Με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από τη σερβική για τη φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ, όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές. Υπενθυμίζεται πως το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές (8) πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods).
Παράλληλα, διάβημα εστάλη και στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα, έπειτα και πάλι από εντολή του Νίκου Δένδια.
Νωρίτερα σήμερα, για την τραγωδία στην Καβάλα με την πτώση του Antonov που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 8 άνθρωποι, μίλησε ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, επισημαίνοντας ότι χρειάζεται δειγματοληψία στο σημείο της συντριβής τους επόμενους δύο μήνες για τοξικό περιεχόμενο.
«Από την καύση των εκρηκτικών, των πλαστικών αλλά και των μεταλλικών μερών του αεροσκάφους, εκλύονται ουσίες που μπορεί να έχουν τοξικό περιεχόμενο. Καλό είναι λοιπόν να υπάρχει μια δειγματοληψία σε μια ακτίνα 1 χιλιομέτρου γύρω από το σημείο πτώσης. Αυτό καλό είναι να γίνει σε ένα διάστημα 1-2 μηνών, ακριβώς για να είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος μόλυνσης» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σαρηγιάννης μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
Ερωτηθείς εάν θα πρέπει να λάβουν μέτρα οι κάτοικοι της περιοχής φορώντας για παράδειγμα μάσκα, ο καθηγητής τόνισε: «Δεν υπάρχει θέμα μάσκας για τους κατοίκους αυτή τη στιγμή, ό,τι ήταν να πέσει, έχει πέσει στο έδαφος. Θα πρέπει να υπάρχει επαναιώρηση από αγροτικές εργασίες κτλ. Δεν είναι αυτό το θέμα. Το θέμα είναι να μην περάσουν στην τροφική αλυσίδα οι ουσίες από την καύση των υλικών του αεροσκάφους».
Τα τελευταία λόγια του πιλότου
Το φως της δημοσιότητας είδε ο δραματικός διάλογος που είχε ο πιλότος του Antonov με τον Πύργο Ελέγχου λίγο πριν τo αεροσκάφος συντριβεί στην Καβάλα.
Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα.
Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star αποκάλυψε το δραματικό διάλογο του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον Πύργο Ελέγχου.
Ο διάλογος:
Πιλότος Antonov: Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω
Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;
Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.
Πιλότος Antonov: Ενημέρωσέ μας
Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο.
Τα αναπάντητα ερωτήματα
«Δεν πρόλαβε να φτάσει στην Καβάλα και το ερώτημα που τίθεται εδώ, κατά τη δική μου άποψη επειδή έχω την εμπειρία σαν πιλότος, από εκεί που δήλωσε νότια νοτιοανατολικά του όρου Άθως δηλαδή του Αγίου Όρους δηλαδή που έκανε αναστροφή προς Καβάλα πιο κοντά ήταν το αεροδρόμιο της Λήμνου», δήλωσε στο Mega ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, πτέραρχος ε/α. «Και το ερώτημα το δικό μου είναι γιατί δεν πήγε στη Λήμνο που είναι πιο κοντά και επέλεξε το αεροδρόμιο της Καβάλας που είναι αρκετά μακριά. Θέλει μια εξήγηση αλλά αυτή τη στιγμή την εξήγηση θα μας τη δώσουν εάν μποέσουν η Επιτροπή Διερεύνησης», συμπλήρωσε.
Από τα πλάνα που καταγράφηκαν, φαίνεται ότι το αεροσκάφος είχε τυλιχτεί στις φλόγες προτού πέσει στο έδαφος. «Διαπιστώσαμε ότι πήρε φωτιά ο κινητήρας. Δεν ξέρουμε ποια ήταν η έκταση της φωτιάς. Είναι σίγουρο όμως ότι πρέπει να υπήρχε διαρροή καυσίμου, γι’ αυτό και ο κινητήρας είχε αρπάξει φωτιά και δεν ξέρουμε και σε ποια έκταση ήταν και αν οι καπνοί είχαν μπει και στο κοκπιτ. Αυτό το αεροπλάνο είχε αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης όταν αρπάξει φωτιά κάποιος κινητήρας. Ήταν πάρα πολύ σημαντική η βλάβη που ούτε αυτό κατέστη δυνατό να σβηστεί ο κινητήρας από τα ήδη υπάρχοντα μέσα του αεροσκάφους», ανέφερε ο Παντελής Φραγκούλης, εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, άγνωστο παραμένει αν οι πιλότοι κατάφερνα να χρησιμοποιήσουν τις μάσκες με το οξυγόνο ή αν είχαν χάσει τις αισθήσεις τους από τις αναθυμιάσεις.