Εντός στόχων του κρατικού προϋπολογισμού και με καλύτερες επιδόσεις από τις προγραμματισμένες κινήθηκαν οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία κατά το πρώτο 10μηνο του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας.
Συγκεκριμένα, τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν λάβει το 82,9% της ετήσιας επιχορήγησης έναντι του στόχου 83,3% που είχε προβλεφθεί.
«Η χρηματοδότηση για τα ασφαλιστικά ταμεία που είχε προβλεφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, για το 2013, ήταν 10.495.000.000 ευρώ. Στο πρώτο δεκάμηνο του έτους τα ταμεία έπρεπε να έχουν απορροφήσει το 83,3% της επιχορήγησης αλλά στην πραγματικότητα έχουν απορροφήσει το 82,9%» τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης και πρόσθεσε ότι, «για πρώτη φορά σήμερα είμαστε σε θέση καλύτερη από το στόχο που είχαμε θέσει και έχουμε τη βεβαιότητα ότι η ευστοχία αυτή θα διατηρηθεί έως το τέλος του έτους».
«Είναι ένα αποτέλεσμα που οφείλεται στις θυσίες των πολιτών και στο νοικοκύρεμα που έχουμε πετύχει στο λαβύρινθο του ασφαλιστικού συστήματος» κατέληξε ο κ. Βρούτσης.
Στο μεταξύ, χθες ματαιώθηκε η προγραμματισμένη συνάντηση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση με τους επικεφαλής της τρόικας.
Σύμφωνα με στελέχη το υπουργείου, η συνάντηση δεν κρίθηκε αναγκαία, καθώς τα περισσότερα θέματα είχαν «κλείσει» κατά τις προηγούμενες συναντήσεις υπηρεσιακών στελεχών με τα τεχνικά κλιμάκια.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει συμφωνηθεί η μείωση κατά 3,9 εκατοστιαίες μονάδες του μη μισθολογικού κόστους εργασίας έως το 2016 και η μείωση κατά 10% του μη μισθολογικού κόστους των λεγομένων «ευγενών ταμείων» (ΟΤΕ, ΔΕΗ και Τραπεζών), ώστε το ύψος των εργοδοτικών εισφορών για τους προ του 1992 ασφαλισμένους να φθάσει στα επίπεδα των υπολοίπων εργαζομένων καταργώντας μια ανισότητα.
Στελέχη του Υπουργείου τονίζουν ότι, πολλές από τις παροχές αυτές έχουν δοθεί χαριστικά στο πλαίσιο πελατειακών σχέσεων, ενώ ήδη από το δεύτερο Μνημόνιο υπάρχει αναφορά σε «Ταμεία με υψηλές μέσες συντάξεις που λαμβάνουν υψηλές επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό λόγω διακριτής μεταχείρισης».
Στο δεύτερο μνημόνιο επίσης έχει συμφωνηθεί η σύνδεση εισφορών με παροχές (σε ό,τι αφορά τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ). Το μέτρο θα υλοποιηθεί με την εφαρμογή του νέου μαθηματικού τύπου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή έως το τέλος του έτους και με τον οποίο, όπως έχει δηλώσει κατά το παρελθόν ο υπουργός Εργασίας, διασφαλίζεται οριστικά η καταβολή του εφάπαξ και της επικουρικής σύνταξης.
Έως το τέλος του έτους επίσης, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις απολύσεις, ώστε να μην απαιτείται στο εξής η προηγούμενη έγκριση από τον υπουργό Εργασίας.
Με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα οι επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 150 άτομα μπορούν να απολύουν κάθε μήνα το 5% του προσωπικού τους, με ανώτατο όριο τους 30 εργαζόμενους. Σε περίπτωση που μια επιχείρηση επιθυμεί να απολύσει περισσότερους, είναι υποχρεωμένη να υποβάλλει σχετικό αίτημα στο υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να υπάρξει γνωμοδότηση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) και στη συνέχεια έγκριση ή απόρριψη από τον υπουργό.
Στελέχη του υπουργείου υποστηρίζουν, ότι από το 1982 που ισχύει αυτό το θεσμικό πλαίσιο δεν έχει υπάρξει υπουργική έγκριση ομαδικών απολύσεων με αποτέλεσμα, όπως σημειώνουν, οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση και να οδηγούνται σε κλείσιμο με αρνητικές συνέπειες για την οικονομία και, τελικά, για τους ίδιους τους εργαζόμενους. Τα ίδια στελέχη, αναφερόμενα στους φόβους που εκφράζονται για αύξηση των απολύσεων, λένε ότι οι ίδιοι φόβοι υπήρξαν και μετά την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (ν. 4093/12) με το οποίο μειώθηκε το κόστος των απολύσεων, όμως αυτό που παρατηρήθηκε ήταν αύξηση των προσλήψεων.
Το Υπουργείο, έχει αναθέσει στο Διεθνές Γραφείο Εργασίας να εκπονήσει συγκριτική μελέτη για τις ομαδικές απολύσεις με βάση τα όσα ισχύουν διεθνώς ενώ έως τις αρχές Δεκεμβρίου αναμένεται η σχετική νομοθετική ρύθμιση.