Λιγότερο γενναιόδωροι εκτιμάται ότι θα είναι φέτος οι Έλληνες στις χριστουγεννιάτικες αγορές τους, καθώς αναμένεται να προχωρήσουν σε τεράστια περικοπή όλων των δαπανών, να περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες αγορές και στην προσφορά ελάχιστων δώρων με αποδέκτες, κυρίως, τα παιδιά.
Αυτά είναι μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας της «Interview» (εταιρείας μελετών και δημοσκοπήσεων).
Λιγότερα δώρα τεχνολογίας
Τα λιγότερα δώρα προς συγγενείς και φίλους είναι το φυσικό επακόλουθο της τρέχουσας κρίσης. Το 80% των συμμετεχόντων στην έρευνα απαντά πως, σε σύγκριση με πέρυσι, θα είναι λιγότερο γενναιόδωροι στις σχετικές χριστουγεννιάτικες αγορές έναντι 62,3%, το 2010 και 41,8%, το 2009.
Περισσότερα δώρα προτίθεται να κάνει φέτος μόλις το 3,3%, ενώ το 16,7% θα τα διατηρήσει στην ίδια ποσότητα με πέρυσι. Μετά τα δώρα, ακολουθεί η ένδυση – υπόδηση, όπου το 53,8% (39% πέρυσι και 27,9% πρόπερσι) θα αναβάλει φέτος σχετικές αγορές προϊόντων, λόγω οικονομικής στενότητας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι γυναίκες ανατρέπουν τα δεδομένα του 2010 και δείχνουν, όσον αφορά την ένδυση – υπόδηση, πιο ολιγαρκείς, σε σχέση με τους άντρες. Η αγορά καινούργιου ηλεκτρονικού υπολογιστή αναβάλλεται κατά 69,9%, η απόκτηση νέων ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών συσκευών κατά 72%, η αγορά νέας συσκευής κινητού τηλεφώνου κατά 80,6%, τα ταξίδια κατά 77,4% και τα κοσμήματα – αξεσουάρ κατά 89,2%.
Μειώνουν τα έξοδα οι γυναίκες
Σε μία προσπάθεια να «χαρτογραφηθεί» το τοπίο των φετινών εορταστικών αγορών με την καταγραφή ποια προϊόντα ή υπηρεσίες εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, τα κύρια συμπεράσματα είναι τα ακόλουθα: Ποσοστό μόλις 5,4% έναντι 10,4% πέρυσι (και 16,3%, το 2009) δηλώνει ότι δεν πρόκειται να αναβάλει καμία αγορά.
Εξετάζοντας ξεχωριστά τις γυναίκες και τους άνδρες, αναδύεται μία σημαντική διαφοροποίηση φέτος, σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη. Οι γυναίκες, για πρώτη φορά, εμφανίζονται εξίσου, ίσως και περισσότερο, συντηρητικές, σε σχέση με τους άντρες, δηλώνοντας μόλις κατά 4,7% ότι δεν θα αναβάλουν καμία αγορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των ανδρών είναι 6%.
Τα προηγούμενα δύο έτη, οι γυναίκες έφτασαν να έχουν έως και τριπλάσια ποσοστά μη αναβολής αγορών, σε σχέση με τους άνδρες.
Δυστυχώς, την τελευταία τριετία και τα παιχνίδια για τα παιδιά έχουν μπει, μέχρι ενός βαθμού, στη «μέγγενη» της κρίσης.
Φέτος, σε αρκετά μεγάλο βαθμό, τα παιδιά θα λάβουν τα δώρα τους, καθώς οι γονείς και οι συγγενείς δεν θα αναβάλουν τις σχετικές αγορές, μιας και μόνο το 22,6% (18% στους άνδρες και 27,9% στις γυναίκες) δήλωσε ότι φέτος δεν θα αγοράσει δώρα για τα παιδιά. Στην περυσινή μέτρηση, το αντίστοιχο συνολικό ποσοστό ήταν 24,7% και 12,8%, το 2009.