Ιδιαίτερα προσεχτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές που επισκέπτονται καταστήματα εστίασης, πρώτη μέρα σήμερα της μείωσης του ΦΠΑ από 23% σε 13%, όπως τονίζει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητας Ζωής.
Τι πρέπει να προσέξουμε:
Τιμοκαταλόγους
1. Να ζητάμε τον τιμοκατάλογο του μαγαζιού, που άλλωστε είναι υποχρεωμένοι να έχουν έναν ανά δύο τραπέζια.
2. Οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα με βάση τον νόμο του ελεύθερου ανταγωνισμού που λειτουργεί στην αγορά.
3. Οι τιμοκατάλογοι πρέπει να είναι γραμμένοι υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε κάποια άλλη.
4. Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να είναι ανηρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.
5. Στους καταλόγους πρέπει να γράφεται ο υπεύθυνος του καταστήματος, οι νόμιμες επιβαρύνσεις και η τελική τιμή του κάθε είδους.
6. Εάν υπάρχουν κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο με την ένδειξη «κατεψυγμένο» ανεξαρτήτως αν είναι μαγειρεμένο ή όχι εκείνη τη μέρα, καθώς και «προμαγειρεμένο» ή «προτηγανισμένο» για φαγητό, όταν αυτούσιο ή το κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί ή συντηρηθεί στην κατάψυξη πριν μαγειρευτεί τελικά και προσφερθεί στον πελάτη.
7. Πρέπει να αναγράφεται το είδος των ελαίων που χρησιμοποιούνται σε ωμή μορφή στα προσφερόμενα φαγητά.
Μερίδες
1. Οι μερίδες δεν πρέπει να είναι λιποβαρείς, δηλ. να έχουν βάρος λιγότερο από αυτό που προβλέπει ο νόμος. Ενδεικτικά, το βάρος για το κρέας πρέπει να είναι 125 γραμ., για τα ψάρια 125 γραμ., κιμάδες 110 γραμ., λαδερά 255 γραμ., μουσακάς – παστίτσιο 195 γραμ., ζυμαρικά – ρύζι 220 γραμ., σαλάτες αγγουροτομάτα γραμ. 190, σαλάτες ωμές γενικά γραμ. 145 τουλάχιστον, γεμιστά 225 γραμ., φέτα 65 γραμ., άλλα τυριά 55 γραμ., φρούτα: πεπόνι, καρπούζι 570 γραμ., σταφύλια 320 γραμ.
2. Τα ψητά και τα σουβλιστά, που πωλούνται και με το κιλό, ζυγίζονται μαγειρεμένα και το χαρτάκι με το βάρος συνοδεύει την πιατέλα.
3. Τα ψάρια που είναι πάνω από 230 γραμ. ζυγίζονται ωμά, παρουσία του πελάτη, και το χαρτάκι με το βάρος πηγαίνει στο τραπέζι μαζί με το ψάρι.
Νερό και ποτά
Δικαιούμαστε νερό της βρύσης. Αν θέλουμε εμφιαλωμένο, τότε ανοίγεται μπροστά μας, όπως και όλα τ’ άλλα ποτά: μπύρες, κρασί, αναψυκτικά.
Λογαριασμός
1. Πριν καθίσετε, αλλά και όταν καθίσετε, διαβάστε τον τιμοκατάλογο και αν κάτι δεν σας αρέσει από τις τιμές, το σέρβις ή … την καθαριότητα του χώρου, μπορείτε να σηκωθείτε και να φύγετε.
2. Σύμφωνα με την απόφαση του Υπ. Οικονομικών (ΠΟΛ 1081/12.06.2009) οι ιδιοκτήτες καταστημάτων που διαθέτουν στο κοινό οποιοδήποτε είδος τροφής ή ποτού (εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης, ψητοπωλεία, καφετέριες, πιτσαρίες, μπαρ, κλπ) υποχρεούνται από 01.07.2009 να εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης με κάθε σερβίρισμα. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία αφού αρκετοί ιδιοκτήτες τέτοιων καταστημάτων παρουσίαζαν ως νόμιμη απόδειξη τα δελτία παραγγελίας, με σκοπό την παραπλάνηση των καταναλωτών και τη φοροδιαφυγή.
