«Η Θεσσαλονίκη είναι πιο hot από ποτέ». Δεν είναι  άλλη μία τουριστική καμπάνια των τοπικών φορέων, αλλά η διαπίστωση της εφημερίδας «New York Times», που με δημοσίευμά της κατατάσσει τη Θεσσαλονίκη στην 38η θέση μεταξύ 41 πόλεων που αξίζει να επισκεφτεί κανείς μέσα στο 2011 -και οι λόγοι κάθε άλλο παρά έχουν να κάνουν με τη θάλασσα, το καλό φαγητό και τους φιλόξενους κατοίκους.

Ο μη κερδοσκοπικός φορέας «ΔΥΝΑΜΟ project-space», η παρεμβατική κολεκτίβα ανθρώπων «Σφήνα» και η εταιρία «157+173 designers» είναι οι τρεις ομάδες δημιουργίας οι οποίες έβαλαν τη Θεσσαλονίκη στο «χάρτη» των «New York Times».

«Σφήνα»
Αν κάποια στιγμή εντοπίσατε δεκάδες άτομα να παίζουν μαξιλαροπόλεμο στην Αριστοτέλους ή να κάνουν «κατάληψη» στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ τραγουδώντας για το αίτημα των μεταμεσονύκτιων δρομολογίων, τότε γνωρίζετε ήδη ένα κομμάτι των δράσεων της «Σφήνας». Οπως μας εξηγεί ο εμπνευστής της ομάδας, Μάριος Σπύρογλου, η «Σφήνα» γεννήθηκε πριν από 2,5 χρόνια με στόχο τη δημιουργία καταστάσεων άλλοτε υπερρεαλιστικών και άλλοτε παιχνιδιάρικων και τη διακοπή της ρουτίνας του αστικού τοπίου. Η ομάδα ξεκίνησε όταν η οικονομική κρίση δεν είχε κάνει έντονη την παρουσία της στην πόλη. «Τώρα διαπιστώνω πως σε καιρούς κρίσης υπάρχει ακόμη πιο έντονη η ανάγκη για έκφραση της δημιουργικότητας και έξοδο από την απομόνωση. Αυτό ίσως να είναι το μοναδικό θετικό της κρίσης. Σε ταρακουνάει, σε ξεβολεύει και σε αναγκάζει να κάνεις βήματα προς τα μπροστά», αναφέρει. Για το δημοσίευμα ο Μάριος ενημερώθηκε από κάποιον γνωστό του και, όπως επισημαίνει, ήταν μία ανέλπιστη έκπληξη. Οσο για την επόμενη «έκπληξη» της «Σφήνας», προτιμάει να την κρατήσει επτασφράγιστο μυστικό.

«157+173 designers»
Μία θέση στους «Times» εξασφάλισαν και οι νεαροί αρχιτέκτονες Χριστίνα Τσιραγγέλου και Μπάμπης Παπανικολάου, ιδρυτές της εταιρίας «157+173 designers» (τα νούμερα προέρχονται από τα… ύψη των δύο αρχιτεκτόνων). «Η εταιρία ξεκίνησε το 2009 με στόχο να κατασκευάζουμε προϊόντα χρηστικά μικρής και μεσαίας κλίμακας. Η ιδιαιτερότητά μας είναι ότι παράγουμε μία σειρά αντικειμένων με φτηνά υλικά (π.χ. κόντρα πλακέ) και τα σχεδιάζουμε με μίνιμαλ τρόπο», εξηγεί η Σοφία. Η κρίση για την ίδια και τον Μπάμπη ήταν μία επιπλέον ώθηση για να γίνουν περισσότερο δημιουργικοί. «Η κινητικότητα στον κλάδο μας είναι μεγαλύτερη και αυτό είναι θετικό. Οταν αυξάνεται ο αριθμός των ατόμων που διεκδικούν μία και μόνο θέση, θα πρέπει να δουλέψεις περισσότερο και να γίνεις ακόμη καλύτερος για να ξεχωρίσεις», σημειώνει.

«ΔΥΝΑΜΟ Project Space»
Από τις ομάδες που ξεχώρισαν είναι αναμφισβήτητα και η μη κερδοσκοπική «ΔΥΝΑΜΟ Project Space». Πρόκειται για μία ομάδα έξι ατόμων (αρχιτέκτονες, ιστορικούς τέχνης, καλλιτέχνες, κ.ά.) οι οποίοι ίδρυσαν εδώ κι ενάμιση χρόνο ένα φορέα με στόχο να διοργανώνει και να φιλοξενεί εκθέσεις, εργαστήρια, διαλέξεις, performances και πειραματικές εκδόσεις από το χώρο των εικαστικών, της αρχιτεκτονικής και του design από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Διαθέτει εκθεσιακό χώρο, χώρο σεμιναρίων, χώρους εργασίας για νέους δημιουργούς, βιβλιοθήκη, επισκέψιμο αρχείο με ντοσιέ εργασιών (portfolio) δημιουργών, πωλητήριο. Στο αμέσως επόμενο διάστημα το «ΔΥΝΑΜΟ project-space» θα δημιουργήσει ένα πρόγραμμα φιλοξενίας (residency) και ανταλλαγών για νέους δημιουργούς σε συνεργασία με αντίστοιχα Project Spaces του εξωτερικού. Το «ΔΥΝΑΜΟ project-space» αποτελεί μία πλατφόρμα συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών μεταξύ των διαφορετικών τεχνών και είναι ανοιχτό σε προτάσεις για projects και συνεργασίες.

Πηγή: Αγγελιοφόρος