινό μπορεί να έχει το κλασικό έπος του σκοτεινού διαστρικού μέλλοντος με ένα τελικό κινηματογραφικό προϊόν που δεν ήταν όραμα κανενός σκηνοθέτη, αλλά απόφαση παραδόπιστων παραγωγών και μεγαλοστελεχών μάρκετινγκ και διαφήμισης; Ο ίδιος ο Λιντς, που δεν είχε τελικά κανένα έλεγχο στην ταινία, άφησε παρακαταθήκη τη μεγαλύτερη στα κινηματογραφικά χρονικά διαμάχη μεταξύ σκηνοθέτη και στούντιο, αλλά και μια τρύπα 40 εκατ. δολαρίων στο στούντιο που δεν μάζεψε ούτε τα έξοδά του. Αυτά παθαίνεις όταν δίνεις να σου γυρίσει το πανάκριβο sci-fi ο σκηνοθέτης του «Eraserhead», σχολίασαν πικρόχολα οι κριτικοί το 1984, μιας και δεν ήξεραν τη σατανική ιστορία της καταραμένης από θεούς και ανθρώπους ταινίας. Γιατί και ο εξίσου εμβληματικός Γιοντορόφσκι των «El Topo» και «Santa Sangre» δεν είχε καθόλου καλύτερη τύχη με το project. Έχοντας μόλις ολοκληρώσει το σουρεαλιστικό του αριστούργημα «The Holy Mountain» (1973), ανέλαβε ήδη από κείνη τη χρονιά την υλοποίηση του «Dune» με χρηματοδότες μια γαλλική κοινοπραξία. Για συνεργάτες διάλεξε τους απολύτως καλύτερους του κόσμου, από τον σκοτεινό Χανς Ρούντολφ Γκίγκερ (τον δημιουργό του «Alien»), τον πολύπειρο Κρις Φος και τον μεγάλο καρτουνίστα Moebius, μέχρι τον ανεπανάληπτο δημιουργό ειδικών εφέ Νταν Ο’Μπάνον (που είχε μόλις ολοκληρώσει τη διαστημική κωμωδία «Dark Star» με τον Τζον Κάρπεντερ) και για ηθοποιούς τους Όρσον Γουέλς, Γκλόρια Σουάνσον και Ντέιβιντ Καραντάιν.
Το «Dune» που βγήκε στις αίθουσες
Το να χωρέσουν βέβαια όλα αυτά σε μια δίωρη, άντε τρίωρη, ταινία λογίστηκε εξαρχής κωμικοτραγικά αδύνατο. Ταυτοχρόνως, η ακατανόητη γλώσσα των καταιγιστικών νεολογισμών του Χέρμπερτ δεν είχε τίποτα από το εύπεπτο των τζεντάι και της Δύναμης του «Star Wars». Ήταν ένα ολότελα ξένο και ανοίκειο σύμπαν ηρώων χωρίς ανθρώπινες ιδιότητες και δεν υπήρχε εδώ ένας κωμικός Χαν Σόλο να σώζει την παρτίδα και να ταυτίζεται το κοινό μαζί του. Ήταν όμως και το άλλο, το οποίο αναγνώρισε αμέσως ο πολύπειρος ντε Λαουρέντις και προσπάθησε να το κόψει, με τραγικώς δραματικά αποτελέσματα. Το «Star Wars» ήταν μια διασκεδαστική ταινία επιστημονικής φαντασίας με επιφανειακούς μύθους και χαλαρή πλοκή. Το «Dune» ήθελε να προκαλέσει το κοινό και να το κάνει να τριβελίσει το λογικό του πάνω σε προαιώνια οντολογικά ερωτήματα που δεν παίρνουν εύπεπτες αποκρίσεις.
Έτερος κριτικός σχολίασε αργότερα (και πικρόχολα) ότι το μόνο καλό που βγήκε για τον Λιντς από το «Dune» είναι πως του έδωσε το έναυσμα για το κατοπινό του αριστούργημα, το «Μπλε βελούδο». Κι επειδή έχει κι αυτό τη σημασία του, ο ίδιος ο Φρανκ Χέρμπερτ είπε βγαίνοντας από τη σκοτεινή αίθουσα πως λάτρεψε τη δουλειά του Λιντς!
Το γλωσσάρι που αναγκάστηκαν να δώσουν τα Universal Studios στο κοινό