Αλλαγή τάσης παρατηρείται διεθνώς το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τη στρατηγική των μεγάλων αλυσίδων λιανικής και τα ακίνητα στα οποία στεγάζουν τις δραστηριότητές τους. Πλέον, είναι σαφής η στροφή προς την ιδιοκτησία των χώρων, σε αντίθεση με την ενοικίαση, που επικρατούσε για πολλά χρόνια στο παρελθόν. Σύμφωνα με την Cushman & Wakefield Proprius, η τάση αυτή οφείλεται στην ανάγκη εξασφάλισης στρατηγικών τοποθεσιών που θα ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα των εταιρειών, θα διασφαλίσουν τη σταθερή επισκεψιμότητα και θα ενδυναμώσουν τη σχέση τους με τους καταναλωτές. Επιπλέον, ο ανταγωνισμός σε τέτοιες τοποθεσίες έχει εκτοξεύσει τα ενοίκια σε πολύ υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα οι διεθνείς αλυσίδες να προτιμούν την αγορά των καταστημάτων τους, αντί να επιβαρύνονται συνεχώς με ενοίκια.

Σημαντικές επενδύσεις επιβεβαιώνουν τη στροφή αυτή, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την αγορά από την Prada δύο ακινήτων στη Fifth Avenue της Νέας Υόρκης, για το ποσό των 835 εκατ. δολαρίων. Παρόμοια κίνηση πραγματοποίησε ο όμιλος Kering, που ελέγχει τις Gucci και Balenciaga, αποκτώντας ακίνητο στην ίδια λεωφόρο για 963 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα, η Uniqlo επένδυσε 350 εκατ. δολάρια στην απόκτηση καταστήματος στη Fifth Avenue, ενώ ο βασικός μέτοχος της IKEA δαπάνησε 400 εκατ. δολάρια για ένα εμπορικό κτίριο μεικτής χρήσης στην ίδια περιοχή. Στην Ελλάδα, η Prada αγόρασε το 2021 το κατάστημά της στη Βουκουρεστίου, αντί 19 εκατ. ευρώ, σε μια επένδυση που η εταιρεία χαρακτήρισε στρατηγικής σημασίας για την εμπορική της παρουσία στη χώρα.

Η ιδιοκτησία ενός καταστήματος ναυαρχίδας παρέχει σημαντικά πλεονεκτήματα, εξασφαλίζοντας μια μόνιμη προνομιακή τοποθεσία, επιτρέποντας κεφαλαιοποιημένες βελτιώσεις στο χώρο και προσθέτοντας ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο στο ενεργητικό της εταιρείας. Παράλληλα, προσφέρει ευελιξία στην αναβάθμιση της εμπειρίας των πελατών, όπως φαίνεται από εμβληματικά καταστήματα, όπως η γυάλινη ναυαρχίδα της Apple, το Nike House of Innovation ή η πολυτελής έπαυλη της Ralph Lauren. Η στρατηγική αυτή έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή στο Παρίσι, όπου κολοσσοί όπως οι LVMH, Chanel και Kering αγοράζουν ακίνητα σε κεντρικές περιοχές, όπως η Λεωφόρος Montaigne και η Place Vendôme, διασφαλίζοντας την παρουσία τους στις πιο περιζήτητες εμπορικές τοποθεσίες.

Οι πιο ακριβοί εμπορικοί δρόμοι στην Ελλάδα

Τσιμισκή Θεσσαλονίκη

Στην ελληνική αγορά ακινήτων, η Ερμού παραμένει ο πιο ακριβός εμπορικός δρόμος, με ενοίκια που φτάνουν τα 300 ευρώ/τ.μ. και απόδοση 5,25%. Ακολουθούν η Τσιμισκή, η Γλυφάδα, το Κολωνάκι, η Κηφισιά και ο Πειραιάς. Το τέταρτο τρίμηνο του 2024, οι συνολικές επενδύσεις στον τομέα του retail στην Αθήνα έφτασαν τα 55 εκατ. ευρώ, με πιο σημαντική την εξαγορά του εμπορικού κέντρου Village Shopping and More από την οικογένεια Αντετοκούνμπο, την Premia και άλλους επενδυτές για 14,1 εκατ. ευρώ. Το κέντρο αυτό πρόκειται να μετατραπεί σε σύγχρονο αθλητικό και ψυχαγωγικό προορισμό, με επιπλέον επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά τις νέες εμπορικές αφίξεις, στο The Mall Athens άνοιξαν νέα καταστήματα των Guess Jeans, Nerdom και Celestino, ενώ στο Golden Hall προστέθηκαν πέντε νέα brands, μεταξύ των οποίων τα Marco Polo, Fresh Line και American Vintage Pop-up. Στο River West εγκαινιάστηκε νέο κατάστημα Haralas, ενώ στο Designer Outlet Athens έκαναν την είσοδό τους οι Mayoral και Jack & Jones. Επίσης, νέα καταστήματα άνοιξαν σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, όπως το JD Sports στην Ερμού και το Falconeri στη Θεσσαλονίκη. Στον τομέα της εστίασης, ξεχώρισαν το πρώτο KFC Drive-Thru στα Γέρακα, η νέα Pizza Hut στην Πάτρα και το εστιατόριο Bagatelle στη Βουλιαγμένη. Η IKEA εγκαινίασε νέο κατάστημα 7.200 τ.μ. στην Πάτρα, ενώ η Πλαίσιο επεκτείνεται με τρία νέα καταστήματα, ένα εκ των οποίων βρίσκεται στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου της Αθήνας.

Σημαντικές νέες μισθώσεις καταγράφονται και στο τελευταίο τρίμηνο του 2024. Στην Τσιμισκή 57 στη Θεσσαλονίκη, η Guess μίσθωσε χώρο 370 τ.μ., ενώ η Sephora νοίκιασε 260 τ.μ. στο River West. Η Boggi Milano μίσθωσε 520 τ.μ. στο Κολωνάκι, ενώ στο Patra’s Mall οι Pepco και Sinsay μίσθωσαν 533 τ.μ. Στη λεωφόρο Κηφισού στο Περιστέρι, η Πλαίσιο εξασφάλισε έναν μεγάλο χώρο 3.790 τ.μ., ενώ στη Γλυφάδα η Yanamay μίσθωσε 130 τ.μ. Αντίστοιχα, στη Ρόδο, η Sport Vision μίσθωσε 480 τ.μ., επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της αγοράς λιανικής και τη συνεχιζόμενη ανανέωση του εμπορικού χάρτη.