Ο ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης πλατφόρμας streaming μουσικής, του Spotify, βρίσκεται μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα: Να συνεχίσει να φιλοξενεί στο μέσο έναν από τους πλέον επιτυχημένους podcasters με εκατομμύρια ακροατές και ακολούθους παρόλο που ο μισός πλανήτης τον κατηγορεί για ρατσιστικά σχόλια και διασπορά ψευδών ειδήσεων ή όχι;

Λένε ότι κάθε διαφήμιση είναι καλή διαφήμιση. Ακόμα και αυτή που θα ξεκινήσει μέσα από αρνητικά σχόλια και καταστάσεις μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα. Ο 38χρονος δισεκατομμυριούχος Daniel Ek παρόλο που προχώρησε σε επίσημη δήλωση στήριξης του Joe Rogan και της εκπομπής του «The Joe Rogan Experience» πρέπει να αποφασίσει αν ένας (μεταξύ άλλων) ανοικτά ρατσιστής, σελέμπριτι και αντιεμβολιαστής κάνει καλό στην πλατφόρμα του ή όχι.

Ο Ek με επιστολή του στους εργαζόμενους του Spotify στην ουσία παίρνει θέση για το καυτό θέμα. Ένα θέμα που έφερε στο προσκήνιο ο Νιλ Γιανγκ με την απόφασή του να αποσύρει τη μουσική του από την πλατφόρμα με αφορμή τα όσα λέει ο Rogan στο podcast.

https://www.youtube.com/watch?v=J93ww8PhHHU

«Αν και καταδικάζω κατηγορηματικά αυτά που έχει πει ο Τζο και εγκρίνω την απόφασή του να αποσύρει podcast από την πλατφόρμα μας, αντιλαμβάνονται ότι ορισμένοι θέλουν περισσότερα. Και θέλω να πω ξεκάθαρα ένα πράγμα: δεν πιστεύω ότι η φίμωση του Τζο είναι η απάντηση», έγραψε ο Ek. Επίσης επιβεβαίωσε ότι πολλά από τα επεισόδια του podcast αποσύρθηκαν στις αρχές Φεβρουαρίου από την πλατφόρμα, κυρίως όσα περιείχαν ανάρμοστες ρατσιστικού χαρακτήρα δηλώσεις, (ο Rogan επανειλημμένα αναφερόταν στους αφροαμερικανούς ως «νέγρους») και συμπλήρωσε: «Πρέπει να έχουμε ξεκάθαρες γραμμές για το περιεχόμενό μας και να ενεργούμε όταν θα παραβιάζονται, αλλά το σβήσιμο των φωνών είναι ένας ολισθηρός δρόμος».

Ο podcaster Joe Rogan και ο Νιλ Γιανγκ

Ποιος είναι όμως ο Joe Rogan που έχει δημιουργήσει τέτοιο χαμό γύρω από το όνομά του;

Από τα ρινγκ του UFC στο σανίδι ως stand up κωμικός και ραδιοφωνικός παραγωγός

Ο Αμερικανός Joe Rogan εκτός από podcaster είναι μεγάλος οπαδός των πολεμικών τεχνών και συγκεκριμένα του Ultimate Fighting Championship – UFC, στο οποίο μετά εργάστηκε ως παρουσιαστής, ενώ είναι επίσης σχολιαστής, κωμικός, ηθοποιός και πρώην παρουσιαστής στην τηλεόραση.

Ξεκίνησε την καριέρα στην κωμωδία τον Αύγουστο του 1988 στη Βοστόνη των ΗΠΑ. Όταν εγκαταστάθηκε στο Λος Άντζελες το 1994, υπέγραψε μια αποκλειστική συμφωνία με το στούντιο της Ντίσνεϊ και συμμετείχε ως ηθοποιός σε πολλές τηλεοπτικές σειρές συμπεριλαμβανομένων των «Hardball» και «NewsRadio». Το 1997 άρχισε να εργάζεται για τη διοργάνωση Πολεμικών Τεχνών (Ultimate Fighting Championship -UFC) ως αθλητικός σχολιαστής και άνθρωπος που έκανε συνεντεύξεις, με ένα ιδιαίτερο στιλ που τον έκανε να ξεχωρίζει.