3. Ο πελάτης πρέπει να ελέγχει πάντα τον λογαριασμό.
4. Να ζητούνται οι νόμιμες αποδείξεις.
Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής υπενθυμίζει ότι:
– Οι τιμές των διαφόρων ειδών που θα παραγγείλουμε είναι οι τελικές, και δεν επιτρέπεται καμία προσαύξηση ούτε σ’ αυτές, ούτε στον τελικό λογαριασμό.
– Κάποιοι εστιάτορες «κοπανάνε» ορισμένες μερίδες, «ορντέβρ» κατά προτίμηση. Να μην παραγγείλουμε ό,τι μας φαίνεται ακριβό. Έτσι τους μαθαίνουμε να κοστολογούν σωστά.
– Καλύτερα στις μέρες μας να αποφεύγουμε τα κρεατικά και, περισσότερο, τους κιμάδες και τα κοκκινιστά. Προτιμήστε απλά φαγητά, χωρίς καρυκεύματα.
– Αν πάρουμε φρούτα για επιδόρπιο καλύτερα να προτιμήσουμε ακέραιες μερίδες τους, όχι φρουτοσαλάτα.
– Αν πάρουμε χύμα παγωτά, να έχουμε ελέγξει προηγουμένως τον χώρο διατήρησής τους, που πρέπει να είναι καθαρός και φροντισμένος. Τα παγωτά εμπορίου πρέπει να διατηρούν αναλλοίωτο το αρχικό τους σχήμα και να μην έχουν ελαττωματική συσκευασία. Πρέπει να ελέγχουμε τις ενδείξεις πριν τα αγοράσουμε και να προσέχουμε για τη δημιουργία κρυστάλλων, είτε πάνω στο παγωτό είτε στα τοιχώματα του ψυγείου, καθώς αυτό είναι σημάδι ψύξης και απόψυξης.
– Τα καταστήματα μαζικής εστίασης υποχρεούνται στην τήρηση «Δελτίου Παραπόνων» σε εμφανές σημείο στην έξοδο του καταστήματος εις τριπλούν, ώστε να συμπληρώνεται από τον καταναλωτή εφόσον έχει παράπονο και να αποστέλλεται στην αρμόδια Νομαρχιακή Υπηρεσία.
Όταν επισκεπτόμαστε το κυλικείο ενός γηπέδου, νοσοκομείου, αρχαιολογικού χώρου, μιας πλαζ που ανήκει σε δήμο ή στο δημόσιο, του αεροδρομίου, πλοίου, ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, ενός θεάτρου ή κινηματογράφου, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής:
– Πρέπει να υπάρχουν ανηρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία στους οποίους θα αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προς πώληση είδη και οι τιμές τους.
– Ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει απόδειξη ταμειακής μηχανής και να ελέγχει τις αναγραφόμενες τιμές με τις τιμές των τιμοκαταλόγων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΒΕΕ έχουν ήδη γίνει 7.000 αιτήσεις από επαγγελματίες για να λάβουν το ειδικό σήμα με το οποίο πιστοποιείοται η μείωση του ΦΠΑ στα καταστήματά τους, ενώ αναμένεται ο αριθμός να αυξηθεί περαιτέρω. Υπενθυμίζεται ότι η ΓΣΕΒΕΕ έχει ανακοινώσει τα σημεία από όπου μπορούν να παραλαμβάνουν το ειδικό σήμα οι επαγγελματίες.
Πριν από τη λήψη του σήματος, οι επιχειρήσεις θα προσκομίζουν τους υφιστάμενους τιμοκαταλόγους, μαζί με στοιχεία της ταμειακής τους μηχανής. Εν συνεχεία θα γίνεται σύγκριση αν τυχόν κάποιος καταστηματάρχης με το που ανακοινώθηκε πριν από περίπου δύο εβδομάδες η απόφαση μείωσης του ΦΠΑ προχώρησε σε αύξηση τιμών και τώρα απλώς τις επαναφέρει στα προηγούμενα επίπεδα, προκειμένου να παραπλανήσει τους καταναλωτές ότι πράγματι πέρασε τη μείωση του φόρου.