Οι Κινέζοι συνήθιζαν να αφήνουν γραπτά μνημεία πάνω σε πανάκριβα φύλλα μεταξιού και βαριές σανίδες από μπαμπού. Και ήταν ένας και μόνο ένας ευνούχος αξιωματούχος της αυτοκρατορικής αυλής που αποφάσισε να το αλλάξει αυτό, απλοποιώντας τη γραφή και γεννώντας μια μόδα που ερχόταν για να μείνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ιστορία μας αρχίζει το μακρινό 105 μ.Χ., όταν ο ευνούχος που μεγάλωσε τέσσερις αυτοκρατορικούς δελφίνους και τον εμπιστεύονταν με τη ζωή τους δύο αυτοκράτειρες ήθελε να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του στον κινέζο μονάρχη, παραδίδοντας στα πόδια του την έμπνευσή του. Ο κρατικός αξιωματούχος Τσάι Λουν είχε φτιάξει χαρτί από ένα συνονθύλευμα υλικών, όπως φλοιοί δέντρων και ίνες κάνναβης, αλλά και πολτοποιημένα μεταξωτά ρετάλια. Η κινεζική παράδοση της πανάρχαιας αυτής τεχνικής παραγωγής χαρτιού θεωρούνταν μάλιστα μέχρι πρόσφατα μύθος, αν και η αρχαιολογική σκαπάνη επιβεβαίωσε την ιστορία και ενθρόνισε τον ταπεινό Τσάι Λουν στους μεγαλύτερους εφευρέτες όλων των εποχών! Ξέρουμε πια ότι το χαρτί χρησιμοποιούταν στην Κίνα τουλάχιστον από το 137 μ.Χ., όπως υποδεικνύουν τα αρχαιολογικά πειστήρια, παράλληλα με το ξύλο και το μετάξι, και δεν έχουμε πια λόγους να αμφιβάλουμε για τις κινεζικές καταγραφές που θέλουν τον αυτοκρατορικό ευνούχο τον μεγάλο γεννήτορα της τεχνικής διαδικασίας για την παραγωγή του…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση του χαρτιού
Το άδοξο τέλος