Το 2000 κυκλοφόρησε η πρώτη του κωμική εκπομπή «I’m Gonna Be Dead Someday» αλλά ο Rogan δεν είχε γίνει ευρέως γνωστός όταν μέχρι το 2001 όπου έως και το 2006 ήταν ο οικοδεσπότης του τηλεοπτικού παιχνιδιού Fear Factor.

Το 2009, παρουσίασε για πρώτη φορά το podcast «The Joe Rogan Experience», μαζί με τον κωμικό Μπράιαν Ρέντμπαν. Το podcast ήταν από τα πρώτα που γνώρισαν επιτυχία σε μια εποχή που τα podcasts μόλις είχαν πρωτοεμφανιστεί. Τα επεισόδια του podcast «The Joe Rogan Experience» υπάρχουν από το 2013 και στο YouTube, έχοντας παραπάνω από 1 δισ. θεάσεις. Στο Spotify κάθε εκπομπή του Rogan την ακούνε περίπου 11 εκατομμύρια χρήστες.

Ο podcaster Joe Rogan

Ο Ρόγκαν έχει σχολιάσει κατά καιρούς μέσα από τις εκπομπές του, διάφορα κοινωνικά θέματα χωρίς να φοβάται να εκφράσει την άποψή του ελεύθερα. Για παράδειγμα, έχει υποστηρίξει τον γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων, τη γυναικεία ισότητα, την παγκόσμια υγεία κ.α. Οπότε, οι πρόσφατοι σχολιασμοί και η παραπληροφόρηση για τον κορονοϊό έρχονται σε αντίθεση με τα όσα φαίνεται να υποστήριζε νωρίτερα και αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Από τότε μέχρι σήμερα έχει φιλοξενήσει μια σειρά από προσωπικότητες της ποπ κουλτούρας, την πολιτική και άλλους κλάδους με τους οποίους συζητούν για θέματα από το Metaverse, μέχρι τη δυσκολία στη διακοπή καπνίσματος, τη δολοφονία του Κένεντι, τη Βίβλο κ.α. Μερικοί από τους καλεσμένους ήταν οι Έλον Μασκ, Μάικ Τάισον, Καμαρού Ουσμάν, Τζον Τζόουνς κ.α.

Στον podcaster αρέσει και να πειραματίζεται με τις ουσίες και δεν το κρύβει. Τον Σεπτέμβριο του 2018 έβαλε τον Ελον Μασκ να πιει πολλά ουίσκι, προτού τον προκαλέσει να καπνίσει ένα τσιγάρο με μαριχουάνα. «Είναι νόμιμο;», ρώτησε ο Μασκ. Στην Καλιφόρνια, όπου ήταν το στούντιο, ναι. Στη Wall Street δεν φάνηκε να περνάει αυτή η ελευθεριακότητα καθώς την επόμενη μέρα οι μετοχές της Tesla υποχώρησαν 9%.

Το 2020 το Spotify του έκανε αποκλειστικό συμβόλαιο παρόλο που η μεταστροφή του προς έναν ρατσιστικό, μισογύνικο, ξενοφοβικό και ομοφοβικό λόγο ήταν εμφανής. Μέχρι που έφτασε η περίοδος του κορονοϊού.

