Αναμφίβολα ο τουρισμός αποτελεί το μεγάλο μαξιλάρι της οικονομίας διαχρονικά, τόσο στα έτη της κρίσης όσο και από το 2021 της ανάπτυξης.
Προσθέτει περίπου 20 δισ. ευρώ στην οικονομία ετησίως, με άνω των 30 εκ. αφίξεις από το εξωτερικό, με μερίδιο 20-25% του ΑΕΠ και με περισσότερες από 200 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επίσης, οι νέες επενδύσεις στον ευρύτερο κλάδο του τουρισμού εκτιμώνται άνω των 1 δισ. ευρώ, με ένα σημαντικό ποσοστό τους να αφορούν νέες κτιριακές ξενοδοχειακές υποδομές (κτίρια, δίκτυα, εξοπλισμός, ανακατασκευή, κλπ.) και την ανακαίνιση –ενεργειακή αναβάθμιση υφισταμένων. Τα στοιχεία για το 2023 είναι εξαιρετικά αφού οι αφίξεις, αεροπορικές και οδικές, οι δαπάνες των επισκεπτών και τα έσοδα των μονάδων έφτασαν σε επίπεδο ρεκόρ δημιουργώντας μια δυναμική για το 2024 και τα επόμενα έτη. Το 2024, βάσει στοιχείων α’ τριμήνου φαίνεται περαιτέρω αύξηση στις αφίξεις κατά 20% και στα έσοδα επίσης σε διψήφιο ποσοστό. Η δυναμική το 2024 ενισχύεται από την μεγάλη πληρότητα την περίοδο του Πάσχα, τις υψηλές προκρατήσεις και την διαχρονική δυναμική των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Η Ελλάδα πλέον έχει καθιερωθεί ως διεθνής προορισμός. Με προσέλκυση επισκεπτών στη νησιωτική και ηπειρωτική χώρα. Η Αθήνα και οι μεγάλες πόλεις αποτελούν όλο και περισσότερο τουριστικό προορισμό. Η προοπτική προορισμών της ενδοχώρας και τουρισμού για όλο το έτος δείχνει ευοίωνη. Τα μεγάλα πλεονεκτήματα από έρευνες της Ελλάδας είναι η σταθερότητα, η ανάπτυξη, η βελτίωση των προσβάσεων και μετακινήσεων, το υπέροχο κλίμα, η θάλασσα, η εστίαση και πλουραλισμός των τόπων επίσκεψης. Επίσης η άνοδος των ποιοτικών δεικτών εξυπηρέτησης είναι ένα εξαιρετικό σημάδι βελτίωσης της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού.
Όμως σε αυτή τη θετική τροχιά υπάρχουν προσκλήσεις και επιπτώσεις για τις δημόσιες κοινές υποδομές. Ένα διαχρονικό πρόσκομμα για το ελληνικό τουρισμό για τις περιόδους υψηλής επισκεψιμότητας είναι η ενδεχόμενη ανεπάρκεια των κρίσιμων υποδομών του ηλεκτρισμού και του ύδατος, δημιουργώντας αβεβαιότητα για την ικανοποίηση και κάλυψη της υψηλής ζήτησης και ραγδαίας ανόδου της τουριστικής ροής. Στα προηγούμενα έτη έχουν συμβεί αστοχίες που δεν πρέπει να επαναληφθούν. Για αυτό η άμεση αναβάθμιση και ενίσχυση τους είναι η βασική προϋπόθεση για την μελλοντική δυναμική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, με επακόλουθο την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας. Επίσης παραμένουν και άλλες σημαίνουσες διαχρονικές προβληματικές υποδομές των ελληνικών πόλεων και τουριστικών προορισμών όπως: η αποκομιδή και διαχείριση των απορριμμάτων, τα μη προσβάσιμα πεζοδρόμια, τα οδικά οδοστρώματα, η έλλειψη θέσεων στάθμευσης, η ανεπάρκεια των δομών υγείας, η απουσία μαρίνων σύγχρονων προδιαγραφών, η ελλιπής αντιπλημμυρική θωράκιση, και βέβαια η έλλειψη αξιόπιστης πολιτικής προστασίας. Ζητήματα το καθένα με ξεχωριστή σημασία, στα οποία οι αδυναμίες είναι πολλές και με άμεσο κόστος τόσο στον ελληνικό τουρισμό όσο και ευρύτερη στην καθημερινή ζωή. Ζητήματα που, πέρα από τις δυσκολίες αναβάθμισης τους, είναι, ορθά, οι μεγάλες προκλήσεις της σημερινής και κάθε διακυβέρνησης.
Για αυτό η Ελληνική Πολιτεία, σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης και με πρωτεργάτη βεβαίως το Υπουργείο Υποδομών, πρέπει να συνεχίσει σταθερά το πρόγραμμα ουσιαστικής αναβάθμισης υποδομών. Η πολιτική βούληση υπάρχει και απαιτείται χρηματοδότηση, ρεαλιστική οργάνωση, ορθή άμεση υλοποίηση και σωστές προτεραιότητες. Οι χρηματοδοτήσεις μπορούν να εξασφαλιστούν μέσω διάφορων πηγών όπως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το ταμείο ανάκαμψης, τις επενδύσεις των εταιρειών διαχείρισης υποδομών, δημοσίων ή ιδιωτικών, ευρωπαϊκά προγράμματα και διεθνής χρηματοδοτήσεις, και συμπράξεις δημοσίου ιδιωτικού τομέα. Άλλωστε από τον κλάδο του τουρισμού και τους λοιπούς συμπληρωματικούς κλάδους το κράτος λαμβάνει σημαντικό ποσό φόρων, δεκάδων δισ. ευρώ, άρα πρέπει να ανταποδώσει ένα μερίδιο κατευθύνοντας τις ενέργειες και δαπάνες προς την ενίσχυση όλων των βασικών υποδομών. Αναμφίβολα η θεμελίωση και σταθερή ανάπτυξη των υποδομών είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη ώστε η βιώσιμη διατήρηση του τουρισμού στο σημερινό υψηλό επίπεδο, και γιατί όχι σε υψηλότερο, να γίνει σταθερή πραγματικότητα και να αποτελέσει ένα ακλόνητο πυλώνα ανάπτυξης.
*Ο Μάνος Κρανίδης είναι Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc, CEO, ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ-ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ «KRAMA PROPERTY”, Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΜΙΔΑ, Πρόεδρος ΕΝΙΒΟΠΑ