Την Πέμπτη, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε την επιβολή νέων δασμών 25% στα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματά τους που εισάγονται από όλο τον κόσμο, με ισχύ από τις 3 Απριλίου. Η απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής «America First», με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και την επιστροφή επενδύσεων στον αμερικανικό κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο Τραμπ υπόσχεται «τεράστια ανάπτυξη», δημιουργία θέσεων εργασίας και αύξηση των επενδύσεων, όμως η παγκόσμια οικονομία και οι αγορές αντιδρούν με έντονη ανησυχία.

Σοβαρές επιπτώσεις για την Ευρώπη

Η Ευρώπη βρίσκεται στο επίκεντρο των επιπτώσεων, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους βιομηχανικούς πυλώνες της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξάγει αυτοκίνητα αξίας σχεδόν 39 δισ. ευρώ ετησίως προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, με τη Γερμανία να διατηρεί το μεγαλύτερο μερίδιο. Συγκεκριμένα, οι τρεις μεγαλύτερες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ευθύνονται για το 73% των εξαγωγών αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την JATO Dynamics.

Η επιβολή των δασμών θα εντείνει την πίεση προς τους ευρωπαϊκούς κολοσσούς να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, ώστε να αποφύγουν τις χρεώσεις. Όμως μια τέτοια κίνηση θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για την απασχόληση και τις τοπικές οικονομίες.

Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους logistics της Γερμανίας που δραστηριοποιείται στον τομέα των μεταφορών αυτοκινήτων έχει ήδη ανακοινώσει ότι αναμένει μείωση της κίνησης κατά 15% στον πολυσύχναστο τερματικό σταθμό ναυτιλίας του στο Bremerhaven ως αποτέλεσμα της απόφασης.

Ομοίως, ο γαλλικός προμηθευτής ανταλλακτικών αυτοκινήτων Valeo ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές του λόγω των δασμών και της απόφασης Τραμπ, η οποία αποτελεί σημαντικό πλήγμα στις αρχές της ελεύθερης αγοράς.

Αυτοκίνητα

Η ανησυχία στις Βρυξέλλες

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, χαρακτήρισε την απόφαση του Τραμπ «λυπηρή» και υπενθύμισε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κρίσιμη για την καινοτομία και την απασχόληση υψηλής ποιότητας στην Ευρώπη.

Η επιβολή των νέων δασμών αναμένεται να εντείνει τις πιέσεις για μεταφορά της παραγωγής ή της συναρμολόγησης οχημάτων από την Ευρώπη προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, προκειμένου να αποφευχθούν οι επιπλέον χρεώσεις. Αυτή η τάση θα μπορούσε να επιταχύνει την ήδη υπάρχουσα μείωση της παραγωγής οχημάτων στην Ευρώπη, επηρεάζοντας αρνητικά την απασχόληση και την οικονομική ανάπτυξη.​

Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Eric Dor, διευθυντή οικονομικών μελετών στην IESEG, η πολιτική προστατευτισμού του Τραμπ θα έχει αρνητικό αντίκτυπο και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού: «Εάν οι ευρωπαίοι εξαγωγείς δεν μειώσουν τις τιμές τους, οι τιμές στα αμερικανικά σαλόνια αυτοκινήτου θα αυξηθούν κατά 25%», επισημαίνει μιλώντας στο «Brussels Times».

Οι επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ προειδοποίησαν ότι οι συνέπειες για την ήδη προβληματική ευρωπαϊκή βιομηχανία κατασκευής οχημάτων θα μπορούσαν να είναι «καταστροφικές». Αλλά τι θα σημαίνει αυτό συγκεκριμένα για τους μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων;

«Οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ προς τις Ηνωμένες Πολιτείες θα μειωθούν απότομα», προβλέπει ο οικονομολόγος.

Πώληση

Ο ίδιος εκτίμησε ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα «εκτεταμένο υφεσιακό φαινόμενο» εάν οι ευρωπαίοι παραγωγοί δεν μπορούν να αντισταθμίσουν το κόστος τους.

«Η πλήρης αντιστάθμιση των δασμών στο σημείο παραγωγής είναι αδύνατη», εξηγεί. «Ακόμη και μικρές προσπάθειες για την απορρόφηση των δασμών θα συνεπάγονταν σημαντικό κόστος για τους ευρωπαίους παραγωγούς».

«Το αρχικό περιθώριο κέρδους των παραγωγών στην Ευρώπη είναι γενικά πολύ μικρό για να μπορέσουν να μειώσουν σημαντικά την τιμή πώλησής τους. Για τα περισσότερα μοντέλα η τιμή πώλησης των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων θα αυξηθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επομένως, η ζήτησή τους θα μειωθεί», σημειώνει.

Ήδη, οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχασαν συνολικά 5,5 δισ. ευρώ σε συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση του Λευκού Οίκου για τους δασμούς, αναδεικνύοντας την παγκόσμια οικονομική ανησυχία για το μέλλον της ευρωπαϊκής εξαγωγικής αγοράς αυτοκινήτων.