Όταν είσαι δημιουργός και η απολύτως πρώτη σου ταινία, την οποία κάνεις στην τρυφερή σκηνοθετικά ηλικία των 26 ετών, λογίζεται μια από τις κορυφαίες της έβδομης τέχνης όλων των εποχών, τότε μόνο ως παιδί-θαύμα μπορείς να ξεκινήσεις την καριέρα σου! Ο λόγος για τον «πολύ» Όρσον Γουέλς, τον σκηνοθέτη, ηθοποιό, σεναριογράφο, ραδιοφωνικό παραγωγό και πολλά πολλά ακόμα, μα πάνω και πέρα από όλα έναν πραγματικό πολυκαλλιτέχνη, ένα από τα λίγα φαινόμενα του χώρου του θεάματος! Ο Γουέλς άλλαξε τον τρόπο που προσλαμβάνουμε το σινεμά ήδη από τον αριστουργηματικό «Πολίτη Κέιν» (1941) του, ένα από τα διαμάντια της παγκόσμιας κινηματογραφίας που συνεχίζει να λάμπει παρά τα μπόλικα χρονάκια του. Αν και σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους auteur του σινεμά, στην εποχή του είχε μεγάλο πρόβλημα να βρίσκει χρηματοδότηση για τα κινηματογραφικά του σχέδια, έτσι πρωτοπόρος και οραματιστής καθώς ήταν. Οι ταινίες του εξάλλου, οπτικά ποιήματα σήμερα του σινεμά, δεν έκοβαν εισιτήρια! Κι αν πλέον λογίζεται ιδιοφυΐα, πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του σχεδόν ξοφλημένος, παίζοντας σε διαφημίσεις αλκοόλ και ταινίες δεύτερης και τρίτης διαλογής, κι αυτό μόνο και μόνο για να εξασφαλίζει τα προς το ζην. Αν και αυτός το ήξερε καλά πόσο σπουδαίος ήταν, κάτι που δεν αμφισβήτησε ποτέ στη ζωή του: «Όταν πεθάνω», εξομολογούταν σε συνεργάτη του, «οι ταινίες μου θα βρουν ξαφνικά χρηματοδότες και θα αποκατασταθούν. Παλιά σενάρια που κανένας δεν ήθελε να προωθήσει θα ανατεθούν σε κάποιους πιτσιρικάδες. Θα γραφτούν βιογραφίες μου και θα γυριστούν ντοκιμαντέρ για μένα. Είναι απλώς αναπόφευκτο»! Δεκατρία χρόνια μετά τον θάνατό του, οι προφητείες του πραγματοποιήθηκαν όπως ακριβώς τις φαντάστηκε ο μεγάλος δημιουργός! Αλλά και οι κριτικοί κινηματογράφου δεν του φέρθηκαν όπως άξιζε στον μεγάλο πιονέρο της έβδομης τέχνης, σπεύδοντας να καυτηριάζουν πικρόχολα τα φιλμ του. Ενδεικτικό είναι εδώ το βιτριόλι του Τύπου για τη δεύτερη ταινία του «Οι Υπέροχοι Άμπερσονς», που έσπευσε να τη θεωρήσει «εξίσου κακή, αν όχι χειρότερη από τον “Πολίτη Κέιν”»! Κι έτσι ο Γουέλς ως τις αρχές της δεκαετίας του 1960 θεωρούνταν εν πολλοίς persona non grata από τα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλιγουντ. Ο Όρσον Γουέλς βρισκόταν όμως πολλά χρόνια μπροστά από την εποχή του, αφιερώνοντας στο σινεμά όλη του την ενεργητικότητα, αλλάζοντας έτσι (έστω και χωρίς να του το αναγνωρίσουν ποτέ) την ίδια την κινηματογραφική γλώσσα, δίνοντας στους κατοπινούς δημιουργούς νέα κλειδιά για να αφηγούνται τις ιστορίες τους: «Εδώ και χρόνια προσπαθώ να γυρίσω την πλάτη μου στον κινηματογράφο, γιατί του αφιερώνω το 90% της ύπαρξής μου, της ενεργητικότητάς μου. Πρέπει να σταματήσω να καταστρέφω έτσι τη ζωή μου, προσπαθώντας να εκφραστώ μέσα από τις ταινίες. Δεν είναι δυνατόν να περάσω τη ζωή μου ολόκληρη σε φεστιβάλ και εστιατόρια ζητιανεύοντας για χρήματα. Εδώ και τριάντα χρόνια οι άνθρωποι με ρωτούν πώς κατορθώνω να συνδυάζω αρμονικά το Α και το Β. Η ειλικρινής απάντηση είναι ότι δεν το καταφέρνω. Τα πάντα μέσα μου αποτελούνται από αντιφάσεις. Όλοι μας αποτελούμαστε από αντιθέσεις που δεν καταφέρνουμε να εναρμονίσουμε»… Πρώτα χρόνια
Ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης Όρσον Γουέλς
Ο εμβληματικός κινηματογραφάνθρωπος με τις ταινίες-σταθμούς στην έβδομη τέχνη!
