«Μέχρι το τέλος του έτους, θα έχουμε τελειώσει όλες τις κατασκευές και τις δοκιμές των συστημάτων». Ο Νίκος Ταχιάος, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό εκτιμά πως το Νοέμβριο του 2023 το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο ώστε να ακολουθήσει η πιστοποίηση του έργου από την εταιρεία λειτουργίας και ανεξάρτητους φορείς. «Το πρώτο ζητούμενο είναι να υπάρξει ένα ασφαλές μετρό. Αυτό θέλει το χρόνο του. Υπολογίζουμε στις αρχές του 2024», συμπληρώνει.
Συναντήσαμε τον κύριο Ταχιάο στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Εκεί όπου στήνεται το υπερσύγχρονο στρατηγείο της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Ενώ μας ξεναγούσε σε ένα χώρο 60.000 τ.μ., του ζητήσαμε να μάς μεταφέρει την εικόνα του έργου σήμερα. «Είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του. Ένα μεγάλο εμπόδιο ήταν ο σταθμός “Βενιζέλου”. Ο σταθμός έχει προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Ήδη έχει κατασκευαστεί το κεντρικό τμήμα του σταθμού και έχει ξεκινήσει η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Αυτό σημαίνει πως έχει κατασκευαστεί και η αποβάθρα του σταθμού. Μπορεί να ξεκινήσει η διέλευση των συρμών. Σταδιακά το σύνολο της γραμμής θα μπει στο πρόγραμμα των δοκιμών, που είναι και το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή. Παράλληλα, έχουν προχωρήσει και οι εργασίες του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού της “Αγίας Σοφίας”», απαντά.
Σταθμός «Βενιζέλου»: Η πραγματική αφορμή για τις καθυστερήσεις ή μια καλή δικαιολογία;
Τον ρωτήσαμε αν τα αρχαία ευρήματα στο σταθμό «Βενιζέλου» ήταν η πραγματική αφορμή για την καθυστέρηση της υλοποίησης του έργου ή μια καλή αφορμή ώστε να χωρέσουν όλα τα προβλήματα κάτω από αυτήν την ομπρέλα. «Την προηγούμενη δεκαετία έγιναν αλλαγές στην εταιρική σύνθεση της κοινοπραξίας. Εταιρείες που ξεκίνησαν σε αυτό το έργο, φαλίρισαν», εξηγεί ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. «Τα αρχαία ήρθαν σαν κερασάκι στην τούρτα. Η εταιρεία τα αντιμετώπισε με την πρέπουσα σοβαρότητα, αλλά το θέμα “Βενιζέλου” ήταν πάρα πολύ καθοριστικό για να προχωρήσουν τα πάντα», συμπληρώνει.
«Η παράληψη του σταθμού “Βενιζέλου” θα ήταν ένα πολύ μεγάλος λάθος και αυτά που λέγονται πως θα μπορούσε να γίνει όλο το υπόλοιπο έργο και μετά ο συγκεκριμένος σταθμός δε στέκουν σε καμία λογική. Τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ο σταθμός “Βενιζέλου” αλλά νομίζω πως το αντιμετωπίσαμε επιτυχώς και αυτό θα αποδειχτεί όταν ανοίξει ο σταθμός και θα δούμε πως τα αρχαιολογικά ευρήματα θα βρίσκονται εκεί – σαν να μην απομακρύνθηκαν ποτέ. Νομίζω πως υπήρξε μια υπερβολή όμως, όπως και πολιτικές σκοπιμότητες. Πρέπει να δούμε το θετικό ισοζύγιο για την πόλη και πως το έργο θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη».
«Αυτό που εξετάζουμε τώρα είναι η ανάπτυξη του μετρό»
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης περιμένουν το μετρό και αναμένουν πως η λειτουργία του θ’ αλλάξει την πόλη. Αυτό πιστεύει και ο κ. Ταχιάος. «Η συμμετοχή των δημοσίων συγκοινωνιών στην πόλη είναι μικρή. Το μετρό θα αναδιατάξει αυτή την πραγματικότητα. Σε ώρες αιχμής θα διέρχονται 40 συρμοί την ώρα από κάθε σταθμό, δηλαδή κάθε 1,5 λεπτό. Υπολογίζουμε πως, με το καλημέρα, θα μετακινούνται στην πόλη 16.000 επιβάτες. Μιλάμε για ένα μετρό που θα έχει συνδυαστικό εισιτήριο με τα λεωφορεία και ο επιβάτης θα μπορεί, μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο, να κάνει περισσότερες από μία μετακινήσεις».
Ο πρόεδρος της εταιρείας αναλύει στο Newsbeast την επόμενη μέρα του μετρό. «Αυτό που εξετάζουμε τώρα είναι η ανάπτυξη του μετρό. Η πρώτη μας προτεραιότητα είναι, σε αμέσως επόμενο χρόνο, να πάει το μετρό στις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης. Δε θα μπορούσε να υποστηρίξει την άνω πόλη γιατί δεν το επιτρέπουν οι υψομετρικές διαφορές. Αλλά πρέπει να πάει οπωσδήποτε σε Σταυρούπολη, Εύοσμο, Μενεμένη, Κορδελιό, Αμπελόκηπους. Είναι περιοχές ανερχόμενες, υπάρχουν νεανικοί πληθυσμοί, γίνονται πολλές μετακινήσεις. Αυτό που μελετάμε είναι η οριστική χάραξη της επόμενης γραμμής που θα κληθεί να κατασκευάσει η Ελληνικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη έτσι ώστε να εξυπηρετεί την πόλη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και φυσικά υπάρχει πάντα το θέμα της επέκτασης της παρούσας γραμμής από τη Μίκρα μέχρι το αεροδρόμιο “Μακεδονία”. Εξετάζουμε κάποια δεδομένα ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη. Είναι έργα που μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα μπορέσουν να φτάσουν σε επίπεδο αναζήτησης χρηματοδότησης».
Η καλή και η κακή στιγμή
«Ποια είναι η πιο καλή αλλά και η πιο κακή στιγμή του έργου, έως τώρα, πρόεδρε;», ρωτήσαμε τον κ. Ταχιάο ενώ βρισκόμασταν στην αίθουσα που θα δημιουργηθεί το αρχηγείο της Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη. «Η πιο καλή στιγμή για το έργο είναι αυτή που έρχεται», είπε, θέλοντας να κρατήσει το θετικό αφήγημα – με το βλέμμα στο αύριο. «Όταν θα ξεκινήσει το μετρό. Αυτό που με ικανοποιεί σήμερα, είναι πως είμαι απολύτως πεπεισμένος μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα υπάρχει ένας έμπειρος ανάδοχος για τη λειτουργία του μετρό». Και η χειρότερη; «Μιλώντας ως πρόεδρος της Αττικό Μετρό, θα ήθελα να γυρίσω το χρόνο πίσω, στο 2012, και να μιλήσουμε πιο σοβαρά και με μεγαλύτερη ειλικρίνεια για το σταθμό “Βενιζέλου”. Χωρίς σκοπιμότητες. Τότε όλες τις πλευρές χάσαμε αυτή την ευκαιρία».