Την άποψη ότι η εξίσωση των φόρων κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης θα εξαλείψει μεν το λαθρεμπόριο με το πετρέλαιο θέρμανσης αλλά θα οδηγήσει σε αύξηση της παράνομης διακίνησης του αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας, εξέφρασε ο γεν. Γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων, Χ. Θεοχάρης.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο κ. Θεοχάρης για την παρουσίαση μελέτης για το λαθρεμπόριο καυσίμων, σημείωσε ότι η λαθραία διακίνηση ναυτιλιακού πετρελαίου δεν μπορεί να φθάσει στο επίπεδο του λαθρεμπορίου πετρελαίου θέρμανσης.
Διευκρίνισε, δε, πως δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αν εκτός από τους φόρους θα ενοποιηθούν και οι προδιαγραφές των δύο πετρελαίων, κίνησης και θέρμανσης, καθώς οι προδιαγραφές του κίνησης μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στους καυστήρες κεντρικής θέρμανσης, ενώ σηματοδοτεί και επιπλέον κόστος για τους καταναλωτές της τάξης των 6 λεπτών ανά λίτρο.
Από τη μελέτη προκύπτει λαθρεμπόριο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως με εικονικές εξαγωγές καυσίμων σε Σκόπια, Αλβανία, Βουλγαρία και Τουρκία. Τη μελέτη εκπόνησε ο καθηγητής Οικονομικών επιστημών του ΑΠΘ, Δ. Μάρδας, και βασίζεται σε στοιχεία του ΟΗΕ για το διασυνοριακό εμπόριο, ενώ πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ΓΣΕΒΕΕ και της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων.
Το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτός από τις εικονικές εξαγωγές περιλαμβάνει τη χρήση ναυτιλιακού ή πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης, το λαθρεμπόριο με καύσιμα του Στρατού, τις ελλειμματικές παραδόσεις πετρελαίου θέρμανσης αλλά και βενζίνης μέσω των “πειραγμένων” αντλιών, τα φαινόμενα νοθείας διαφορετικών τύπων καυσίμων μεταξύ τους ή με χημικές ουσίες (τολουόλη, ξυλόλη) κ.α.
Στις προτάσεις για αντιμετώπιση του λαθραίας διακίνησης καυσίμων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών, η εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα και στα πλοία εφοδιασμού με ναυτιλιακά καύσιμα, η ένταση των ελέγχων για τις «πειραγμένες» αντλίες και ο έλεγχος της διακίνησης ντίζελ από τα πρατήρια αφορολόγητων καυσίμων των ΚΑΕ.