Μια από τις πιο δύσκολες περιόδους ζουν αυτές τις ημέρες οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χιλιάδες υποψήφιοι και υποψήφιες βρίσκονται στο μέσο της διαδικασίας των πανελληνίων εξετάσεων, με το ζήτημα της απόκτησης επιπλέον γνώσεων και δεξιοτήτων ακόμη και κατά τη διάρκεια των σπουδών, είναι εν έτει 2019 η μοναδική διαδρομή προς την επαγγελματική αποκατάσταση, σύμφωνα με έρευνες όπως αυτή που μετέφερε πρόσφατα η εξειδικευμένη πλατφόρμα social media, Linkedin.
«Η διαφορά ανάμεσα στις προσωπικές δεξιότητες, τα επονομαζόμενα soft skills και τα hard skills είναι ότι όταν μιλάμε για τις προσωπικές δεξιότητες, αναφερόμαστε σε στοιχεία όπως η δημιουργικότητα, η πειθώ, η συνεργασία η προσαρμοστικότητα και η διαχείριση χρόνου, στοιχεία που στην ουσία αφορούν αυτό που λέμε “χαρακτήρα”», εξήγησε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων ο σύμβουλος καριέρας, Μάρκος Κορβέσης.
«Στις δε τεχνικές δεξιότητες, τα λεγόμενα hard skills από την άλλη, τις “σκληρές δεξιότητες”, βλέπουμε πως στα ζητούμενα είναι στοιχεία όπως το cloud computing, η τεχνητή νοημοσύνη, ο αναλυτικός συλλογισμός, η ικανότητα σε HR (σ.σ Human Resources, η διαχείριση ανθρώπινων πόρων) management αλλά αυτό που ονομάζεται “σχεδιασμός εμπειρίας χρήστη”. Tα hard skills έχουν να κάνουν με γνώσεις, είτε αυτές που μπορεί να έχουν σχέση με σεμινάρια που έχει παρακολουθήσεις ένας υποψήφιος είτε με πτυχία πανεπιστημίων είτε με επικοινωνία με γλώσσες όπως είναι τα αγγλικά, τα γερμανικά κ.ο.κ, ενώ εδώ συμπεριλαμβάνονται πτυχία χειρισμού υπολογιστών όπως το ECDL, και άλλες σχετικές πιστοποιήσεις. Αυτή λοιπόν είναι η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα soft skills και τα hard skills», τόνισε.
Απαντώντας στο κύριο ερώτημα για το «τι ζητούν» παγκόσμια οι εργοδότες, ο κ. Κορβέσης διατύπωσε την εκτίμηση πως στην εποχή στην οποία βρισκόμαστε πλέον, το 2019 και τα επόμενα χρόνια οι πιο μεγάλες εταιρίες όπως όμως και οι νεοφυείς (start-ups) κοιτάνε σε πολύ μεγάλο βαθμό τις προσωπικές δεξιότητες. «Σε κάθε περίπτωση δε, καλό είναι να υπάρχει ειλικρίνεια στη συνέντευξη και καλό είναι να υπάρχει ειλικρίνεια όταν θα φτάσει κάποιος στο στάδιο της συνέντευξης» ανέφερε.
Πώς μπορεί να «εξοπλίσει» ένας εργαζόμενος τον εαυτό του με προσωπικές δεξιότητες
Ο ιδανικός τρόπος για να αναπτύξει κάποιος εργαζόμενος αυτές τις δεξιότητες είναι είτε να έχει κάποια χόμπι και προσωπικές δεξιότητες, είτε να συμμετέχει σε διαδικασίες και δράσεις εθελοντισμού, κάτι «που προτιμούν οι εταιρίες που μπορεί να έχει σχέση με βοήθεια σε ευάλωτες ομάδες, αλλά και το να συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα που έχουν να κάνουν με το Erasmus Plus», εξήγησε ο κ. Κορβέσης.
«Μέσα από τέτοια προγράμματα κινητικότητας μπορούν να πάνε σε μια άλλη χώρα για κάποιους μήνες είτε για πρακτική είτε για εκπαιδεύσεις, τα λεγόμενα προγράμματα “youth exchange” που είναι κάτι σαν εκπαίδευση που όμως περιλαμβάνει χτίσιμο προσωπικών δεξιοτήτων και γνωριμία με άλλες κουλτούρες, εθελοντισμό κ.ο.κ. Προτείνω ανεπιφύλακτα να ψάξουν τα προγράμματα του Erasmus και να συμμετέχουν σε αυτά για να χτίσουν αυτές τις δεξιότητες», σημείωσε στη συνέχεια.
