«Μας αγαπάνε οι Γερμανοί. Σαν φίλοι ήρθανε», έλεγε στους Κρητικούς στη «Χαραυγή της Νίκης» ο αξέχαστος καταδότης του σινεμά, αν και εκείνος τους είχε πολεμήσει λυσσαλέα στην πραγματική του ζωή! Και πόσο καλός ηθοποιός ήταν που έπαιζε πάντα τον προδότη συνεργάτη του κατακτητή, παρά το γεγονός ότι είχε κοντέψει να πεθάνει στην Κατοχή στενάζοντας κάτω από τη γερμανική μπότα. Αυτός ήταν όμως ο Δήμος Σταρένιος, ο πλέον πειστικός κακός του ελληνικού σινεμά και της τηλεόρασης, ένας ταλαντούχος και παθιασμένος ηθοποιός που έδωσε ευσυνείδητα το «παρών» στην υποκριτική τέχνη για περισσότερα από 35 χρόνια. Ο κινηματογραφικός ρουφιάνος των Γερμανών που δεν πίστευε λέξη απ’ όσα τον έβαζαν να πει μπροστά στις κάμερες ήταν ένας ρομαντικός κομμουνιστής που η αγάπη του για την Αριστερά ξεπερνιόταν μόνο από το πάθος του για το πανί και το σανίδι. Ο Νο 1 δοσίλογος του ελληνικού σινεμά ήταν ταυτοχρόνως και ο «γερο-Λαδάς» αρχέτυπο, ο εμβληματικός τσιγκούνης του καζαντζακικού «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» δηλαδή που σφράγισε τον ρόλο στην ομώνυμη μεταπολιτευτική τηλεοπτική σειρά, αλλά και σε θέατρο και κινηματογράφο. Χάρη σε αυτόν και την αλησμόνητη υποκριτική του στο κλασικό σίριαλ είναι που πέρασε η λέξη στο καθημερινό λεξιλόγιο του Έλληνα για να περιγράψει τον φιλάργυρο. Κι όμως, αυτός ο ηθοποιός που ερμήνευσε μοναδικά τους ρόλους του δοσίλογου, του κακού και του τοκογλύφου ήταν κομμουνιστής! Ήταν όμως και απίθανος ηθοποιός και όλα σώζονταν από τους τόσους άσους που είχε στην υποκριτική του φαρέτρα. Στην Ελλάδα ήρθε εξάλλου ο Αιγυπτιώτης Σταρένιος αποκλειστικά για να σπουδάσει υποκριτική ως εξαιρετικό ταλέντο. Αν και δεν έγινε ποτέ ο μεγάλος κινηματογραφικός πρωταγωνιστής που υπέθεταν όλοι πως θα γινόταν, έκανε τη δική του καριέρα και πολέμησε τόσο τον κατακτητή όσο και την κοινωνική αδικία από τις τάξεις του ΕΑΜ και του ΚΚΕ αργότερα. Οι διώξεις που υπέστη τόσο από τα μεταβαρκιζιανά καθεστώτα όσο και τη Χούντα των Συνταγματαρχών κατά την αμαρτωλή επταετία επηρέασαν αναμφίβολα την επαγγελματική του σταδιοδρομία, μιας και ο αγωνιστής Σταρένιος δεν έκρυψε ποτέ τα πολιτικά του πιστεύω. Και ήταν έτοιμος να πληρώσει το τίμημα ως συνεπής κομμουνιστής μέχρι το τέλος της ζωής του…
Πρώτα χρόνια
Καριέρα
Σε μια άγνωστη πλευρά της καριέρας του, ο Σταρένιος ήταν μέρος του διεθνούς καστ που έφερε για πρώτη φορά στο σινεμά τις περιπέτειες του Τεν-Τεν! Ήταν το 1961 όταν η γαλλο-βελγική παραγωγή «Ο Τεν-Τέν και το Χρυσόμαλλο Δέρας» έκανε μια σειρά γυρισμάτων στον Πειραιά και τα Μετέωρα και εκτός από τον Σταρένιο, παρουσίασε στο ξένο κοινό τον Δημήτρη Μυράτ και τη Δώρα Στράτου με το παραδοσιακό της μπαλέτο. Ο Σταρένιος ερμηνεύει τον Σκουμπίντοβιτς και γράφει εν αγνοία του κινηματογραφική ιστορία!
Ένας από τους πλέον πειστικούς και χαρακτηριστικούς κακούς του ελληνικού πανιού είχε γεννηθεί. Προδότης, τοκογλύφος, τσιγκούνης και μισάνθρωπος, ο Δήμος θα αφήσει τη δική του σφραγίδα στην εθνική μας κινηματογραφία, δίνοντας ταυτοχρόνως υπόσταση στον καζαντζακικό «γερο-Λαδά». Αυτόν τον ρόλο ερμήνευσε στο θεατρικό «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» που ανέβασε ο Μάνος Κατράκης το 1956, αυτόν επανέλαβε στην κινηματογραφική μεταφορά του Ζιλ Ντασέν την επόμενη χρονιά («Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» – 1957) και αυτόν έβαλε σε κάθε σπίτι το 1975 στην τηλεοπτική προσαρμογή του Βασίλη Γεωργιάδη. Αυτή ήταν η θρυλικότερη ερμηνεία του, ένα έργο ζωής που άφησε κληρονομιά ως υποσημείωση στο αριστούργημα του Νίκου Καζαντζάκη…
Στη δεκαετία του 1970 συμμετείχε μάλιστα σε πολλές τηλεοπτικές σειρές της κρατικής τηλεόρασης. Αναφέρουμε ενδεικτικά τις «Κεκλεισμένων των θυρών» (1972), «Κατοχή» (1973), «Χωρίς ανάσα» (1973), «Φωτεινή Ζάρκου» (1975), «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1975), «Γιούγκερμαν» (1976), «Το ταξίδι» (1976), «Υποψίες: Ξενοδοχείον πολυτελείας» (1977), «Υποψίες: Η απαγωγή» (1978), «Συνταγματάρχης Λιάπκιν» (1979), «Τα παλιόπαιδα τ’ ατίθασα» (1980)…
Προσωπική ζωή και τελευταία χρόνια
Η απαγόρευση αυτή γέννησε, όπως ήταν επόμενο, κωμικοτραγικές καταστάσεις στο γυαλί. Αν κάποιος παρουσιαστής έκανε το λάθος να μιλήσει για τον Σταρένιο και καθώς ήταν δύσκολο τότε να κοπεί η εικόνα, κοβόταν απλώς ο ήχος. Κι έτσι ο θεατής μπορούσε να διαβάσει στα χείλη του παρουσιαστή το όνομα του Σταρένιου, όχι όμως και να το ακούσει. Αυτό το ήξερε καλά ο Φρέντυ Γερμανός που αναφέρθηκε συμπτωματικά στον Δήμο και είδε τη λογοκρισία να του κόβει τη φωνή!