Διαστημικά ταξίδια, ζωντανοί, διαδραστικοί προορισμοί και αξιοθέατα εικονικής πραγματικότητας, ρομπότ. Αυτές είναι μερικές από τις νέες τεχνολογίες που διαμορφώνουν ακόμη και σήμερα το πού, πώς, ακόμη και γιατί ταξιδεύουμε.
Ενώ οι καταναλωτικές τάσεις, όπως η βιωσιμότητα, οι εργασίες και η συνεύρεση κατοικίδιων ζώων κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, είναι ορισμένες τάσεις που διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο τα ξενοδοχεία, οι tour operators, οι εταιρείες κρουαζιέρας, οι αεροπορικές εταιρείες και άλλες εταιρείες του ταξιδιωτικού κλάδου προσεγγίζουν τους καταναλωτές, υπάρχουν και άλλες τάσεις που διαμορφώνουν ακόμη και σήμερα το πώς, το γιατί και ακόμη και το πού ταξιδεύουν.
Η πανδημία αποτέλεσε καθοριστική δύναμη για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην ταξιδιωτική βιομηχανία. Εικονικές περιηγήσεις, ανέπαφες ανέσεις, αξιοθέατα που μπορείτε να επισκεφθείτε μέσω επαυξημένης πραγματικότητας, ρομπότ που χρησιμοποιούν υπεριώδες φως για να απολυμαίνουν αεροδρόμια, αεροπλάνα και δωμάτια ξενοδοχείων. Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα των τύπων τεχνολογίας που αναμένεται να αξιοποιήσει η ταξιδιωτική βιομηχανία στο μέλλον.
Αναγνώριση προσώπου για μέτρα ασφαλείας χωρίς επαφή
Μια αναδυόμενη τεχνολογία που αναπτύσσεται σε αρκετά αεροδρόμια ανά τον κόσμο είναι η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Χρησιμοποιώντας βιομετρικά στοιχεία, ή το μοναδικό σχήμα του προσώπου σας, των ματιών σας ή των δακτυλικών σας αποτυπωμάτων (μερικές φορές και τα τρία), εταιρείες όπως η CLEAR και η Corsight, η τελευταία εκ των οποίων εργάστηκε στο Travel Pass της IATA, μπορούν να επιταχύνουν τη διαδικασία στα αεροδρόμια και να παρέχουν έναν ανέπαφο έλεγχο ασφαλείας για όσους περνούν από τα σημεία ελέγχου ασφαλείας.
Είναι πιθανό ότι λόγω της πανδημίας, περισσότεροι άνθρωποι θα θέλουν μια ταχύτερη, ανέπαφη μέθοδο επαλήθευσης της ταυτότητας και η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου μπορεί να προσφέρει ακριβώς αυτό.
Ρομπότ για την καθαριότητα και για το… μπάρμπεκιου;
Ήδη από το 2015, έχει παρατηρηθεί η είσοδος διαφόρων ειδών ρομπότ στον ταξιδιωτικό κλάδο, σύμφωνα με το travelpulse.com. Αλλά δεν ήταν με τον τρόπο που θα περίμενε κανείς. Τα πρώτα ρομπότ στη βιομηχανία ήταν οι μπάρμαν στα κρουαζιερόπλοια της Royal Caribbean της κατηγορίας Quantum. Όπως οι ρομποτικοί βραχίονες που εργάζονται σε γραμμές συναρμολόγησης σε εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, αυτά τα ρομπότ είναι προγραμματισμένα να κάνουν ένα πράγμα επανειλημμένα: να φτιάχνουν ποτά.
Αλλά όταν η πανδημία εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, τα ρομπότ άρχισαν να αυξάνονται σε αριθμό και σκοπό, για κάτι περισσότερο από απλή ψυχαγωγική αξία. Βοήθησαν και συνεχίζουν να βοηθούν στην απολύμανση αεροδρομίων, αεροπλάνων, ακόμη και δωματίων ξενοδοχείων με τη χρήση τεχνολογίας υπεριώδους φωτός, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στα διεθνή αεροδρόμια Key West International και Pittsburgh International, ενισχύοντας τα μέτρα απολύμανσης και προστατεύοντας παράλληλα τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κίνδυνο από την έκθεση στον COVID-19.
