«Το γιουάν -το κινεζικό νόμισμα- θα φέρει επανάσταση σε ολόκληρο το χρηματοπιστωτικό κόσμο τα επόμενα χρόνια. Είναι το πιο συναρπαστικό γεγονός από τη δημιουργία του ευρώ» έγραφε η γερμανική εφημερίδα Ντι Βελτ.
«Η Κίνα προωθεί ήδη τη διεθνοποίηση του νομίσματός της και φιλοδοξεί ως το 2017 να κάνει την επανάσταση στις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές αγορές» υποστηρίζει ο γερμανός εμπειρογνώμονας στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες Στόκερ Φρανκ. Το 2017 είναι πιθανό το γιουάν να είναι ένα μετατρέψιμο νόμισμα.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, ήδη η κεντρική Τράπεζα της Αυστραλίας ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι θα τοποθετήσει το 5% των συναλλαγματικών αποθεμάτων της σε κινεζικά κρατικά ομόλογα.
Το γιουάν καθίσταται έτσι πλέον ένα διεθνές αποθεματικό νόμισμα. «Το γιουάν είναι ένα από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα νομίσματα στις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές, και έχει καταστεί πλέον ένα σημαντικό διεθνές νόμισμα συναλλαγών. Είμαστε στην αρχή ενός μεγάλου, συναρπαστικού ταξιδιού» λέει ο κινέζος οικονομολόγος Ρονγκρονγκ Χούο.
«Η κινεζική κυβέρνηση είναι πολύ προσεκτική» λέει ο κινέζος οικονομολόγος. Λειτουργεί σαν κάποιον που θέλει να διαβεί ένα άγνωστο ποτάμι: ψηλαφεί τη διάβαση σιγά-σιγά και πάντα ψάχνει για σταθερό πάτημα στις πέτρες. Η σημασία ενός νομίσματος συνδέεται με τη δύναμη μιας χώρας. Και η Κίνα σήμερα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο».
Οικονομικός γίγαντας
Η Κίνα διαθέτει σήμερα συναλλαγματικά αποθέματα ύψους τριών τρισεκατομμυρίων δολαρίων, περιλαμβανομένου και του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων σε ομόλογα του αμερικανικού Δημοσίου. Με απλά λόγια, το Πεκίνο έχει γίνει ο «τραπεζίτης» της κυβέρνησης των ΗΠΑ και η Κίνα έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο οικονομικό κέντρο που συναγωνίζεται τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αλλά και η Ευρώπη έχει καταστεί ο μεγαλύτερος αποδέκτης κινεζικών επενδύσεων στο εξωτερικό, όπως γράφει το γερμανικό περιοδικό «Σπίγκελ». Οι κινεζικές κρατικές εταιρείες επεκτείνουν την επιρροή τους στην Ευρώπη, επενδύοντας κοντά στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ στη γηραιά ήπειρο μόνο τον περασμένο χρόνο.
Πρόκειται για αύξηση περίπου 20% σε σύγκριση με το 2011. Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη ήταν πολύ μεγαλύτερες από ό,τι στη Βόρεια Αμερική και την υπόλοιπη Ασία συνολικά. Η κινεζική κρατική εταιρεία CIC απέκτησε το 10% του αεροδρομίου Χίθροου του Λονδίνου και το 7% των μετοχών της γαλλικής εταιρείας δορυφορικών συνδέσεων Eutelsat. Κινεζική επιχείρηση αγόρασε επίσης το 21% της πορτογαλικής ενεργειακής εταιρείας «Energias de PortugaΙ».
Το Πεκίνο έχει γίνει επίσης ο κύριος εμπορικός εταίρος της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, καθώς και η κύρια πηγή των επενδύσεων σε υποδομές για τη μεταφορά πρώτων υλών προς την Κίνα.
Ευνοϊκοί όροι για τις κινεζικές εταιρείες
Το σημαντικότερο είναι ότι όταν κινεζικές εταιρείες που αναλαμβάνουν ένα έργο στο εξωτερικό, εξασφαλίζουν από τις κινεζικές τράπεζες αμέσως το σύνολο σχεδόν του ποσού που απαιτείται για την εκτέλεση του έργου – και μάλιστα με άκρως ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης. Σε πλήρη αντίθεση δε με την Ε.Ε. ή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι Κινέζοι δεν απαιτούν ποτέ… μέτρα λιτότητας εναντίον των εργαζομένων της χώρας την οποία θα δανείσουν, ούτε περικοπές των κρατικών δαπανών της.
Η κινεζική ηγεσία έχει καθορίσει ως κορυφαία προτεραιότητά της τις επενδύσεις στη βιομηχανία και στις υπηρεσίες στο εξωτερικό.
Στα κινεζικά σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη στρατηγική σημασία έχουν το λιμάνι του Πειραιά, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι και όλη η Ελλάδα ως χώρα υποδοχής των κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο.
Με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το Πεκίνο εξασφαλίζει και τη διά ξηράς επικοινωνία της Ελλάδας με όλες τις χώρες της Ε.Ε. Ταυτόχρονα, η Κίνα κάνει μεγάλες επενδύσεις στη Σερβία, το Μαυροβούνιο, την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ισλανδία. Πρόσφατα , Κίνα και Ισλανδία υπέγραψαν διμερή συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που ενισχύει την παρουσία του Πεκίνου στην περιοχή της Αρκτικής ,καθώς εκεί αναμένεται να υπάρξουν νέες θαλάσσιες οδοί, αλλά και εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα ορυκτών, πετρελαίου και αερίου.