Για άλλη μια φορά η Νέα Δημοκρατία επενδύει στις εντυπώσεις και λιγότερο στην ουσία. Οι εμπνευστές και σχεδιαστές του πλέον γραφειοκρατικού συστήματος διαχείρισης κοινοτικών πόρων, επανέρχονται διαρκώς, αρνούμενοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους και ασκώντας τελικά κριτική στο οικοδόμημά τους.
Η αλήθεια δεν κρύβεται. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υιοθέτησε επικίνδυνες για την οικονομία και τη χώρα επιλογές. Ενώ το Γ΄ ΚΠΣ διαχειρίστηκαν 33 Φορείς Διαχείρισης με 1.192 στελέχη, επί Νέας Δημοκρατίας δημιουργήθηκαν 79 δομές – 106 μαζί με τις Τράπεζες, με περίπου 2.500 υπαλλήλους και Υπουργικές Αποφάσεις που απαίτησαν τελικά 3.763 υπαλλήλους. Δημιουργήθηκαν τριπλάσιες δομές διαχείρισης και επιστρατεύτηκαν τριπλάσιοι υψηλά αμειβόμενοι υπάλληλοι.
Επιπλέον, ενώ υπήρχε η δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν μελέτες και να ωριμάσουν χρήσιμα έργα για τη χώρα, σπαταλήθηκαν πολύτιμοι πόροι σε δημόσιες σχέσεις και φιέστες.
Σε ό,τι αφορά στη μεταφορά δαπανών από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και με δεδομένες τις υπερδεσμεύσεις πόρων που «άφησε» μετέωρες η Νέα Δημοκρατία, δεν θελήσαμε να επιβαρύνουμε το φορολογούμενο. Επιλέξαμε ώριμα έργα που μεταφέρονται στο ΕΣΠΑ προκειμένου να συνεχισθεί η υλοποίησή τους, χωρίς επιβάρυνση του εθνικού σκέλους του προϋπολογισμού. Ποια ακριβώς είναι η αντίρρηση της Νέας Δημοκρατίας στην αύξηση των κοινοτικών εισροών, σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, και μάλιστα χωρίς επιβάρυνση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων;
Σε ό,τι αφορά στα προγράμματα Νεανικής και Γυναικείας Επιχειρηματικότητας, που σχεδιάστηκαν από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, πράγματι το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων είναι χαμηλό.
Δεν εξηγεί όμως η Νέα Δημοκρατία πως στην πιο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική οικονομία, για την οποία ευθύνεται με την καταστροφική της πολιτική, το επενδυτικό ενδιαφέρον θα μπορούσε να είναι υψηλό, όταν μάλιστα και τα δύο προγράμματα έχουν σχεδιαστικές ατέλειες.
Εντούτοις, αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε τα προγράμματα. Μάλιστα, για να ενισχύσουμε την απορρόφησή τους αλλά και για να καταγράψουμε με ακρίβεια τα προβληματικά στοιχεία τους, έχουμε προβεί σε τηλεφωνική επικοινωνία με όλους σχεδόν τους επιλέξιμους επενδυτές, που δεν έχουν προχωρήσει ακόμα στην υλοποίηση του επενδυτικού τους σχεδίου, ώστε να δώσουμε άμεσα τις καλύτερες λύσεις και να κάνουμε το προϊόν περισσότερο ελκυστικό.
Σε ό,τι αφορά στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης, τα χρήματα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» που πρόκειται να αξιοποιηθούν μέσω Jeremie, κάθε άλλο παρά «παρκαρισμένα» θα τα χαρακτήριζε κανείς.
Ήδη βρίσκεται σε τελικό στάδιο η επιλογή των τριών Τραπεζών, μέσω των οποίων θα διατεθούν στην αγορά δάνεια με ευνοϊκούς όρους συνολικού ύψους 180 εκ ευρώ και επίκειται η υπογραφή των σχετικών συμβάσεων.
Όσο για τα άλλα δύο χρηματοδοτικά προϊόντα Ψηφιακής Σύγκλισης και Jeremie, που αποσκοπούν στη δημιουργία επιχειρηματικών κεφαλαίων (venture capital funds) για την ενίσχυση επιχειρήσεων στα πρώτα βήματά τους, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πριν 5 μόλις μέρες έληξε η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την υποβολή προτάσεων από υποψήφιους επενδυτές/διαχειριστές επιχειρηματικών κεφαλαίων.
Το ενδιαφέρον εγχώριων αλλά και διεθνών οργανισμών διαχείρισης επιχειρηματικών κεφαλαίων υπήρξε έντονο και πολύ σύντομα θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των προτάσεών τους.
Μερικές από τις προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για το ΕΣΠΑ (όπως η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή η ταχεία διαδικασία αναθεώρησης των προγραμμάτων με αναδρομική ισχύ από 1.1.2007) έχουν ήδη αξιοποιηθεί στο παρελθόν ή έχουν τεθεί υπ’όψιν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την κυβέρνηση. Άλλες είναι χρονοβόρες ή δεν αφορούν στο ΕΣΠΑ.
Σε κάθε περίπτωση, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε. Αναδιαρθρώνουμε το συγκεντρωτικό και γραφειοκρατικό σύστημα διαχείρισης του ΕΣΠΑ που εγκλώβισε δις πολύτιμων πόρων επί σειρά ετών και επιταχύνουμε την υλοποίησή του.
Επιστρέφουμε τους εγκλωβισμένους πόρους στα προγράμματα προκειμένου να υλοποιηθούν δράσεις ανακούφισης του δοκιμαζόμενου σήμερα ιδιωτικού τομέα μέσα από προγράμματα κρατικών ενισχύσεων, προγράμματα απασχόλησης ανέργων και αναπτυξιακά δημόσια έργα.
Μέσα από την αναδιάρθρωση αποκεντρώνουμε άμεσα και αρμοδιότητες διαχείρισης στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα.
Καταργούμε χρονοβόρες διαδικασίες συντονισμού μεταξύ Υπουργείων. Βάζουμε τέλος στην περαιτέρω διόγκωση του συστήματος διαχείρισης. Δημιουργούμε προϋποθέσεις για τον περιορισμό της υπερτροφικής και πολυδάπανης υπάρχουσας δομής και ενισχύουμε τη διοικητική μεταρρύθμιση με τη συστηματική υποστήριξη των νέων Καλλικρατικών δομών Αυτοδιοίκησης που είναι Τελικοί Δικαιούχοι/Φορείς υλοποίησης των έργων.
Το πρόγραμμα ενίσχυσης της απασχόλησης μέσα από την ενίσχυση 20.000 επιχειρήσεων που ανακοινώσαμε προχθές, αλλά και οι δράσεις τόνωσης της ρευστότητας που ανακοινώνουμε, δείχνουν ότι είμαστε αποφασισμένοι να στηρίξουμε έμπρακτα τις επιχειρήσεις και να μην χαθούμε σε γραφειοκρατικούς κυκεώνες.