Τα ρομπότ που χρησιμοποιούνται σήμερα για την ενίσχυση της καθαριότητας δεν αντικαθιστούν εκείνους που προσλαμβάνονται για να καθαρίζουν δωμάτια ξενοδοχείων ή αεροδρόμια -εργάζονται παράλληλα με αυτούς για να καταστρέφουν τους ιούς και τα βακτήρια που θα μπορούσαν να μείνουν πίσω ακόμη και με τον καθαρισμό ρουτίνας, εξηγεί το travelpulse.com.
Αναμένεται ότι η ανάγκη για αυτού του είδους τα ρομπότ θα αυξηθεί και θα επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει ρομπότ σε περισσότερα από τα μπαρ και την απολύμανση. Μάλιστα, πέρυσι, μια δημοσκόπηση της GlobalData ρώτησε πάνω από 475 εταιρείες για τα είδη των πραγμάτων στα οποία θα επένδυαν κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους. Το 31% αυτών των εταιρειών ανέφερε τη ρομποτική τεχνολογία, η οποία ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής απάντηση συνολικά.
Εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας
Με τις πόλεις και τις χώρες να έχουν αποκλειστεί και τα ταξίδια να έχουν σχεδόν τελείως σταματήσει, οι χειρότερες ημέρες της πανδημίας έφεραν μια αύξηση των δημιουργικών εναλλακτικών λύσεων στις παραδοσιακές περιηγήσεις και ταξιδιωτικές εμπειρίες, ξεκινώντας ουσιαστικά την άνοδο των ταξιδιωτικών εμπειριών εικονικής πραγματικότητας.
Από τουριστικούς πράκτορες που προσφέρουν βιντεοπεριηγήσεις σε προορισμούς κλειστούς για τους διεθνείς τουρίστες, όπως το InsideJapan Tours, μέχρι προορισμούς που επενδύουν οι ίδιοι σε εμπειρίες τεχνητής νοημοσύνης ή εικονικής πραγματικότητας, όπως ο Γερμανικός Οργανισμός Τουρισμού ή το Visit Malta, η πανδημία ενημέρωσε πολλούς διαφορετικούς οργανισμούς και εταιρείες σε όλη την ταξιδιωτική βιομηχανία για τη σημασία της επένδυσης σε μοναδικούς, δημιουργικούς και συχνά καινοτόμους τρόπους για να αλληλεπιδράσουν οι ταξιδιώτες με έναν προορισμό ή ένα αξιοθέατο, ακόμη και πριν ξεκινήσουν το ταξίδι τους, σημειώνει το travelpulse.com.
Νέα στοιχεία από την Accenture διαπίστωσαν ότι περίπου οι μισοί από τους καταναλωτές εξέφρασαν ενδιαφέρον για την αγορά μιας ταξιδιωτικής εμπειρίας εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας, είτε πρόκειται για μια εικονική διαμονή σε ξενοδοχείο είτε για μια περιήγηση επαυξημένης πραγματικότητας στο «metaverse», τον όρο που πλέον αναφέρεται συνήθως ως οποιοσδήποτε χώρος εικονικής πραγματικότητας με τον οποίο οι χρήστες μπορούν να αλληλεπιδράσουν σε πραγματικό χρόνο.
