Στις διακρατικές συμφωνίες δεν υπάρχουν ούτε μεσάζοντες ούτε μίζες, αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος σε τετρασέλιδη έγγραφη απάντησή του που διαβιβάστηκε στη Βουλή μετά από ερώτηση που είχαν καταθέσει οι βουλευτές του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης και Γρηγόρης Ψαριανός με θέμα την «προμήθεια ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων για εξοπλιστικό πρόγραμμα».
Όπως ειδικότερα σπεύδει να υπογραμμίζει ο υπουργός, «στις διακρατικές συμφωνίες δεν υπάρχουν ούτε μεσάζοντες ούτε μίζες. Φαίνεται όμως ότι κάποιοι επειδή απώλεσαν τον προνομιακό, μέχρι πρότινος, για εκείνους επαγγελματικό τους χώρο που αφορούσε τους εξοπλισμούς, οι ίδιοι ή οι πρώην εργοδότες τους, στενοχωρήθηκαν».
Η παρούσα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αδιαφορεί για εκείνους και διαβεβαιώνει τον ελληνικό λαό, στον οποίο λογοδοτεί, ότι η παρούσα κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα προκειμένου η προβολή ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων να αυξηθεί κατακόρυφα». «Σε αυτό όπως και σε ζητήματα ηθικής και διαφάνειας θα είμαστε ανυποχώρητοι», τονίζει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Ειδικότερα ως προς το ζήτημα της συμφωνίας, αναφέρεται στο έγγραφο ότι «η ένταξη και η υπηρεσιακή λειτουργία αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (ΑΦΝΣ) στις Ένοπλες Δυνάμεις, θεωρείται τώρα περισσότερο παρά ποτέ απαραίτητη λόγω της αναβάθμισης της στρατηγικής σημασίας της ΝΑ Μεσογείου, σε σχέση πάντα με το θέμα της υφαλοκρηπίδας και των υδρογονανθράκων.
Η διαδικασία της διακριτικής συμφωνίας (Foreign Military Sales-FMS) με την κυβέρνηση των ΗΠΑ και η ανάληψη της υλοποίησης του υποπρογράμματος από τον κατασκευαστή και αρχή σχεδίασης (Original Equipement Manufacturer and Design Authority-OEM&DA) των αεροσκαφών Ρ-3 Lockheed Martin Aeronautics, καθιστά εφικτή την ολοκλήρωση του υποπρογράμματος σε προβλέψιμο χρόνο, ώστε να καλύπτεται η επείγουσα επιχειρησιακή απαίτηση του ΠΝ.
Οι ανωτέρω δυνατότητες και χαρακτηριστικά των ΕΜΖ Ρ-3Β θα επιτρέψουν στο ΠΝ να καλύπτει επαρκώς την από αέρος πολύωρη επιτήρηση μεγάλων θαλάσσιων περιοχών εθνικού ενδιαφέροντος, τον εντοπισμό, παρακολούθηση και αναγνώριση όλων των τύπων πλοίων επιφανείας, τη συλλογή και διαβίβαση πληροφοριών για πλοία ειδικού ενδιαφέροντος (πολεμικά και εμπορικά), την ανθυποβρυχιακή έρευνα σε εκτεταμένη γεωγραφικά περιοχή, ενώ τα Ρ-3Β του ΠΝ θα συμβάλλουν θετικά σε επιχειρήσεις Έρευνας-Διάσωσης και ταχείας ανάπτυξης/εθνικής προβολής στα όρια του FIR Αθηνών και πέραν αυτών.
Αυτά οφείλονται στην υψηλή ταχύτητα περιπολίας, στην μεγάλη αυτονομία, στον εξοπλισμό που θα φέρουν, στη δυνατότητα να επιχειρούν ακόμα και υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες (υπέρπτηση καιρού) και στην ταυτόχρονη εκτέλεση συνδυασμού αποστολών από την ίδια πλατφόρμα».
Αναφέρεται επίσης ότι τα ΑΦΝΣ με τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που έχουν, θα συνεισφέρουν και στο έργο του Λιμενικού Σώματος και τονίζεται ότι σημαντικοί παράγοντες που θα επιτρέψουν την καλύτερη διαχείριση του τελικού κόστους του προγράμματος είναι η ύπαρξη σημαντικής αξίας αμοιβών υλικών, εξοπλισμού βάσης και ειδικών εργαλείων και συσκευών μαζί με το προικώο υλικό των αεροσκαφών Ρ-3Β καθώς και η ύπαρξη προσωπικού ιπτάμενων και τεχνικών εξειδικεύσεων με προϋπηρεσία και εμπειρία στην εκμετάλλευση και συντήρηση των ΑΦΝΣ Ρ-3Β.
«Το σύνολο των εργασιών επί των αεροσκαφών θα εκτελεσθεί εγχώρια και με τη συμμετοχή κατάλληλα πιστοποιημένων Ελληνικών εταιρειών υπό τον συντονισμό και ευθύνη της κατασκευάστριας εταιρίας των αεροσκαφών», αναφέρει το έγγραφο και ενημερώνει ειδικότερα ότι θα δοθεί στην ΕΑΒ ΑΕ, δηλαδή σε εθνική αμυντική βιομηχανία, ως υποκατασκευαστικό έργο η εκτέλεση των εργασιών αναπτερύγωσης του αεροσκάφους η οποία επί του παρόντος δεν εκτελείται από άλλο φορέα στην Ευρώπη, καθώς και η συντήρηση/επισκευή κύριων συστημάτων και υποσυστημάτων του αεροσκάφους.
«Το γεγονός αυτό βέβαια επιμελώς φυσικά αποκρύπτεται από τις εφημερίδες τις οποίες επικαλείσθε», αναφέρει στον βουλευτή που κατέθεσε την ερώτηση ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας. Τονίζει δε στο σημείο αυτό ότι «η σχεδίαση του συστήματος ολοκλήρωσης και διαχείρισης δεδομένων αποστολής από Ελληνική εταιρεία επιλογής της κατασκευάστριας εταιρείας, προσδίδει στο πρόγραμμα επιπλέον αναπτυξιακό χαρακτήρα και προστιθέμενη αξία, διασφαλίζοντας παράλληλα ευελιξία στην υποστήριξη της επιχειρησιακής σουίτας των αεροσκαφών για όλο το χρόνο της επιχειρησιακής εκμετάλλευσης τους».
Επισημαίνεται ταυτόχρονα ότι η ευρεία χρήση διεθνώς από Ναυτικά προηγμένων χωρών του εκσυγχρονισμένου και δομικά αναβαθμισμένου αεροσκάφους τύπου Ρ-3, μέσω σχετικών προγραμμάτων που εξελίσσονται αυτή την περίοδο και με χρονικό ορίζοντα χρήσης των αεροσκαφών για περίπου 30 έτη, εξασφαλίζει την διαθεσιμότητα εξουσιοδοτημένων επισκευαστικών φορέων και ανταλλακτικών για τον εν λόγω τύπο αεροσκάφους. Συγκεκριμένα έχουν υποβληθεί σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής περί τα 80 αεροσκάφη από τις ΗΠΑ, Καναδά, Ν. Ζηλανδία, Νορβηγία, Πακιστάν και Ταιβάν, ενώ αναμένεται να υποβληθούν σε αντίστοιχο πρόγραμμα το προσεχές διάστημα αριθμός αεροσκαφών της Γερμανίας και της Χιλής.
Για τον τρόπο της συγκεκριμένης προμήθειας, ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας αναφέρει ότι γίνεται μέσω διακρατικής συμφωνίας (σύμβαση Foreign Military Sales) σύμφωνα με το Ν. 3978/11 και το Ν.3433/06 «Συμφωνίες μεταξύ κρατών» οι διατάξεις του οποίου καθορίζουν ότι τα σχέδια συμβάσεων που καταρτίζονται μετά από διαπραγματεύσεις χρειάζονται την έγκριση του ΚΥΣΕΑ. Οι πιστώσεις του προγράμματος προέρχονται από τον ΚΑΕ 6912 του προϋπολογισμού (Π/Υ) ΥΕΘΑ για τις εξοπλιστικές δαπάνες των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι πιστώσεις αυτές έχουν προϋπολογισθεί στο κρατικό Π/Υ για τα έτη 2015-2018. Το συνολικό κόστος του προγράμματος, κατανέμεται στην επταετία 2015-2022, δηλαδή δεν θα καταβληθεί άμεσα.
Η άποψη ότι δεν δικαιολογείται η καταβολή των πιστώσεων αυτών λόγω της ευρύτερης οικονομικής συγκυρίας, συνεπάγεται πρακτικά την αναστολή των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού στον τομέα των εξοπλισμών των ΕΔ με ότι αυτό συνεπάγεται για την αμυντική θωράκιση της πατρίδας, αναφέρει ο κ. Καμμένος και προσθέτει: «αυτό δεν θα το επιτρέψω όσο θα έχω την πολιτική ευθύνη των Ενόπλων Δυνάμεων και της Εθνικής ‘Αμυνας της χώρας».