Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) στην ετήσια έκθεσή της, «Παγκόσμιες Ενεργειακές Προοπτικές», που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα, υπογραμμίζει ότι η κατάργηση των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια, θα μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και τη μόλυνση της ατμόσφαιρας και θα φέρει οικονομικά οφέλη.
Μιλώντας στην παρουσίαση της έκθεσης στο Λονδίνο, ο επικεφαλής οικονομολόγος της IEA, Φατίχ Μπιρόλ, παρουσίασε για πρώτη φορά τις εκτιμήσεις της υπηρεσίας για αυτές τις επιδοτήσεις. Το 2009 ανήλθαν στα 312 δισ. δολάρια, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες, σε σύγκριση με συνολικές επιδοτήσεις 57 δισ. δολαρίων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η κατάργηση, μέχρι το 2020, των επιδοτήσεων στα ορυκτά καύσιμα θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση 5% της παγκόσμιας ζήτησης για ενέργεια και τη μείωση 6% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, όπως υποστηρίζει η IEA.
Το μέλλον των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εξαρτάται από ισχυρά κυβερνητικά μέτρα στήριξης, λέει η υπηρεσία, δεδομένου του ότι αναμένεται να κορεσθεί τα επόμενα δέκα χρόνια η αγορά με φυσικό αέριο.
Στην περίπτωση που επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση, οι τιμές των ορυκτών καυσίμων θα συμπιεστούν και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα καταστούν ακόμα λιγότερο ανταγωνιστικές.
«Οι συνολικές επιδοτήσεις στις ανανεώσιμες ανήλθαν, το 2009, στα 57 δισ. δολάρια και το 2015 θα υπερβούν τα 100 δισ. δολάρια, ενώ το 2035 θα αγγίξουν τα 205 δισ. δολάρια», τόνισε ο Φατίχ Μπιρόλ, ο οποίος ήταν ο βασικός συγγραφέας της έκθεσης.
Σύμφωνα με τον κ. Μπιρόλ, η Κίνα θα ηγηθεί της ανάπτυξης όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ, συμβάλλοντας «στη συρρίκνωση 20% του κόστους, το διάστημα μέχρι το 2035».
Στην έκθεση διατυπώνεται επίσης η εκτίμηση ότι αν υλοποιηθούν οι πολιτικές που ανακοινώθηκαν πρόσφατα για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι ΑΠΕ μπορούν, μέχρι το 2035, να προσφέρουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής ενέργειας (φθάνοντας τα επίπεδα των λιγνιτανθράκων) σε σύγκριση με το 19%, σήμερα. Γι’ αυτό, θα χρειαστούν συνολικές επενδύσεις ύψους 5,7 τρισ. δολαρίων.
Η χρήση των βιοκαυσίμων μπορεί να τετραπλασιαστεί και τα βιοκαύσιμα να αντιστοιχούν στο 8% (έναντι 3% σήμερα) των συνολικών καυσίμων στις μεταφορές, εκτιμά η υπηρεσία που συμβουλεύει για θέματα ενεργειακής ασφάλειας τις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ.