«Τα προβλήματα ψυχικής υγείας έχουν αναγνωριστεί διεθνώς ως ο σημαντικότερος λόγος αναπηρίας και επιβάρυνσης των νέων ανθρώπων, περισσότερο από τον καρκίνο και τα καρδιοαγγειακά νοσήματα», αναφέρει ο Αργύρης Στριγγάρης, καθηγητής Ψυχιατρικής Παιδιών και Εφήβων του ΕΚΠΑ και του University College London και επιστημονικού διευθυντή του Μαζί για το Παιδί, στο περιθώριο της ομιλίας του με θέμα «Άγχος και Θυμός στην Εφηβεία», που διοργάνωσε το «Μαζί για το Παιδί» σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, σήμερα, στο αμφιθέατρο του Μουσικού Γυμνασίου Κομοτηνής.

«Ο αριθμός με τον οποίο εμφανίζονται τα προβλήματα ψυχικής υγείας έχει αυξηθεί τα τελευταία 15 χρόνια, ιδιαίτερα στα κορίτσια, με μεγαλύτερη συχνότητα το άγχος και την κατάθλιψη», περιγράφει ο καθηγητής.

Όπως εξήγησε ο καθηγητής: «Ενώ παλιότερα η αντιμετώπισή τους γινόταν απομακρυσμένα σε κλινικές και νοσοκομεία, ο νέος τρόπος είναι η προσέγγιση στην κοινότητα, ειδικά στα σχολεία, τον χώρο που οι νέοι περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους».

«Όλα τα σχολεία με τα οποία συνομιλούμε, αναφέρουν αύξηση άγχους, θυμού και κατάθλιψης μεταξύ των μαθητών, πράγμα που είναι συμβατό με τις επιστημονικές μελέτες που κάνουμε», επισημαίνει, ενώ όπως πρόσθεσε, «επόμενο είναι οι εκπαιδευτικοί να ζητούν λύσεις».

Οι στοχευμένες παρεμβάσεις αποτελούν τις πιο ενδεδειγμένες δράσεις πρόληψης, σύμφωνα με τον Αργύρη Στριγγάρη. «Οι παρεμβάσεις αυτές μπορεί να είναι ψυχολογικές, για παράδειγμα μείωση του εκφοβισμού, αντιμετώπιση του άγχους και του θυμού, ή θεσμικές, όπως πώς θα αντιμετωπίσει ένα σχολείο την κακοποίηση».

Στη συνέχεια, όπως είπε: «Ένα θέμα είναι ότι στην Ελλάδα εισάγουμε κυρίως παρεμβάσεις, ενώ πρέπει να τις διεξάγουμε εμείς και να τις αξιολογούμε, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαφορετικές περιοχές εντός της χώρας. Οι παρεμβάσεις που λειτουργούν στη Σουηδία ή τη Βρετανία μπορεί να ταιριάζουν σε περιπτώσεις την Ελλάδα μπορεί και όχι».

Τέλος, ο καθηγητής επισήμανε ότι, «η αύξηση των προβλημάτων ψυχικής υγείας φαίνεται να εμφανίζεται λίγο μετά την οικονομική κρίση του 2008 και μετά την πανδημία του κορονοϊού. Κοινωνικοί λόγοι που παρατηρούνται είναι η αυξημένη πίεση στα σχολεία, οι υψηλές προσδοκίες και οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες».

Την ομιλία παρακολούθησαν περισσότερα από 300 στελέχη εκπαίδευσης και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τους Νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας και Δράμας.

Πηγή: ΑΠΕ