Το ανοικτό μικρόφωνο για κάθε «αντί»

Μέσα στην πανδημία, ο Rogan άνοιξε τα μικρόφωνά του σε όλους τους «αντί» που ευδοκιμούν στην Αμερική εδώ και πολλά χρόνια: στους αντι-woke, τους αντιεμβολιαστές, τους εξορισμένους από άλλες πλατφόρμες και τους κάθε λογής ψεκασμένους με ακροδεξιό (ή μη) λόγο.

https://www.youtube.com/watch?v=QBuBBC5fwd4

Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έπαιρνε θέση και ο ίδιος. Οι νέοι, έλεγε τον περασμένο Απρίλιο, δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τα εμβόλια, αρκεί να έχουν «καλή υγεία, να αθλούνται τακτικά και να τρώνε υγιεινά». Η δικαιολογία του μετά την κατακραυγή δεν ήταν αρκετή: δεν είναι αντίθετος με τον εμβολιασμό, αλλά δεν είναι ο ίδιος και καμία αξιόπιστη πηγή ιατρικής πληροφόρησης «ούτε για τον εαυτό μου».

Το Σεπτέμβριο προσβλήθηκε και αυτός από κορονοϊό και αποκάλυψε ότι είχε πάρει ιβερμεκτίνη, το παρασιτοκτόνο για άλογα που πήραν πολλοί παρόλο που και αμερικανικός οργανισμός φαρμάκων (FDA) αποθάρρυνε την χρήση του από ανθρώπους. Στο κλείσιμο της χρονιάς, στις 31 Δεκεμβρίου, φιλοξένησε τον Ρόμπερτ Μαλόουν, έναν από τους πρωτοπόρους της έρευνας για την τεχνολογία MRNA, και τα αντίστοιχα εμβόλια που έκτοτε έχει «εξοριστεί» από την ιατρική κοινότητα για τις απόψεις του και έχει αποκλειστεί από το Twitter.

Για τρεις ώρες ο Μαλόουν εξέθετε τις θεωρίες του για τα «δυνητικά επικίνδυνα εμβόλια» και το πώς οι υγειονομικές αρχές «υπνώτισαν την κοινή γνώμη». Ήταν ίσως η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. 270 γιατροί, νοσηλευτές, εκπαιδευτικοί και επιστήμονες, έστειλαν επιστολή με την οποία ζητούσαν από το Spotify «να θεσπίσει αμέσως σαφείς και δημόσιους κανόνες για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης».

Το κίνημα «Διαγράψτε το Spotify»… μέσα στο Spotify

Εν μέσω όλων αυτών των αντιδράσεων, στα τέλη του Ιανουαρίου του 2022 εμφανίστηκε μια εικόνα που έλεγε «Διαγράψτε το Spotify» στην ίδια την πλατφόρμα. Ήταν στην αρχική σελίδα της εναλλακτικής ροκ μπάντας των ’90s «Belly» και μπορούσαν να την δουν μόνο όσοι χρησιμοποιούσαν το μέσο από υπολογιστή και όχι από κινητό.

Η σελίδα των Belly στο Spotify

Τα μέλη της μπάντας μιλώντας στο Variety έβαλαν και άλλα επιχειρήματα πέραν της φιλοξενίας απόψεων όπως του Rogan και των καλεσμένων του: «Από την αρχή, το επιχειρηματικό μοντέλο του Spotify ήταν να υποτιμά τη δημιουργική δουλειά και να μην πληρώνει αρκετά τους καλλιτέχνες, ενώ κάνει lobbying -μαζί με άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς- για να είναι προς όφελός τους οι πληρωμές δικαιωμάτων, και σε βάρος των καλλιτεχνών».

Η πλατφόρμα streaming Spotify

Και συνέχισε η μπάντα: «Το να γυρνάει και να χρησιμοποιεί μεγάλο μέρος των χρημάτων που θα έπρεπε να δοθούν στους καλλιτέχνες, για να τα δώσει σε μια πλατφόρμα παραπληροφόρησης – μιας παραπληροφόρησης που ίσως παρατείνει την πανδημία και βλάψει περαιτέρω τους καλλιτέχνες περιορίζοντας τις επιλογές για ζωντανές εμφανίσεις – είναι κάτι που τελικά ξεπερνάει τα όρια».