«Ναι» στις παραχωρήσεις του Ηρωδείου και των Αρχαίων Θεάτρων του Ασκληπιείου και της πόλης της Επιδαύρου για τις εκδηλώσεις που θα δοθούν στο πλαίσιο του «Ελληνικού Φεστιβάλ», είπαν χτες ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Οι παραχωρήσεις αφορούν μια σειρά παραστάσεων, μουσικών, θεατρικών και χορευτικών, στα τρία μνημεία, που όπως κάθε χρόνο το καλοκαίρι σχεδόν μονοπωλούν το ενδιαφέρον του κοινού.

Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα πραγματοποιηθούν στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού 14 εκδηλώσεις, τις οποίες ανοίγει στις 3 και 4 Ιουνίου η μοναδική χορεύτρια Σιλβί Γκιλλέμ -εμφάνιση με την οποία θα κλείσει την 35χρονη καριέρα της-, για να ακολουθήσει στις 14 και από τις 16 ως τις 18 Ιουνίου η όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι «Τόσκα», από την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα και μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Όπως παρουσιάστηκε στη συνεδρίαση του ΚΑΣ, από τα σκηνικά της «Τόσκα», ξεχωρίζει ένας μεγάλος σταυρός, καλυμμένος με ύφασμα και αποτελούμενος από κινητά μέρη, τα οποία κατά τη διάρκεια της παράστασης αποκαλύπτονται, παίρνοντας διάφορες μορφές, όπως ένα τμήμα που γίνεται βωμός. Παράλληλα, θα πραγματοποιούνται και προβολές. Όπως ειπώθηκε, για τα σκηνικά έχει ήδη γίνει συνεννόηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών με την Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία και υιοθέτησε τις παρατηρήσεις της Εφορείας, ενώ αναφέρθηκε ως επιπλέον -και προφανής- όρος η προέκταση της σκηνής προς την ορχήστρα και το ύφασμα κάλυψης του σταυρού να επιτρέπουν την απρόσκοπτη κίνηση των θεατών.

Στη συνέχεια, στις 22 Ιουνίου ο Γιάννης Κότσιρας θα δώσει συναυλία με τίτλο «Ό,τι θυμάσαι δεν πεθαίνει», σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου και ορχηστρική εκτέλεση Καμεράτα, με τους δύο τελευταίους να ανοίγουν και το πρόγραμμα της 24ης Ιουνίου με μουσικές από αμερικάνικα μιούζικαλ. Στις 26 και στις 27 του μήνα ο Θανάσης Παπαγεωργίου και το Θέατρο Στοά ανεβάζουν τη «Μήδεια» του Μποστ, της οποίας ο φάκελος με την τεχνική περιγραφή των σκηνικών μένει να κατατεθεί στην αρμόδια Εφορεία, ενώ στις 29/6 ο γιος του Λέοναρντ Κοέν, Ανταμ, συμπράττει με τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων παρουσιάζοντας το δικό του μουσικό σύμπαν. Την 1η Ιουλίου, ο Λάκης Παπαδόπουλος γιορτάζει 35 χρόνια επιτυχημένης πορείας στο τραγούδι, ενώ μια παράσταση που προστέθηκε τελευταία, το καταπληκτικό μιούζικαλ Jesus Christ Superstar, θα παρουσιαστεί στις 3 και 4/7 για πρώτη φορά στη σκηνή του Ηρωδείου με τους αυθεντικούς πρωταγωνιστές του West End και με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Εξάλλου, δεν στερούνται ενδιαφέροντος και οι υπόλοιπες εκδηλώσεις, όπως στις 6/7 η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στις 9/7 η μουσικοθεατρική παράσταση του Σταμάτη Κραουνάκη και της Λίνας Νικολακοπούλου «Ντάριο Φο: Βίος και Πολιτεία», στις 12/7 η συναυλία του Γιάννη Σπανού, στις 14/7 η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο «Αξιον Εστί, Συμφωνία Νο 1» του Μίκη Θεοδωράκη, με τη συμμετοχή των Δημήτρη Πλατανιά και Γιώργου Νταλάρα, στις 16/7 η συναυλία της Αλκηστης Πρωτοψάλτη και στις 26, 28 και 30 έως 31 Ιουλίου η εμβληματική όπερα του Ζωρζ Μπιζέ «Κάρμεν» από την Εθνική Λυρική Σκηνή σε μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη και σε σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ (για τα σκηνικά της δεν υπήρξε καμία αντίρρηση από πλευράς Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών).

Οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών για τον Σεπτέμβριο θα εξεταστούν από το ΚΑΣ σε άλλη συνεδρίαση, μαζί με τα αιτήματα και των υπόλοιπων φορέων. Φυσικά, οι συνήθεις όροι που διέπουν όλες τις παραστάσεις στα αρχαία μνημεία θα ισχύουν κι εδώ, με τα ψηλά τακούνια, το φαγητό, το ποτό και το κάπνισμα να είναι μεταξύ αυτών που απαγορεύονται, ενώ είναι σαφές ότι κανένα σκηνικό, εργασία ή μετακίνηση δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τα αρχαία. Εξάλλου, οι τοποθετήσεις σκηνικών γίνονται πάντα με την παρουσία αρχαιολόγου της Εφορείας. Στη συνεδρίαση έγινε επίσης λόγος για τις παραστάσεις του Ηρωδείου σε σχέση και με την κατάσταση του μνημείου, στο οποίο ήδη εκτελούνται εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης. Όπως επισημάνθηκε, πολλές είναι οι απόψεις που μπορεί κανείς να εκφέρει, από το να μην γίνονται καθόλου παραστάσεις ως την απαγόρευση κάποιων από αυτές. Ωστόσο, φαίνεται ότι η χρυσή τομή έχει βρεθεί και αφορά τόσο τις εργασίες συντήρησης, οι οποίες υλοποιούνται κάθε φορά που κρίνονται αναγκαίες, όσο και ότι το μνημείο παραχωρείται για περιορισμένο χρονικό διάστημα ανά έτος, δηλαδή το καλοκαίρι.

Επίδαυρος

Επίσης, με τη σύμφωνη γνώμη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αργολίδας αλλά και της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου, τα μέλη δέχτηκαν την παραχώρηση του Αρχαίου Θεάτρου του Ασκληπιείου στην Επίδαυρο για τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, ενώ μένει η έγκριση των σκηνικών από την αρμόδια επιτροπή. Το ΚΑΣ ήταν θετικό και ως προς την παραχώρηση του Αρχαίου Θεάτρου της πόλης της Επιδαύρου (Μικρή Επίδαυρος), όπου οι εκδηλώσεις είναι λίγες και ήπιες χωρίς χρήση σκηνικών.

Συγκεκριμένα, στο Αρχαίο Θέατρο του Ασκληπιείου θα δοθούν οι εξής παραστάσεις:

– 3 – 4 Ιουλίου, Εθνικό Θέατρο – Σωτήρης Χατζάκης, «Τρωάδες» του Ευριπίδη

– 10 – 11 Ιουλίου, Γιάννης Κακλέας, «Αχαρνής» του Αριστοφάνη

– 17 – 18 Ιουλίου, Θέατρο του Νέου Κόσμου – Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, «Αίας» του Σοφοκλή

– 24 – 25 Ιουλίου, Θέατρο ΝΟ της Ιαπωνίας – Μιχαήλ Μαρμαρινός, «Νέκυια» (βασισμένο στη ραψωδία λ της Οδύσσειας του Ομήρου)

– 31 Ιουλίου – 1 Αυγούστου, Εθνικό Θέατρο – Γιάννης Μπέζος, «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη

– 7 – 8 Αυγούστου, ΚΘΒΕ – Θωμάς Μοσχόπουλος, «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων», του Ευριπίδη

– 14 – 15 Αυγούστου, Βασίλης Παπαβασιλείου, «Νεφέλες» του Αριστοφάνη

– 21 – 22 Αυγούστου, ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Κώστας Φιλίππογλου, «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου

– 28 – 29 Αυγούστου, Εταιρεία Θεάτρου Χώρος – Σίμος Κακάλας, «Ορέστης» του Ευριπίδη

Μικρή Επίδαυρος

– 10 – 11 Ιουλίου, Νένα Βενετσάνου «Χίλιες και μία πόλεις»

– 12 Ιουλίου, Vladimir και Vovka Ashkenazy, Ρεσιτάλ Πιάνου

– 17-18 Ιουλίου, Δήμητρα Γαλάνη, «Chronos»

– 24-25 Ιουλίου, Θάνος Μικρούτσικος, «Η μνήμη, όταν επιστρέφει, εκδικείται»

– 31 Ιουλίου – 1 Αυγούστου, Σύλβια Λιούλιου, «Αίας» του Σοφοκλή