Οι οδηγοί που επιχείρησαν να ανέβουν στην Αράχωβα χωρίς αλυσίδες, προκάλεσαν τις πρώτες καθυστερήσεις στο χθεσινό μεγάλο μποτιλιάρισμα στον επαρχιακό δρόμο από το Λιβάδι προς τον δημοφιλή χειμερινό προορισμό.

Το πρόβλημα όμως εντάθηκε από το πλήθος ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκαν λόγω έλλειψης ενέργειας προκαλώντας ερωτήματα ως προς τη λειουργικότητα των EV’s σε συνθήκες ψύχους.

Η Ελληνική Αστυνομία, απέδωσε τις μεγάλες καθυστερήσεις σε τεχνικά προβλήματα που παρουσίασαν ηλεκτρικά οχήματα που ακινητοποιήθηκαν στον δρόμο κατά την επιστροφή τους από το χιονοδρομικό κέντρο.

Γιατί όμως δεν υπάρχουν ανάλογα περιστατικά σε χώρες με ακραίο ψύχος όπως η Νορβηγία, όπου τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ευρέως διαδεδομένα;

Κατ’ αρχάς, πρέπει να γνωρίζουμε ότι με τη σημερινή τεχνολογία, οι ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως η έντονη πτώση ή άνοδος της θερμοκρασίας, μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, φτάνοντας ακόμη και στο σημείο να το ακινητοποιήσουν. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μειωμένη απόδοση της μπαταρίας και στις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις του οχήματος.

Είναι προφανές ότι οι οδηγοί των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που βρέθηκαν να συμβάλλουν στο μεγάλο χριστουγεννιάτικο μποτιλιάρισμα στον ορεινό όγκο του Παρνασσού, δεν διέθεταν επαρκή φόρτιση στις μπαταρίες τους. Ωστόσο, αυτό δεν οφείλεται 100% σε αμέλεια αλλά κυρίως στην έλλειψη σταθμών φόρτισης υψηλής τάσης σε προορισμούς όπως η Αράχωβα.

Η ευθύνη των ιδιοκτητών έγκειται στο γεγονός ότι δεν επαναφόρτισαν τα οχήματά τους πριν ξεκινήσουν την άνοδο στον Παρνασσό. Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έμειναν από μπαταρία, είχαν την ίδια φόρτιση από την Αθήνα και τα άλλα σημεία εκκίνησης, με αποτέλεσμα, όταν βρέθηκαν ακινητοποιημένα στην κίνηση, να μην έχουν επαρκή ενέργεια για τη θέρμανση σε συνθήκες ακινησίας.

Παρά το γεγονός λοιπόν ότι στις βόρειες χώρες επικρατεί δριμύ ψύχος, υπάρχει ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο φορτιστών υψηλής τάσης, που εξασφαλίζει την ομαλή χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων ακόμα και στις πιο δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Οι βασικοί λόγοι ακινητοποίησης ηλεκτρικού οχήματος σε ψύχος

Ολική αποφόρτιση μπαταρίας
Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, η αυτονομία της μπαταρίας μειώνεται σημαντικά. Εάν η φόρτιση δεν είναι επαρκής ή η διαδρομή υπερβαίνει την προσαρμοσμένη αυτονομία, το όχημα ενδέχεται να ακινητοποιηθεί πριν φτάσει στον προορισμό του. Επιπλέον, η ανάγκη για θέρμανση της καμπίνας και της μπαταρίας αυξάνει την κατανάλωση ενέργειας, μειώνοντας την αυτονομία έως και κατά 40%.

Δυσκολία ενεργοποίησης μπαταρίας
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποδίδουν καλύτερα σε ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών. Όταν η θερμοκρασία πέσει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, ενδέχεται να μην μπορούν να παρέχουν την απαιτούμενη τάση για την εκκίνηση του οχήματος.

«Πάγωμα» του συστήματος διαχείρισης μπαταρίας
Το σύστημα διαχείρισης μπαταρίας (Battery Management System – BMS) έχει στόχο την προστασία της μπαταρίας από φθορές. Σε συνθήκες έντονου ψύχους, το BMS μπορεί να περιορίσει ή να διακόψει την παροχή ενέργειας προς το όχημα, προκειμένου να αποτρέψει βλάβες, αφήνοντας το όχημα ακινητοποιημένο.