Η βιομηχανία του gaming είναι από τις πλέον κερδοφόρες παγκοσμίως. Καμία εταιρεία τεχνολογίας δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να μην ασχολείται (και) με αυτή. Ειδικά στα χρόνια της πανδημίας του κορονοϊού και των συνεχόμενων και πολύμηνων lockdowns η χρήση video games, παιχνιδομηχανών και online app με παιχνίδια γνώρισε μέρες δόξας. Οι πωλήσεις άλλωστε νέων παιχνιδομηχανών αυξήθηκε σε τέτοιο βαθμό που η τελευταία σειρά του Playstation είχε εξαντληθεί για μήνες από τα καταστήματα. Σε αυτό βέβαια έχουν παίξει ρόλο και οι παγκόσμιες ελλείψεις πρώτων υλών και τα προβλήματα στις μεταφορές.
Την Τετάρτη 19/1, λοιπόν, έσκασε η είδηση ότι η Microsoft προχωρά σε μια επένδυση η οποία αναμένεται να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στη βιομηχανία του gaming. Ο κολοσσός της τεχνολογίας συμφώνησε στην εξαγορά ενός εκ των ισχυρότερων ονομάτων την Activision Blizzard. Και μάλιστα για ένα ποσό που ζαλίζει: 69 δισεκατομμύρια δολάρια.
Για να εξηγήσουμε με απλά λόγια πόσο σημαντική θα είναι αυτή η αγορά αρκεί να ανακαλέσουμε την εποχή που ο κόσμος του θεάματος συγκλονίστηκε από την αγορά που έκανε η Disney στο Fox του μεγιστάνα Ρούπερτ Μέρντοχ. Το τότε τίμημα ήταν παραπλήσιο, κοντά στα 70 δισεκατομμύρια. Στην περίπτωση της Activision Blizzard όμως αναμένεται να υπάρξει πλήρης συγχώνευση με την Microsoft.
Τι σημαίνει για το μέλλον του gaming η κολοσσιαία εξαγορά
Η αγορά της Activision Blizzard είναι η μεγαλύτερη εξαγορά που πραγματοποιεί η εταιρεία του Μπιλ Γκέιτς στη 46χρονη ιστορία της, σηματοδοτώντας και ένα σοβαρό στοίχημα ως προς το ποια κατεύθυνση θα λάβει στο μέλλον.
Ας μπούμε όμως και στην ουσία της εξαγοράς. Η Activision Blizzard είναι μια εταιρεία θρύλος στον κόσμο του gaming. Aπό αυτήν προήλθαν μερικά από τα διασημότερα video games, όπως τα Call of Duty, World of Warcraft και Candy Crush. Η εξαγορά της από τη Microsoft σημαίνει ότι αυτοί οι τίτλοι θα ενωθούν με τα Halo και Minecraft της Microsoft, και με την πλατφόρμα X-Box.
Σε αναμμένα κάρβουνα η Sony και το Playstation
Αναμφίβολα η Sony με την κονσόλα του Playstation εδώ και δεκαετίες οδηγεί την κούρσα στο gaming. Πλέον όμως και μετά τη συγκεκριμένη κίνησης της Microsoft πολλοί αναλυτές και ίσως δίκαια, αναφέρουν ότι θα επέλθει ένα σοβαρό πλήγμα στον τομέα των παιχνιδιών της μεγάλης εταιρείας.
Η Microsoft (προς το παρόν τουλάχιστον) δε φαίνεται να θέλει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση από αυτή που δίνει μέχρι σήμερα στην δική της πλατφόρμα Χ-Box, όσο στη συνδρομητική της υπηρεσία παιχνιδιών, το GamePass. Το GamePass λειτουργεί με τη λογική του Netflix, αλλά με παιχνίδια. Έχει ήδη συγκεντρώσει 25 εκατομμύρια συνδρομητές, οι οποίοι πληρώνουν περίπου 15 δολάρια τον μήνα για να παίζουν οποιοδήποτε παιχνίδι σε οποιαδήποτε συσκευή της εταιρείας.
Μέχρι στιγμής η Sony δεν δείχνει να είναι διατεθειμένη να στραφεί στον τομέα των συνδρομών (που μάλλον είναι το μέλλον και στο gaming) ούτε στην εξαγορά κάποιας άλλης megatech εταιρείας στο χώρο.
Και κάπως έτσι φτάνουμε ξανά στο Metaverse
Με αυτή την επιχειρηματική κίνησή της η Microsoft δηλώνει την παρουσία της στο πεδίο της μάχης, το οποίο τώρα διαμορφώνεται και αφορά την κυριαρχία στο αποκαλούμενο «μετασύμπαν» (metaverse). Ένα πεδίο στο οποίο οι εταιρείες Big Tech ποντάρουν πολλά γιατί προσδοκούν σε τεράστια οφέλη με σχεδόν μηδενικό κόστος.
