Στις ψηφιακές αίθουσες των 600 σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Κεντρικής Μακεδονίας συναντώνται κάθε πρωί περισσότεροι από 130.000 μαθητές και 13.000 εκπαιδευτικοί. Τα διαδικτυακά μαθήματα στα 250 Λύκεια ξεκινούν στις 8 το πρωί και ολοκληρώνονται στις 13.40 και αντίστοιχα στα 350 Γυμνάσια ξεκινούν στις 8.30 και ολοκληρώνονται στις 14.10.
Με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μαθητές συνδέονται ακολουθώντας τον σύνδεσμο ψηφιακής τάξης που αντιστοιχεί σε κάθε καθηγητή τους, ο οποίος εισέρχεται στην πλατφόρμα Webex μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Οι καθηγητές καταγράφουν απουσίες, καθώς η τηλεκπαίδευση είναι υποχρεωτική και μόνον στις περιπτώσεις όπου παρατηρούνται δυσλειτουργίες στη σύνδεση δεν προσμετρώνται απουσίες.
Λαμβάνοντας υπόψη την κόπωση που μπορεί να επέλθει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς από την πολύωρη παραμονή μπροστά από μία οθόνη, οι διδακτικές ώρες είναι μειωμένες κατά 5 λεπτά, στα 40 λεπτά. Όσοι καθηγητές δε διαθέτουν εξοπλισμό για την εξ αποστάσεως διδασκαλία προσέρχονται στις σχολικές μονάδες και συνδέονται από εκεί για να παραδώσουν το μάθημα.
«Τη Δευτέρα είχαμε τις δυσλειτουργίες του συστήματος WeBex, ήταν ένα κεντρικό πρόβλημα της εταιρείας που επηρέασε εκτός από την Ελλάδα την εκπαιδευτική διαδικασία σε πολλές χώρες της Ευρώπης.
Τα μαθήματα γίνονται κανονικά και πλέον τα όποια προβλήματα μας αναφέρονται, π.χ. για υπερφόρτωση του δικτύου, είναι εξαιρετικά περιορισμένα, τόσο χωρικά, όσο και χρονικά», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο περιφερειακός διευθυντής Αλέξανδρος Κόπτσης.
Σχετικά με τη δυνατότητα να προχωρήσει, μέσω της τηλεκπαίδευσης, η κάλυψη της ύλης των προγραμμάτων σπουδών, ο κ. Κόπτσης διευκρίνισε: «Φυσικά και δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε τη διά ζώσης εκπαίδευση.
Οι συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα συνολικά είναι εξαιρετικές και δύσκολες και από την πλευρά μας καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, στο πλαίσιο αυτό. Βλέπουμε, όμως, την υιοθέτηση μία διαφορετικής κουλτούρας, βήμα βήμα η εκπαιδευτική κοινότητα προσαρμόστηκε στη νέα πραγματικότητα και αποδεικνύει τη θέλησή της να προχωρήσει, να ξεπεράσει τις δυσκολίες».
Για τις σύνδεση στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες δεν υπάρχει χρέωση δεδομένων κατόπιν συμφωνίας του υπουργείου Παιδείας με τους παρόχους Cosmote, Vodafone, Wind και Forthnet, ενώ για όσους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες πρόσβασης προβλέπεται η δυνατότητα σύνδεσης στην πλατφόρμα και μέσω σταθερού τηλεφώνου, με αστική χρέωση.
Για μαθητές και εκπαιδευτικούς που δεν έχουν πρόσβαση σε τεχνολογικό εξοπλισμό για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχουν εξασφαλιστεί συνολικά για τη χώρα μέσω ΕΣΠΑ 65.965 φορητές συσκευές, αξίας άνω των 20 εκ. ευρώ και 25.643 φορητές συσκευές αξίας άνω των 4 εκ. ευρώ μέσω δωρεών.
Ο εν λόγω εξοπλισμός, που έχει ήδη παραδοθεί ή πρόκειται να παραδοθεί σε σχολικές μονάδες, αποτελεί περιουσία των σχολείων και διατίθεται σε μαθητές ή και εκπαιδευτικούς για προσωρινή χρήση, προκειμένου να διευκολυνθεί η υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά και για να συμβάλλει μακροπρόθεσμα στην εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Προτεραιότητα δίνεται στη στήριξη οικογενειών βάσει κοινωνικών και άλλων κριτηρίων, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται ιδίως το χαμηλό εισόδημα, η ανεργία γονέων/κηδεμόνων, η ιδιότητα μέλους μονογονεïκής, πολύτεκνης, τρίτεκνης ή ορφανικής οικογένειας, ή ύπαρξη ειδικών δυσκολιών μάθησης.
Για την κατανομή των συσκευών στις σχολικές μονάδες λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά κριτήρια, ξεκινώντας από περιοχές με χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ, δυσπρόσιτες, σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, επαγγελματικής εκπαίδευσης κ.ά., καθώς και η βαθμίδα εκπαίδευσης. Ο ακριβής αριθμός των συσκευών ανά σχολείο καθορίζεται με βάση το μαθητικό δυναμικό και τον υφιστάμενο εξοπλισμό των σχολικών μονάδων.
«Ο διευθυντής του σχολείου σε συνεννόηση με τον σύλλογο διδασκόντων αποφαίνεται για τις ανάγκες σύμφωνα με τα οριζόμενα κριτήρια. Οι γονείς παραλαμβάνοντας τον εξοπλισμό υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση αναλαμβάνοντας την υποχρέωση επιστροφής της συσκευής στην κατάσταση που την παρέλαβαν», εξήγησε ο κ. Κόπτσης.