Απαντώντας στο ερώτημα που αφορά τη μεθοδολογία με την οποία φτάνει κάποιος μέχρι την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου, ο σύμβουλος καριέρας τόνισε πως η απόκτηση αυτών των δεξιοτήτων είναι κάτι πάνω στο οποίο μπορεί κάποιος να εκπαιδευτεί και υπάρχουν πολλά σεμινάρια τα οποία μπορεί να αναπτύξει κανείς όταν θέλει να αναπτύξει αυτές τις δεξιότητες κάτι που μπορεί να κάνει και από κοντά με φυσική παρουσία…
«Υπάρχουν πολύ μεγάλες εταιρίες που έχουν δίνουν το παρόν σε συνέδρια καριέρας και στις ομιλίες τους δηλώνουν πως ανάμεσα σε δύο υποψήφιους που θα έχουν π.χ ένα πτυχίο σε cloud computing, θα επιλέξουν εκείνον που έχει συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις, π.χ στον προσκοπισμό ή χόμπι ομαδικά. Και μάλιστα όχι μόνο αυτό, αφού μπορεί να προτιμηθεί κάποιος που είχε εργαστεί σε χώρους με κοινό, ήταν για παράδειγμα σερβιτόρος, πωλητής σε κατάστημα παράλληλα με τις σπουδές του/της», επισήμανε.
Πώς γίνεται η παρουσίαση μπροστά στα στελέχη μιας εταιρείας
«Εάν κάποιος έχει παρουσιάσει σωστά τον εαυτό του και βγάζει τις προσωπικές του δεξιότητες σε οποιοδήποτε επάγγελμα, θα προτιμήσουν τον συγκεκριμένο υποψήφιο παρά εκείνον που απλά έχει ένα πτυχίο και δεν έχει εργαστεί πουθενά ή ακόμη το έχει κάνει και δεν το έχει αναφέρει. Είναι κάτι που πρέπει να το αναφέρει κανονικά στο βιογραφικό του/της. Και μάλιστα εάν κάποιος δεν έχει πολύ μεγάλη εμπειρία στο αντικείμενό του, καλό είναι να βάλει όλες αυτές τις εργασιακές του/της εμπειρίες», σημείωσε ο κ. Κορβέσης.
Όπως συμπλήρωσε, οι εμπειρίες αυτές στο βιογραφικό «θα πρέπει να τοποθετηθούν και να εγγραφούν με τον σωστό τρόπο, τη σωστή εκφορά και λεπτομερή περιγραφή π.χ των ατόμων που εξυπηρετούσε ή με τους οποίους συνεργαζόταν, περιγραφή που θα αναφέρεται και θα περιγράφει αυτές τις προσωπικές δεξιότητες και την προσαρμοστικότητα».
Σημαντικό ατού, τέλος, σε ό,τι αφορά τα soft skills, τις προσωπικές ή οριζόντιες δεξιότητες δηλαδή, είναι και η απόδειξη της ικανότητας της πειθούς, κάτι στο οποίο εξυπηρετεί π.χ η αναφορά της εργασίας ενός ατόμου ως πωλητή. «Αποτελεί κάτι θετικό η ικανότητα της πειθούς, κάτι που μπορεί να κάνει τις εταιρίες να επιλέξουν έναν υποψήφιο από έναν άλλο, και είναι μια ικανότητα που φαίνεται και κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, το αν έχει ικανότητα πειθούς ή όχι με τον τρόπο που παρουσίασε τον εαυτό του/της, διαδικασία που έτσι θα τον/την περάσει σε μια επόμενη φάση», δήλωσε ο Έλληνας Life and Work coach.
Η είσοδος στην αγορά εργασίας κατά τη διάρκεια των σπουδών
Απαντώντας σε μια απορία που αγγίζει ένα θέμα ταμπού για την ελληνική οικογένεια, αυτό της εργασίας κατά τη διάρκεια των σπουδών, ο Έλληνας ειδικός προσδιορίζει τις παραμέτρους με βάση τις οποίες πρέπει κάτι τέτοιο να λάβει χώρα. «Εκτιμώ πως καλό είναι να μπούνε στην αγορά εργασίας στα χρόνια των σπουδών, να αρχίσουν να χτίζουν δεξιότητες και να μαθαίνουν πράγματα, να μαθαίνουν έτσι και διαφορετικά πράγματα, παράλληλα όμως να εστιάσουν το μέγιστο στη σχολή τους και να δούνε αν πραγματικά τους ταιριάζει».
«Αυτό το θα το πετύχουν καθώς θα μελετήσουν τα μαθήματα, θα δούνε αν τα αυτά τους αρέσουν κι βγαίνουν με ευκολία με καλούς βαθμούς στις εξετάσεις, εάν η ύλη και το προφίλ των καθηγητών τους καλύπτει όπως και να κοιτάξουν να βρουν μέντορες. Να βρουν άτομα που ήδη κάνουν το επάγγελμα που έχουν σκεφτεί να κάνουν οι ίδιοι και έχουν μεγάλη εμπειρία στο αντικείμενο. Έτσι να έρθουν σε επικοινωνία μαζί τους και να περισσότερα πράγματα για το επάγγελμα αυτό», υπογράμμισε καταληκτικά κι με έμφαση ο κ. Κορβέσης.