Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι έτοιμο να ξεκινήσει τις διαδρομές του στις 30 Νοεμβρίου 2024. Η ανακοίνωση ήρθε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, λίγες μόλις ημέρες πριν από τα εγκαίνια της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης για ένα έργο τεράστιας σημασίας που αλλάζει τον χάρτη των μεταφορών στην πόλη και πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να ολοκληρωθεί.

«Έπειτα από πολλά εγκαίνια που δεν ήταν στην πραγματικότητα εγκαίνια, μουσαμάδες, παρουσιάσεις, αμφισβητήσεις, είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί –δεν θα εγκαινιαστεί– στους πολίτες την 30ή Νοεμβρίου 2024», είπε ο πρωθυπουργός.

Η βασική γραμμή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη έχει μήκος 9,6 χλμ. με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και θα αποτελείται από 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας.

Συγκεκριμένα, τα χαρακτηριστικά της βασικής γραμμής είναι:

  • 18 υπεραυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό,
  • συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού,
  • δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τ.μ. στην περιοχή της Πυλαίας.

Το Νewsbeast πριν από έναν χρόνο είχε βρεθεί στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, όπου ξεναγήθηκε από τον τότε πρόεδρο της Αττικό Μετρό και νυν υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο. Όπως τόνισε: «Η συμμετοχή των δημόσιων συγκοινωνιών στην πόλη είναι μικρή. Το Μετρό θα αναδιατάξει αυτή την πραγματικότητα. Σε ώρες αιχμής θα διέρχονται 40 συρμοί την ώρα από κάθε σταθμό, δηλαδή κάθε 1,5 λεπτό. Υπολογίζουμε πως, με το καλημέρα, θα μετακινούνται στην πόλη 16.000 επιβάτες. Μιλάμε για ένα Μετρό που θα έχει συνδυαστικό εισιτήριο με τα λεωφορεία και ο επιβάτης θα μπορεί, μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο, να κάνει περισσότερες από μία μετακινήσεις».

Μέσα στο αμαξοστάσιο του Μετρό στην Πυλαία
Χωρίς οδηγό θα κινούνται οι συρμοί στη Θεσσαλονίκη, το πάνελ στο πρώτο βαγόνι θα κλειδώνει.


Οι 13 σταθμοί της βασικής γραμμής:

  • Ν. Σ. Σταθμός
  • Δημοκρατίας
  • Βενιζέλου
  • Αγία Σοφία
  • Σιντριβάνι/Έκθεση
  • Πανεπιστήμιο
  • Παπάφη
  • Ευκλείδης
  • Φλέμινγκ
  • Ανάληψη
  • 25ης Μαρτίου
  • Βούλγαρη
  • Νέα Ελβετία
Η αίθουσα όπου θα ελέγχονται τα πάντα, σε 24ωρη βάση, στην καθημερινή λειτουργία του μετρό.
Οι έλεγχοι στους συρμούς είναι καθημερινοί.

Σταθμός Βενιζέλου – Ένα μουσείο μέσα στον σταθμό

Ο Σταθμός Βενιζέλου θα είναι ίσως ο πιο εντυπωσιακός σταθμός Μετρό στον κόσμο, καθώς θα φιλοξενεί μέσα του ένα εντυπωσιακό μουσείο. Σε αυτόν διασώθηκαν και αναδεικνύονται τα τεκμήρια της μακράς ιστορικής διαχρονίας της πόλης, από την ίδρυσή της από τον Κάσσανδρο μέχρι τους τελευταίους αιώνες, με πρωτοπόρες και καινοτόμες λύσεις, αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνικές και τεχνολογίες.

Η Θεσσαλονίκη -στην περίπτωση του Μετρό- έχει την πρωτιά, καθώς διαθέτει πλέον έναν εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο στο κέλυφος του σταθμού.

«Όταν ξεκινήσαμε την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, είχαμε δεσμευτεί ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων οι αποσπασθείσες αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην ακριβή τους θέση, με βάση τις αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας, αποτελώντας ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο εντός του κελύφους του Σταθμού», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, χαρακτηρίζοντάς το «ένα εξαιρετικά σύνθετο αρχαιολογικό έργο στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, πρότυπο και καινοτόμο σε διεθνές επίπεδο».

Η έκταση του Σταθμού Βενιζέλου είναι 1.260 τ.μ., όμως η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ. Αποκαλύφθηκε η ιδρυτική φάση της πόλης του Κασσάνδρου, η οποία αναπτύχθηκε σύμφωνα με το Ιπποδάμειο σύστημα, στους ίδιους οδικούς άξονες, με μικρές μετατοπίσεις. Αποκαλύφθηκαν τα στρώματα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής κεντρικής οδού, η οποία στα νότια πλαισιωνόταν με την πεσσοστήρικτη στοά, που εξασφάλιζε την πρόσβαση προς την οικοδομική νησίδα.


Η ακτινογραφία του Μετρό Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά το 2025, το Μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, ενώ η κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα μειωθεί κατά περίπου 57.000 οχήματα, με αποτέλεσμα οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα να περιοριστούν κατά 212 τόνους ανά ημέρα.

Προβλέπεται, επίσης, επέκταση της βασικής γραμμής προς τα δυτικά και πιο συγκεκριμένα προς Σταυρούπολη και προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 ΓΣΝΕ επί της περιφερειακής οδού και η επέκταση της Καλαμαριάς προς τα ανατολικά, με προοπτική να φτάσει τελικά στο αεροδρόμιο (υπόγεια και όχι με υπέργειο μέσο, όπως είχε κατά καιρούς ακουστεί) και μέχρι την περιοχή Τσαΐρια στην Περαία.

Η νέα, δεύτερη γραμμή που οριοθετείται συγκεκριμένα από τη μελέτη, προτείνεται να έχει δύο κλάδους και θα είναι η πρώτη που αφορά τον Άνω Εύοσμο. Θα φτάνει μέχρι τη Χαριλάου και την Πυλαία, ενώ προβλέπεται και επέκταση προς το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και το Κορδελιό.

Όπως γνωστοποίησε ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, για να μπορέσει να επεκταθεί το Μετρό, θα χρειαστεί ενδεχομένως να κατασκευαστεί δεύτερος σταθμός δίπλα σε εκείνον που ήδη υπάρχει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. «Ο πρώτος σταθμός που θα συναντάει (η δεύτερη γραμμή) θα είναι στους Αμπελόκηπους, ο δεύτερος στη Μενεμένη, μετά θα πηγαίνει στην πλατεία του Ευόσμου, θα αγγίζει την περιφερειακή και θα φτάνει στον Άνω Εύοσμο και φυσικά έχουμε και το αμαξοστάσιό μας δίπλα σε αυτή τη γραμμή. Ο δεύτερος κλάδος της επέκτασης θα πάει στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», την οδό Επτανήσου και από εκεί στο Κορδελιό, για να καλύψουμε και μια περιοχή η οποία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη για μετακινήσεις. Αυτή είναι η γραμμή 2 του μετρό», ξεκαθάρισε.

ΧΑΡΤΗΣ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο σχεδιασμός της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει τη δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου μετρό με δύο γραμμές, συνολικού μήκους, μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές, περίπου 48 χιλιομέτρων.