Πολλές φορές όταν τρώτε έξω αναρωτιόσαστε σχετικά με το πόσες θερμίδες μπορεί να περιέχει το αγαπημένο σας πιάτο. Η ανάγκη αυτή γίνεται πιο επιτακτική, όταν ακολουθείτε κάποιο πρόγραμμα διατροφής. Τι θα λέγατε λοιπόν αν την επόμενη φορά που ανοίγατε τον κατάλογο του εστιατορίου βλέπατε κόκκινα, κίτρινο και πράσινα σύμβολα δίπλα από κάθε πιάτο; Πόσο θα επηρέαζε την επιλογή σας;
Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Οκλαχόμα, στην προσπάθεια τους να εξηγήσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών σχετικά με την επιλογή φαγητού, χώρισαν τα μενού σε 3 διαφορετικές κατηγορίες. Αρχικά υπήρχε μια ομάδα ελέγχου, στην οποία δόθηκε μενού χωρίς διατροφικές πληροφορίες, στη δεύτερη ομάδα δόθηκε μενού όπου υπήρχαν οι θερμίδες του φαγητού δίπλα από το κάθε πιάτο και στην τρίτη ομάδα δόθηκε μενού, όπου δίπλα από κάθε πιάτο υπήρχαν τα χρωματιστά σύμβολα (κόκκινο, πράσινο, κίτρινο) μαζί με την αναγραφή των θερμίδων. Φυσικά, τα χρώματα αυτά μας παραπέμπουν στα φανάρια και συμβολίζουν την περιεκτικότητα σε θερμίδες (ενέργεια) του κάθε πιάτου. Το πράσινο χρώμα υποδήλωνε <400 kcal, το κίτρινο 401-800 kcal και το κόκκινο >800 kcal.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα άτομα της τρίτης κατηγορίας, δηλαδή με τη χρήση συμβόλων, κατανάλωσαν λιγότερο θερμιδοφόρες επιλογές. Συμπερασματικά, καταλήγουμε στο ότι η χρήση των χρωμάτων αυτών μπορεί να αποθαρρύνει τους καταναλωτές από το να επιλέξουν κάτι που θα τους προσδώσει πολύ ενέργεια. Αυτό πιθανότατα να οφείλεται στη σύνδεση που γίνεται στο μυαλό μας αναφορικά με τα χρώματα όπου το κόκκινο χρώμα στο φανάρι σημαίνει πως πρέπει να σταματήσω, το πράσινο χρώμα πρέπει να ξεκινήσω και το κίτρινο πως πρέπει να είμαι προσεκτικός.
Η κίνηση αυτή φαίνεται να είναι αρκετά ενθαρρυντική και μπορεί να βρει εφαρμογή σε πολλά εστιατόρια ή ακόμη και σε ταχυφαγεία. Επίσης, δίνεται έτσι η δυνατότητα και σε άτομα με ελάχιστες γνώσεις σχετικά με θέματα διατροφής να ξέρουν τι να επιλέξουν. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός, πως ένα κομμάτι ατομικής πίτσας μπορεί να φτάσει έως και τις 2000 θερμίδες ανάλογα με τα υλικά που επιλέγονται και βέβαια αναφερόμαστε σε μερίδες των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου οι μερίδες είναι πολύ μεγαλύτερες συγκριτικά με τις μερίδες στην Ελλάδα.
Από την άλλη πλευρά, η διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει και σε αντίθετα αποτελέσματα. Δηλαδή η επιλογή ενός φαγητού χαμηλού σε θερμίδες μπορεί να δράσει ως επιβράβευση και να οδηγήσει στην επιλογή και λήψη στη συνέχεια ενός λιγότερο υγιεινού τροφίμου, με αποτέλεσμα η συνολική πρόσληψη τροφής να είναι τελικά μεγαλύτερη. Επομένως οι πολίτες/καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται σχετικά με θέματα διατροφής από πιστοποιημένους φορείς και ειδικούς σε θέματα υγείας έτσι ώστε να γίνονται όσο το δυνατόν υγιεινότερες επιλογές τροφίμων όταν καταναλώνεται φαγητό εκτός σπιτιού. Πολλοί καταναλωτές έχουν άγνοια του θερμιδικού αλλά και λιπιδαιμικού περιεχομένου (ιδιαίτερα κορεσμένου) των τροφών που επιλέγουν να καταναλώσουν.
Πηγή: mednutrition.gr