Το μετασύμπαν, στο οποίο ποντάρει πολλά και ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ουσιαστικά είναι το Διαδίκτυο της επόμενης γενιάς, όπου συγκεράζονται ο παραδοσιακός ιντερνετικός κόσμος με τον ψηφιακό και την επαυξημένη πραγματικότητα.
Αν ο λοιπόν ο Ζούκερμπεργκ έχει πολλούς λόγους να θέλει να αλλάξει το αφήγημα για το Facebook (πλέον Meta) μετά τα διαδοχικά σκάνδαλα και επέλεξε ως όχημα το πιασάρικο εικονικό περιβάλλον του metaverse, η Microsoft γιατί δαπάνησε ένα τόσο μεγάλο ποσό για κάτι που για πολλούς μπορεί να αποδειχθεί και «φούσκα»;
Η κεντρική ιδέα, πίσω από το metaverse, που προσελκύει επιχειρηματικούς κολοσσούς, είναι ότι στο κοντινό μέλλον να περνάμε περισσότερη ώρα στον ψηφιακό κόσμο και λιγότερη στην πραγματική ζωή, που σημαίνει ότι θα ξοδεύουμε και χρήματα για να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερη την ψηφιακή μας εμπειρία. Τεράστιες εταιρείες και brands ήδη έχουν αγοράσει τον ψηφιακό τους χώρο στο μετασύμπαν και χτίζουν και εκεί τις επωνυμίες τους.
Το πεδίο που έχει ίσως το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το gaming, όπου τα παιχνίδια εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας στο playstation και σε άλλες κονσόλες και πλατφόρμες κάνουν θραύση. Έτσι εξηγείται και η κολοσσιαία εξαγορά της Activision Blizzard – της δημιουργού των θρυλικών World of Warcraft και Call of Duty – από την Microsoft, έναντι περίπου 70 δισ. δολαρίων. Η εταιρεία δεν έχει εξειδίκευση στην εικονική πραγματικότητα αλλά στα παιχνίδια που βασίζονται στη λογική των ψηφιακών avatar. Η Microsoft δε, έχει αναπτύξει τον εξοπλισμό HoloLens, που στην ουσία είναι ειδικά γυαλιά που επιτρέπουν στον χρήση να δουλεύει πάνω ψηφιακά ολογράμματα, όπως αυτά που βλέπουμε στις ταινίες.
Ήδη, τα πρώτα «βιντεοπαιχνίδια» στο metaverse έχουν αποκτήσει φανατικό κοινό, όπως το Sandbox, το ποδοσφαιρικό Sorare και το Axie Infinity.
Το σκάνδαλο σεξουαλικής κακοποίησης με εμπλεκόμενο τον CEO της Activision Blizzard
Οι αναλυτές αναφέρουν ότι ο Μπιλ Γκέιτς θα έχει να αντιμετωπίσει 2 ζητήματα μόλις ολοκληρωθεί αυτή η κολοσσιαία εξαγορά. Το ένα είναι να πείσει τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ ότι δεν θέλει να προχωρήσει σε μονοπωλιακού τύπου κινήσεις. Ήδη οι Δημοκρατικοί όσο και οι Ρεπουμπλικανοί έχουν ασκήσει πιέσεις να περιοριστεί η ισχύς των κολοσσών του κλάδου της υψηλής τεχνολογίας.
Το δεύτερο σημείο είναι ο CEO της Activision Blizzard, Μπόμπι Κότικ. Ο Κότικ είναι επί σειρά ετών Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας και βρέθηκε στη μέση ενός σκανδάλου σεξουαλικής παρενόχλησης και ανάρμοστης συμπεριφοράς εντός εταιρείας το οποίο είχε αποκρύψει ακόμα και από τους πιο κοντινούς του συνεργάτες και οδήγησε στη ραγδαία πτώση των μετοχών της Activision.
Ο Κότικ, πάντως, αναμένεται να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά του και μετά την εξαγορά, προς απογοήτευση των εργαζομένων της εταιρείας που κάνουν λόγω για ένα πλήρως τοξικό περιβάλλον. Η Microsoft θα εξασφαλίσει σχεδόν 400 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες, πρόσβαση σε ορισμένα από τα διασημότερα βιντεοπαιχνίδια. Και το βασικότερο, η Microsoft θα αποκτήσει ένα σοβαρό πλεονέκτημα έναντι του Facebook και της μητρικής του Meta, στο «μετασύμπαν».