Στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία το οικονομικό επιτελείο επανεξετάζει το σχεδιασμό του για την επιστρεπτέα προκαταβολή με στόχο να διευκολύνει περίπου 700.000 επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται σενάρια που προβλέπουν:
- Παράταση της προθεσμίας για την εφάπαξ εξόφληση της επιστρεπτέας προκαταβολής με έκπτωση 15%. Η προθεσμία εκπνέει κανονικά στις 31 Μαρτίου 2022 αλλά δεδομένου ότι η ΑΑΔΕ δεν έχει στείλει μέχρι στιγμής το «λογαριασμό» που θα πρέπει να πληρώσουν όσοι ενισχύθηκαν μέσω των κύκλων της κρατικών δανείων θεωρείται βέβαιο ότι παραταθεί τουλάχιστον για ένα ακόμη μήνα.
- Οι άτοκες μηνιαίες δόσεις που θα αρχίσουν να τρέχουν από τις 30 Ιουνίου να αυξηθούν από 60 σε πάνω από 70 έτσι ώστε να περιοριστεί η μηνιαία δαπάνη των υπόχρεων και να τονωθεί η ρευστότητα τους. Μάλιστα ορισμένοι προτείνουν γενναία αύξηση των δόσεων ακόμη και 120 αλλά το σενάριο αυτό συγκεντρώνει μικρές πιθανότητες υλοποίησης.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου επισημαίνουν ότι οι τελικές αποφάσεις για την έκταση και το είδος των παρεμβάσεων στην επιστρεπτέα προκαταβολή θα ληφθούν το επόμενο διάστημα σε συνάρτηση με τις άμεσες και ορατές επιπτώσεις στην οικονομία από την πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία διευκρινίζοντας πάντως ότι τουλάχιστον σε αυτή τη φάση παραμένει εκτός ατζέντας περαιτέρω «κούρεμα» των ποσών που πρέπει να επιστραφούν στο κράτος. Σημειώνεται ότι οι φορείς της αγοράς έχουν ζητήσει από τη κυβέρνηση έως και πλήρη διαγραφή των οφειλών.
Από όλους τους κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής έχουν χορηγηθεί συνολικά 8,3 δις. ευρώ και μετά τα κουρέματα το ποσό που καλούνται να επιστρέψουν οι δικαιούχοι ανέρχεται σε 3 δις. ευρώ από τα οποία το δημόσιο υπολογίζει να εισπράξει 2,3 δις. ευρώ προφανώς αναμένοντας ότι κάποιοι να καταβάλλουν λιγότερα κάνοντας χρήση της έκπτωση του 15% για εφάπαξ εξόφληση και κάποιοι άλλοι θα αφήσουν απλήρωτα τα χρέη.
Με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς τα προς επιστροφή ποσά σε σχέση με την συνολική ενίσχυση από την επιστρεπτέα προκαταβολή διαμορφώνονται ανάλογα με την χρόνο έναρξης εργασιών και την πτώση του τζίρου ως εξής:
-
Επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν από την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019 και έχουν τηρήσει τη ρήτρα περί διατήρησης των θέσεων εργασίας επιστρέφουν:
- Το 25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημιές προ φόρων το 2020.
- Το 33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και ως 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και η επιχείρηση καταγράφει ζημιές προ φόρων το 2020.
- Το 50% της ενίσχυσης για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις.
-
Επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019 και έχουν τηρήσει τη ρήτρα περί διατήρησης των θέσεων εργασίας επιστρέφουν:
- Το 25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημιές προ φόρων το 2020.
- Το 33,3% της ενίσχυσης για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Από τη διαδικασία της επιστροφής εξαιρούνται, σύμφωνα με υπουργική απόφαση που έχει εκδοθεί, επιχειρήσεις που επλήγησαν αποδεδειγμένα από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Σεπτεμβρίου 2021, βάσει σχετικών βεβαιώσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες.