Περιορισμένος θα είναι για φέτος ο αριθμός των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών. Ένας σημαντικός λόγος που οδηγεί σε αυτή τη διαπίστωση είναι οι συγχωνεύσεις των σχολείων που αναμένονται μέσα στο 2014. Θυμίζουμε στους αναγνώστες ότι στις ενδεικτικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο Παιδείας για την περίοδο 2013-14 γινόταν αναφορά και στην υλοποίηση 1.676 συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επίσης στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού υπήρχε αναφορά και στο σύστημα διορισμών και μεταθέσεων με στόχο την απλούστευση και καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού ενώ παράλληλα προβλέπεται η θέσπιση μέτρων για την βέλτιστη αξιοποίηση των μονίμων εκπαιδευτικών καθώς και υποχρεωτικές μεταθέσεις. Αυτά έρχονται να «δέσουν» με τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο για τις στοχευμένες μεταθέσεις σε πραγματικά κενά άλλα και με τις δηλώσεις του Υφυπουργού Παιδείας κ. Κεδίκογλου στη βουλή για περαιτέρω μείωση των αποσπάσεων.
Στα παραπάνω θα προσθέσουμε ότι αναμένονται συγχωνεύσεις συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων σε όλη την Ελλάδα γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα την ανακατανομή των οργανικών θέσεων με περαιτέρω μείωση αυτών και ενδεχομένως υποχρεωτικές μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή, όσων εκπαιδευτικών περισσεύουν. Το σενάριο αυτό είναι αρκετά πιθανό αν λάβουμε υπόψη μας ότι στην εισηγητική έκθεση γίνεται αναφορά και σε υποχρεωτικές μεταθέσεις.
Για το θέμα των συγχωνεύσεων συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων γίνεται αναφορά και από το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αμαρουσίου που αναφέρει ότι ο Περιφερειακός Διευθυντής εκπαίδευσης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο των συγχωνεύσεων συστεγαζόμενων δημοτικών σχολείων της Αττικής.
Το γεγονός ότι το 2013 αποχώρησαν από την εκπαίδευση 6.689 εκπαιδευτικοί σε συνδυασμό με τους ελάχιστους διορισμούς και τις μειωμένες πιστώσεις αναπληρωτών επιτάσσουν την αναζήτηση λύσεων για την κάλυψη των αναγκών στις σχολικές μονάδες τόσο με τη μείωση των αποσπάσεων και των μεταθέσεων αλλά πιθανόν και με συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών στις ειδικότητες δασκάλων και νηπιαγωγών για το κανονικό πρόγραμμα και τα ολοήμερα σχολεία, που εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, έφθασαν τις 3.211, με τις 1825 να αφορούν προσλήψεις δασκάλων και τις 1.386 προσλήψεις νηπιαγωγών.
Καλόγηρος Βασίλειος