Ένας ολλανδός ζωγράφος θα παρέμενε για πάντα στην αφάνεια αν δεν διέθετε την ικανότητα να εξαπατά τους «αλάθητους» ειδικούς της τέχνης. Ο λόγος για τον «πλαστογράφο των πλαστογράφων» Χαν βαν Μέεγκερεν, τον πρώτο ποτέ παραχαράκτη του εικαστικού κόσμου που έγινε θρύλος και λαϊκός ήρωας, γεννώντας στην πορεία έναν μύθο αλλά αφήνοντας και γερή παρακαταθήκη για τους επιγόνους του. Ο αποτυχημένος ζωγράφος στράφηκε στην πλαστογράφηση έργων τέχνης εξαιτίας της κακής υποδοχής που είχαν οι πίνακές του αλλά και των βιτριολικών κριτικών που λάμβανε συνήθως από τους ειδήμονες της τέχνης, με την οργή του να βρίσκει έτσι διέξοδο στην κατεύθυνση της διατήρησης του πανάκριβου τρόπου ζωής του. Ο Μέεγκερεν άρχισε να παράγει πλαστά έργα των ολλανδών δασκάλων του 17ου αιώνα εκεί στη δεκαετία του 1920, αν και δεν κατάφερνε να ξεγελάσει κανέναν. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930 είχε γίνει όμως εξπέρ στον Βερμέερ αλλά και την εξαπάτηση: τώρα χρησιμοποιούσε βακελίτη στα χρώματά του, καθώς είχε βρει ότι η χρήση του υλικού έδινε στις μπογιές την εικόνα αλλά και την αίσθηση των αποξηραμένων ελαιοχρωμάτων που εμφανίζονταν στους πίνακες του Βερμέερ και των συγχρόνων του. Αφού τα έψηνε στον φούρνο, τα έργα του έμοιαζαν πράγματι με τους πολυκαιρισμένους πίνακες των ολλανδών δασκάλων και περνούσαν μάλιστα και τους ελέγχους των ειδικών της εποχής! Εκμεταλλευόμενος την απήχηση του Βερμέερ στον κόσμο της τέχνης και τους συλλέκτες (ο ολλανδός δάσκαλος είχε ανακαλυφθεί εκ νέου από τους ιστορικούς της τέχνης στη δεκαετία του 1860 και διέθετε ένα πολύ μικρό σώμα επιβεβαιωμένων έργων, 36 ακριβώς πίνακες), ο βαν Μέεγκερεν εκμεταλλεύτηκε τα κενά στην εργογραφία του καλλιτέχνη δημιουργώντας μια «πρώιμη θρησκευτική περίοδο» του Βερμέερ. Το πλαστό που έφτιαξε χαιρετίστηκε μάλιστα ως το νέο αριστούργημα του Βερμέερ που ήρθε στο φως! Η ιστορία του έγινε γνωστή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν οι συμμαχικές δυνάμεις έβαλαν σκοπό να επιστρέψουν τα κλεμμένα από τους Ναζί αριστουργήματα στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους. Οι ειδικοί είχαν όμως πρόβλημα με έναν πίνακα που βρήκαν στην ιδιωτική συλλογή του ίδιου του Χέρμαν Γκέρινγκ, έναν πρώιμο Βερμέερ δηλαδή που δεν περιλαμβανόταν σε καμιά συλλογή του κόσμου. Ξεδιπλώνοντας την ιστορία, τα ίχνη οδήγησαν σε έναν εκκεντρικό αλλά πλούσιο ολλανδό ζωγράφο, κάποιον βαν Μέεγκερεν, ο οποίος συνελήφθη τελικά το 1945 αντιμετωπίζοντας κατηγορίες συνεργασίας με τους Ναζί αλλά και ξεπουλήματος εθνικού θησαυρού. Μπροστά στις σοβαρότατες αυτές κατηγορίες που επέφεραν τη θανατική ποινή, ο ζωγράφος ομολόγησε πως δεν είχε κάνει κάποιο αδίκημα καθώς ο Βερμέερ που πούλησε στον ναζιστή ήταν πλαστός! Κανείς δεν τον πίστεψε φυσικά, κι έτσι αναγκάστηκε να ζωγραφίσει άλλον έναν Βερμέερ για να αποδείξει την αθωότητά του, χρησιμοποιώντας την ίδια ακριβώς τεχνική αλλά και υλικά. Από τους 14 πλαστούς πίνακες που φιλοτέχνησε προπολεμικά, οι 9 είχαν πουληθεί αποφέροντάς του τεράστια κέρδη, μεταξύ των οποίων και το χαμένο αριστούργημα του Βερμέερ «Δείπνο στους Εμμαούς»! Σχετικά δικαιωμένος, ο κορυφαίος πλαστογράφος του 20ού αιώνα πέθανε δύο μήνες μετά την καταδίκη του σε μόλις έναν χρόνο εγκλεισμού από ανακοπή καρδιάς, αναγκάζοντας πολλά μουσεία να εξαφανίσουν από τους τοίχους τους μερικούς Βερμέερ και μπόλικους ακόμα ολλανδούς δασκάλους…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση του πλαστογράφου
Το απρόοπτο τέλος