«Το metaverse δεν προορίζεται να αντικαταστήσει τα φυσικά ταξίδια, αλλά να αποτελέσει συμπληρωματική ενίσχυση μιας συνολικής εμπειρίας. Δίνοντας τη δυνατότητα να καθίσει κανείς σε ένα εικονικό κάθισμα πρώτης θέσης, να γνωρίσει το σαλόνι ή να περπατήσει σε ένα ξενοδοχειακό θέρετρο ή δωμάτιο, ανοίγει ευκαιρίες για να εμπλέξει και να εμπνεύσει πραγματικά τους ανθρώπους πριν ταξιδέψουν», δήλωσε η Emily Weiss, ανώτερη διευθύνουσα σύμβουλος και παγκόσμια επικεφαλής της ομάδας ταξιδιωτικής βιομηχανίας της Accenture.
«Και, μέσω της “δοκιμής-πριν-ταξιδέψετε”, της αναδημιουργίας αξιοθέατων σε όλη την παλιά τους αίγλη ή επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να διερευνήσουν μέρη της φύσης, τα οποία δεν μπορούν να εξερευνήσουν στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης στην πραγματική ζωή, το metaverse μπορεί, επίσης, να βοηθήσει στη δημιουργία μιας πιο ουσιαστικής ταξιδιωτικής εμπειρίας που ανταποκρίνεται ή και υπερβαίνει τις προσδοκίες των πελατών».
Αν και το metaverse δεν θα αντικαταστήσει ποτέ πλήρως τα πραγματικά ταξίδια για τους περισσότερους ανθρώπους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση και την προώθηση ενός προορισμού, μιας περιήγησης, μιας γραμμής κρουαζιέρας ή κάποιας άλλης ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Διαστημικά ταξίδια και τουρισμός
Μια άλλη αναδυόμενη τεχνολογία που έχει την ευκαιρία να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα ταξίδια είναι, φυσικά, τα διαστημικά ταξίδια. Σύντομα, δεν θα απευθύνονται μόνο σε δισεκατομμυριούχους και πολυεκατομμυριούχους, χάρη σε επαναστατικές εταιρείες όπως η Space Perspective και η Orbital Assembly Corporation.
Η Space Perspective θα αρχίσει να μεταφέρει τους ταξιδιώτες στο διάστημα μέσω της τεχνολογίας SpaceBalloon, μιας πιο βιώσιμης και ουδέτερης -ως προς τον άνθρακα- μεθόδου προσέγγισης της τροχιάς της Γης, ήδη από το 2024. Το Space Lounge του θα είναι κατασκευασμένο από βιώσιμα υλικά και θα προσφέρει θέα σχεδόν 360 μοιρών, με τιμές που προς το παρόν ανέρχονται στα 125.000 δολάρια ανά εισιτήριο, πολύ πιο λογικές από τις εναλλακτικές λύσεις του Έλον Μασκ, του Ρίτσαρντ Μπράνσον ή του Τζεφ Μπέζος, αναφέρει το travelpulse.com.
«Τώρα, περισσότερο από ποτέ, οι άνθρωποι αναζητούν σκοπό και νόημα στις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες και στις στιγμές που θα ζήσουν μια φορά στη ζωή τους. Τα διαστημικά ταξίδια προσφέρουν όχι μόνο έναν ολοκαίνουργιο προορισμό, αλλά και την ευκαιρία να βιώσουν την πεμπτουσία της αστροναυτικής εμπειρίας και να απολαύσουν την πρωτοφανή ομορφιά της Γης και την απεραντοσύνη του διαστήματος».
Η Orbital Assembly Corporation (OAC), από την άλλη πλευρά, εργάζεται για την ανάπτυξη τεχνολογιών δακτυλίου βαρύτητας για την εγκατάσταση του πρώτου τροχιακού διαστημικού σταθμού όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να ζουν, να εργάζονται, να παίζουν και ναι, ακόμη και να τον επισκέπτονται για τουριστικούς σκοπούς, όλα με βαρύτητα όμοια με αυτή που υπάρχει στο φεγγάρι, γεγονός που θα πρέπει να κάνει την παραμονή στο διάστημα ασφαλέστερη για την υγεία όλων, ενώ θα τους επιτρέπει, επίσης, να τρώνε και να κοιμούνται όπως θα έκαναν στη Γη.
