Τα αυστηρά όρια της λογοκρισίας στον κινηματογράφο πριν από αρκετές δεκαετίες μοιάζουν σήμερα παράλογα, εξωφρενικά, ίσως και αστεία. Κλασικές ταινίες που για το 2015 είναι «συντηρητικές» και «μιας άλλης εποχής», έδωσαν στις ημέρες της κυκλοφορίας τους πραγματική μάχη για ένα αποτέλεσμα έξω από τα πλαίσια του κοινώς αποδεκτού, συμβάλλοντας σημαντικά στη διαμόρφωση του κινηματογράφου όπως τον γνωρίζουμε στον 21ο αιώνα. Ήταν 31 Μαρτίου 1930 όταν τα στούντιο παραγωγής του Χόλιγουντ υιοθέτησαν τον Κώδικα Παραγωγής Ταινιών (Motion Picture Production Code ή MPCC), έναν οδηγό λογοκρισίας στον οποίο στηριζόταν η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών που κυκλοφόρησαν από όλες τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής στη διάρκεια των τριών επόμενων δεκαετιών. Στόχος των κανονισμών που περιλάμβανε ο Κώδικας ήταν να διασφαλιστεί ότι όλες οι mainstream ταινίες υιοθετούσαν «τα σωστά πρότυπα ζωής» και την ηθική ευπρέπεια. Οι αυτοεπιβαλλόμενοι αυτοί περιορισμοί, γνωστοί και ως Κώδικας Hays, προέβλεπαν από την απαγόρευση της ιδιαίτερα ρεαλιστικής γλώσσας και της υπερβολικής βίας μέχρι τα «λάγνα φιλιά» και τις απεικονίσεις διαφυλετικών ειδυλλίων. Πολλές διάσημες ταινίες λογοκρίθηκαν στη διάρκεια της «κυριαρχίας» του Κώδικα, υπήρξαν όμως ορισμένοι δημιουργοί αρκετά τολμηροί ώστε να πολεμήσουν τις απαγορεύσεις και να κυκλοφορήσουν τις ταινίες τους χωρίς τη σφραγίδα της Διοίκησης του Κώδικα Παραγωγής (Production Code Administration). Στη διάρκεια της διάσημης αυτή εποχής αυτολογοκρισίας του Χόλιγουντ, δεν ήταν λίγες οι διάσημες -και κλασικές σήμερα- ταινίες που δοκίμασαν τα όρια του αποδεκτού στη μεγάλη οθόνη της εποχής τους. Όσα παίρνει ο άνεμος – Gone With the Wind (1939)
Κλασικές ταινίες που δοκίμασαν τα όρια της λογοκρισίας
Όταν το Χόλιγουντ επέβαλε «τα σωστά πρότυπα ζωής» στα έργα του
