Πέρα από τις προεκλογικές ομιλίες και εκδηλώσεις, τις συνεντεύξεις και την αντιπαράθεση υποψηφίων στα τηλεπαράθυρα, η ψηφιακή εποχή που διανύουμε προσφέρει στα πολιτικά κόμματα ένα σημαντικό εργαλείο διαδραστικής επικοινωνίας με τους πολίτες. Tweets, hashtags, posts, comments, likes, shares… Έννοιες του κόσμου των social media που έχουν εισβάλλει στην καθημερινότητά μας και δεν μένουν αναξιοποίητες από τα κομματικά επιτελεία εν μέσω προεκλογικής περιόδου. Πώς όμως διαχειρίζονται τα κόμματα τη δυνατότητα προβολής των θέσεών τους που τους προσφέρουν το Facebook, το Twitter, το YouTube κ.ά. και, κυρίως, πώς αντιμετωπίζουν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης την παρουσία τους και τα όσα προβάλλουν μέσω αυτών των σελίδων; Ρίχνοντας κανείς, τις τελευταίες ημέρες, μια ματιά στα ψηφιακά προφίλ των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα που φαίνεται να περνούν το κατώφλι στην επόμενη Βουλή -τουλάχιστον βάσει των τελευταίων δημοσκοπήσεων- διαπιστώνει μια έντονη κινητικότητα σε αναρτήσεις, αλλά παράλληλα και μια «ξύλινη» παρουσία και μια έλλειψη διαδραστικότητας με τους χρήστες. Οι τελευταίοι, αντιθέτως, δεν χάνουν την ευκαιρία να παρέμβουν σε πολλές από τις αναρτήσεις που γίνονται για να ασκήσουν κριτική, να υπενθυμίσουν… ξεχασμένες υποσχέσεις που ποτέ δεν τηρήθηκαν, να εκφράσουν τη στήριξή τους ή να ξεσπάσουν την οργή τους και την αγανάκτησή τους, αρκετές φορές με ιδιαίτερα υβριστικό τρόπο.
ΣΥΡΙΖΑ – Αλέξης Τσίπρας
Με δεκάδες αναρτήσεις καθημερινά στα επίσημα προφίλ του σε Facebook και Twitter, ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει ένα δυναμικό «παρών» στον χώρο των social media. Δελτία Τύπου, δηλώσεις, φωτογραφίες από τις περιοδείες του Αλέξη Τσίπρα ανά την Ελλάδα, προεκλογικά σποτ και άλλα βίντεο αναρτώνται διαρκώς από το επιτελείο της Κουμουνδούρου.
ΝΔ – Βαγγέλης Μεϊμαράκης
Η ΝΔ, με κάτι λιγότερο από 69.000 likes στο Facebook και 32.400 followers στο Twitter, φαίνεται να επενδύει εξίσου στον ρόλο των social media για την προεκλογική της καμπάνια. Πρόσφατα μάλιστα εγκαινίασε και το νέο της προφίλ στο Instagram, με σύνθημα «Ελλάδα μπροστά».
Λαϊκή Ενότητα
Νέα στον χώρο των social media, η Λαϊκή Ενότητα μετρά λίγες μόλις μέρες ζωής και κάνει τα δειλά της βήματα προκειμένου να αξιοποιήσει με τη σειρά της τις δυνατότητες που της προσφέρονται μία σχεδόν εβδομάδα πριν την προσφυγή στην κάλπη. Με μόλις 1.200 περίπου ακόλουθους στο Twitter και 3.615 likes στο Facebook, ακολουθεί το «μοντέλο» των υπολοίπων με αναρτήσεις δηλώσεων, εκδηλώσεων και δελτίων Τύπου.
Χρυσή Αυγή
Καταιγισμός αναρτήσεων παρατηρείται στο Twitter της Χρυσής Αυγής με τους 6.700 περίπου followers, και πάντα στο γνωστό ύφος του κόμματος. Πάντως, η παρουσία των σχολιαστών είναι από ελάχιστη έως και μηδενική. Με εξαίρεση κάποια λίγα σχόλια που μπορεί κανείς να εντοπίσει στις αναρτήσεις της τελευταίας εβδομάδας, για παράδειγμα, είναι ξεκάθαρα τα μηνύματα στήριξης προς το κόμμα και τις θέσεις του.
Ποτάμι
Έκπληξη αποτελεί η σελίδα του Ποταμιού στο Facebook (35.000 περίπου likes), όχι από άποψη περιεχομένου αλλά εξαιτίας του γεγονότος ότι η διαχειριστές της απαντούν σε απορίες και κριτικές που διατυπώνονται από τους χρήστες.
ΚΚΕ
Αν το Ποτάμι μας εξέπληξε ευχάριστα, το ΚΚΕ κατάφερε να ξεχωρίσει, αφού επιμένει στους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας με τους ψηφοφόρους και αρνείται να δημιουργήσει επίσημους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εξαίρεση αποτελεί το κανάλι στο YouTube, όπου αναρτώνται τα βίντεο του κόμματος.
ΑΝ.ΕΛ.
Με πολλές αναφορές και συγχαρητήρια στα προεκλογικά σποτ των Ανεξάρτητων Ελλήνων, μηνύματα συμπαράστασης, αλλά και ιδιαιτέρως επιθετικές και υβριστικές αναφορές σχολιάζουν οι χρήστες, κυρίως στη σελίδα του κόμματος στο Facebook, τις αναρτήσεις με τις θέσεις και τις δηλώσεις του Πάνου Καμμένου και άλλων στελεχών.
ΠΑΣΟΚ
Στα ψηφιακά του προφίλ επενδύει και το ΠΑΣΟΚ στην κρίσιμη αυτή εκλογική μάχη, με τους χρήστες όμως να μη του χαρίζονται σε αρκετές περιπτώσεις. «Έπρεπε να φτάσεις 4% για να σκεφτείς το ΜΑΖΙ?? Μόνη θα κάτσεις τώρα απ’ έξω και θα κλαις» ή «Γι’ αυτό ακριβώς, σεμνά και ταπεινά παραιτηθείτε, κλειδώστε το μαγαζί και πετάξτε και το κλειδί στο ποτάμι…» είναι κάποια από τα σχόλια που εντοπίζει κανείς.
Ένωση Κεντρώων
Η έκπληξη, όπως όλα δείχνουν, της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης, ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης, χρωστά σίγουρα πολλά στα social media. Έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα trend στο διαδίκτυο χάρη κυρίως στις… προφητείες του, με τους περισσότερους χρήστες –τουλάχιστον στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης του κόμματος- να τοποθετούνται πολύ θετικά απέναντι στο πρόσωπό του.