Η OAC αναμένεται να εκτοξεύσει τη μικρότερη εκδοχή αυτού που θα αποτελέσει κάποτε έναν διαστημικό σταθμό για έως και 400 άτομα ήδη από το 2025, με την ονομασία διαστημικός σταθμός Pioneer, ο οποίος θα είναι αρκετά μεγάλος για έως και 28 άτομα.
Είτε οι εταιρείες επικεντρώνονται στο να φτάσουν στον Άρη, στη Σελήνη ή απλώς σε τροχιά, αναμένεται ότι τις επόμενες δεκαετίες ο διαστημικός τουρισμός θα γίνεται όλο και πιο δυνατός για λιγότερο εύπορα άτομα και ότι οι αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή βαρύτητα, θα βοηθήσουν στην προώθηση ασφαλέστερων διαστημικών ταξιδιών.
Το θέμα της κυβερνοασφάλειας
Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας για τα πάντα, από την ασφάλεια των αεροδρομίων έως την απολύμανση των ξενοδοχείων και τις εικονικές εμπειρίες, τα θέματα που σχετίζονται με την κυβερνοασφάλεια θα απασχολούν όλο και περισσότερο την ταξιδιωτική βιομηχανία στο μέλλον.
Μάλιστα, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού κυκλοφόρησε πρόσφατα μια νέα έκθεση με τίτλο «Codes to Resilience», σε συνεργασία με τη Microsoft, στην οποία περιγράφονται λεπτομερώς οι προκλήσεις και οι απειλές που μπορεί να αντιμετωπίσει η αυξημένη ψηφιοποίηση του κλάδου τα επόμενα χρόνια, καθώς και οι πιθανές λύσεις κυβερνοασφάλειας που μπορούν να υιοθετηθούν για την επίλυσή τους.
Σύμφωνα με την έκθεση, το 72% του συνόλου των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχουν αναφέρει τουλάχιστον μία κυβερνοεπίθεση στο παρελθόν, την ώρα που το 80% της ταξιδιωτικής βιομηχανίας είναι μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κυβερνοασφάλεια είναι μια πολύ πραγματική ανησυχία για τον κλάδο.
«Η αυτοματοποίηση και η αυτοεξυπηρέτηση ήταν πάντα κάτι για το οποίο οι περισσότερες βιομηχανίες προσπαθούν να διασφαλίσουν ότι οι διαδικασίες είναι όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτες και αποτελεσματικές. Μπορείτε να το δείτε αυτό στα αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο με παραδείγματα όπως τα κιόσκια αυτοεξυπηρέτησης για το check-in και τις εφαρμογές για το check-in και την παραλαβή της κάρτας επιβίβασης. Αυτά τα δύο πράγματα φαίνονται σαν ένα αυτονόητο μέρος της ταξιδιωτικής διαδικασίας στις μέρες μας, αλλά αν σκεφτούμε πίσω σε 15-20 χρόνια πριν, αυτή η τεχνολογία θα είχε ξετρελάνει τους ανθρώπους», δήλωσε ο Jordan Bradshaw, αντιπρόεδρος του ταξιδιωτικού πρακτορείου Northcutt.
Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι το μέλλον της ταξιδιωτικής βιομηχανίας βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής, σε μια χρονιά κατά την οποία ο κόσμος συνεχίζει να ανοίγει και να ανακάμπτει από την πανδημία.
Και ενώ οι αναδυόμενες τεχνολογίες μπορεί ποτέ να μην αντικαταστήσουν πλήρως τις ταξιδιωτικές εμπειρίες που αγαπούν οι άνθρωποι, μπορούν να προσθέσουν επιπλέον ασφάλεια, να εξοικονομήσουν χρόνο, να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και ακόμη και να οδηγήσουν τους ταξιδιώτες πέρα από τα όρια της γήινης ατμόσφαιρας, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να περιμένουμε με ανυπομονησία.