Την επόμενη φορά που λάβετε μια χριστουγεννιάτικη κάρτα ρίξτε μια πιο προσεχτική ματιά. Είναι όντως γραμμένη από ανθρώπινο χέρι; Φαίνεται πια ότι τα ρομπότ έχουν επιστρατευτεί για να γράφουν (και) κάρτες, μια μόδα που κερδίζει έδαφος στις ΗΠΑ, και όχι μόνο.
Ολοένα περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν στην ψηφιακή τεχνολογία και στην τεχνητή νοημοσύνη, αναθέτοντας σε κάποιο ρομπότ με στιλό στο χέρι να γράψει εκείνο τις ευχές στην κάρτα ή στο γράμμα, με βάση τις οδηγίες του πελάτη.
Ορισμένες φορές οι κάρτες και τα γράμματα περιέχουν κάποιες σκόπιμες ατέλειες -μοιυντζούρες- για να δίνεται ένας τόνος ανθρώπινης αυθεντικότητας στη δουλειά του ρομπότ.
Μερικά ρομπότ προγραμματίζονται έτσι ώστε να μη γράφουν με απόλυτη ακρίβεια (π.χ. το μέγεθος των γραμμάτων και τις αποστάσεις μεταξύ τους) προκειμένου το κείμενο να φαίνεται πιο πιστευτό ότι προέρχεται από άνθρωπο.
Η ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρεία Handwrytten στο Φοίνιξ της Αριζόνα, που διαθέτει 80 ρομπότ, έχει εφοδιάσει μερικά με μπλε στιλό (και όχι το πιο συνηθισμένο μαύρο), ώστε το γράψιμο τους να φαίνεται πιο ρεαλιστικά ανθρώπινο.
«Το να βάζεις ένα ρομπότ να γράφει αντί για σένα, μπορεί να είναι ένα έξυπνο επιχειρηματικό σχέδιο, αλλά φαίνεται τελείως προδοσία. Οι χειρόγραφες σημειώσεις είναι κάτι ξεχωριστό, ακριβώς επειδή είναι προσωπικό. Ένα μέρος του σώματος σου αγγίζει το χαρτί, δημιουργεί ένα προσωπικό σύνδεσμο», δήλωσε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Γιέηλ Έλεαν Χάντλερ Σπιτς στην Washington Post, την οποία επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Είναι πλέον πιο γρήγορο, πιο εύκολο και πιο φθηνό να στείλει κανείς μια χειρόγραφη ρομποτική κάρτα, από το να πάει να αγοράσει μια κάρτα, να τη γράψει και μετά να την ταχυδρομήσει. Πέραν του ότι μπορεί κανείς να προγραμματίσει εκ των προτέρων την αποστολή της ρομποτικής κάρτας για μια συγκεκριμένη μέρα, ενώ την παραδοσιακή κάρτα μπορεί και να την ξεχάσει κανείς τελείως.
Όπως είπε ένας 47χρονος που δουλεύει σε εταιρεία πληροφορικής και έστειλε ρομποτική κάρτα στους γονείς του που έμεναν μακριά, «για μένα είναι το ίδιο, είτε το ρομπότ γράφει, είτε εγώ. Αυτό που έχει σημασία, είναι ότι τους σκέφτηκα».
Οι γονείς του, όταν πήραν την κάρτα, είχαν μια αόριστη αίσθηση ότι κάτι δεν πάει καλά, καθώς δεν αναγνώρισαν τον γραφικό χαρακτήρα του γιου τους. Τελικά όπως είπε ο 73χρονος πατέρας του, «δεν ήταν ακριβώς κάτι προσωπικό, αλλά χαρήκαμε που μας θυμήθηκε. Μετά από δύο εβδομάδες, ο γιος, αφού είχε…πάρει φόρα, έστειλε στους γονείς του μια δεύτερη ρομποτική χειρόγραφη κάρτα για την επέτειο των γάμων τους!
Η ζήτηση για τέτοιες κάρτες αυξάνει συνεχώς. Οι πελάτες δεν είναι μόνο παιδιά που στέλνουν στους γονείς τους, αλλά πολιτικοί, θρησκευτικές και άλλες οργανώσεις, εμπορικές και άλλες επιχειρήσεις, μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί κ.α., που πληρώνουν περίπου τρία δολάρια ανά κάρτα για να προσδώσουν πιο προσωπικό χαρακτήρα στις προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, ιδίως κατά την περίοδο των γιορτών.
Αν ο πελάτης επιθυμεί η ρομποτική κάρτα να αναπαράγει πιστά το γραφικό χαρακτήρα του, θα πληρώσει περίπου 1.000 δολάρια και θα υποβάλει δείγματα γραπτών του. Για να προστεθεί η αυθεντική υπογραφή του θα καταβάλει άλλα 150 δολάρια.
Ένα ρομπότ χρειάζεται τέσσερα έως πέντε λεπτά για να γράψει μια τυπική χριστουγεννιάτικη κάρτα. Από την άλλη, δουλεύει όλο το 24ωρο, χωρίς καμία διακοπή, ενώ επιπλέον κάνει το κλείσιμο του φακέλου και την τοποθέτηση του γραμματοσήμου. Όμως χρειάζονται άνθρωποι για να κάνουν βοηθητικές εργασίες, όπως να ανανεώνουν τις κάρτες όπου θα γράψουν τα ρομπότ ή τα στιλό όταν τελειώνουν.
Η εταιρεία Felt App του Κολοράντο δίνει στους πελάτες της τη δυνατότητα να γράψουν οι ίδιοι την κάρτα με το χέρι τους ή με ηλεκτρονικό πενάκι στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου τους και μετά να τη στείλουν στην εταιρεία για τα περαιτέρω. Η εταιρεία Postable της Νέας Υόρκης επιτρέπει στους χρήστες να προγραμματίσουν εκ των προτέρων την αποστολή καρτών για όλο το έτος.
Κάπως έτσι, η πραγματικά προσωπική αλληλογραφία πνέει τα λοίσθια. Είναι ενδεικτικό ότι τα αμερικανικά νοικοκυριά παίρνουν πια κατά μέσο όρο μόνο μια προσωπική επιστολή κάθε δέκα εβδομάδες, περίπου τις μισές από ό,τι πριν μια δεκαετία, σύμφωνα με την Ταχυδρομική Υπηρεσία των ΗΠΑ. Επίσης οι Αμερικανοί ταχυδρόμησαν 42% λιγότερες κάρτες για τις γιορτές το 2018 σε σχέση με το 2008. Σχεδόν σίγουρα παρόμοια είναι η τάση σε πολλές άλλες χώρες.