Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, το Πανόραμα «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» (Greek Film Days / Yunanistan Sinemasi Günleri) που συνδιοργάνωσε η ΕΜΕΙΣ Α.Μ.Κ.Ε. μαζί με τον εκδοτικό οίκο και εταιρεία παραγωγής ISTOS, από τις 21 έως και τις 26 Νοεμβρίου, 2023 στην Κωνσταντινούπολη.
Συγκεντρώνοντας 1.165 θεατές κατά τη διάρκεια της εξαήμερης δράσης, οι ενδιαφερόμενοι σινεφίλ είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν, με ελεύθερη είσοδο, τις κινηματογραφικές προβολές 24 επιλεγμένων ελληνικών ταινιών, από τον Κινηματογράφο των Δημιουργών, από τις δεκαετίες ’60-’90, υποτιτλισμένες στα τουρκικά και στα αγγλικά. Σύμφωνα με τις συνδιοργανώτριες, Ιωσηφίνα Μαρκαριάν και Άννα-Μαρία Ασλάνογλου: «Είναι τεράστια χαρά και τιμή για όλους εμάς που καταφέραμε, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εργαζόμενοι σκληρά, να φέρουμε εις πέρας με επιτυχία, όλα τα στάδια υλοποίησης της δράσης «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου». Η αληθινά συγκινητική και θερμή ανταπόκριση του κοινού της Πόλης που αποφάσισε να παρακολουθήσει τις προβολές των ταινιών και να παρευρεθεί στις επιμέρους δράσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Πανοράματος, θα μας μείνει αξέχαστη! Ευχαριστούμε θερμά, τόσο τους συνεργάτες και συνοδοιπόρους μας, από Ελλάδα και Τουρκία για όλη τους την προσπάθεια, και φυσικά έναν – έναν ξεχωριστά τους υποστηρικτές και τους χορηγούς μας, που δίχως εκείνους η συγκεκριμένη γιορτή για τον Ελληνικό Κινηματογράφο δεν θα μπορούσε να είχε πραγματοποιηθεί. Σας ευχαριστούμε όλες και όλους από καρδιάς για μια τόσο υπέροχη εμπειρία!».
Όπως είχε τονιστεί εξαρχής, στόχος της δράσης «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» ήταν με αφορμή την καλλιτεχνική ματιά των δημιουργών, τη μαγεία της τέχνης του κινηματογράφου, τις δημιουργικές αναζητήσεις και φυσικά το τελικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, να γνωρίσουν οι γείτονες πτυχές της Ελληνικής Ιστορίας και Κοινωνίας που μέχρι σήμερα αγνοούσαν. Οι προκαταλήψεις πηγάζουν και τρέφονται από την άγνοια, και η άγνοια μόνο με τη μάθηση και τη μόρφωση μπορεί να νικηθεί. Κι εδώ ο Πολιτισμός και οι τέχνες ειδικότερα, έχουν τη δυνατότητα ψυχαγωγώντας, να συνεισφέρουν δημιουργικά στο επιτακτικό αίτημα για πιο ανοιχτόκαρδες, φιλόξενες και ασφαλείς κοινωνίες. Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της πρωτοβουλίας με επίκεντρο τον κινηματογράφο και τις παράλληλες εκδηλώσεις, οι «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» ενθάρρυναν την ανταλλαγή ιδεών, δημιουργικών συζητήσεων, και τη δημιουργία νέων συνεργασιών, αποδεικνύοντας τη στενή σχέση του ελληνικού με τον τουρκικό λαό. Άλλωστε, εκείνο που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι ο διάλογος, ο αντίλογος, οι διαφορετικές απόψεις, ακόμα και οι διαφωνίες, και όχι απλά η αποδοχή και η «επιβεβαίωση» των αντιλήψεών μας. Μέσα από την επαφή, έχουμε τη δυνατότητα να κατανοήσουμε καλύτερα τα γεγονότα, αλλά και την εξέλιξη των δυο κοινωνιών, αγγίζοντας πιο ουσιαστικά την πραγματικότητα της κάθε χώρας. Αυτή θα πρέπει να θέλουμε να προσεγγίσουμε, και να μας προσεγγίσει. Η Τέχνη του Κινηματογράφου μας δίνει γενναιόδωρα τη δυνατότητα αυτή για ό,τι μας αφορά, τη γνώση που εξελίσσεται και δεν εφησυχάζει.
Όπως έγινε κατανοητό από το καθημερινό ενδιαφέρον του κόσμου, η πλούσια θεματολογία των κινηματογραφικών ταινιών που επιλέχθηκαν και προβλήθηκαν τράβηξε το ενδιαφέρον των σινεφίλ της Πόλης που κατέκλυσαν, καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου», την κινηματογραφική αίθουσα του Μουσείου του Πέρα (Pera Muzesi), ώστε να απολαύσουν τις προβολές και να ανταλλάξουν απόψεις. Παράλληλα, οι επιμέρους δράσεις που πραγματοποιήθηκαν τόσο στο Μουσείο του Πέρα όσο και στο ιστορικό Σισμανόγλειο Μέγαρο του Ελληνικού Προξενείου, όπως το Masterclass με την Εύα Στεφανή με τίτλο «Ντοκιμαντέρ: το Παιχνίδι της Παρατήρησης» έδωσε στην διακεκριμένη δημιουργό ντοκιμαντέρ και πανεπιστημιακό να συζητήσει με Τούρκους κινηματογραφιστές και το σινεφίλ κοινό τη θέση του ντοκιμαντέρ στον κινηματογράφο ως αυθύπαρκτης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Παράλληλα, η έκθεση φωτογραφίας του καταξιωμένου φωτογράφου Χάρη Παπαδημητρακόπουλου, με 56 φωτογραφίες του καλλιτέχνη και τίτλο «Lockdowned», καθώς και το Masterclass φωτογραφίας που πραγματοποίησε ο ίδιος με θέμα «Street photography & Ντοκιμαντέρ: ομοιότητες & διαφορές», έδωσαν την ευκαιρία σε κινηματογραφιστές και σινεφίλ, να αλληλοεπιδράσουν δημιουργικά, να εμπνευστούν και να αναζητήσουν τη δική τους ερμηνεία, με αφορμή τις ελληνικές καλλιτεχνικές δημιουργίες που είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά. Όπως δήλωσε κι ο φωτογράφος Χάρης Παπαδημητρακόπουλος: «Η φετινή πρόσκληση να συμμετάσχω στη διοργάνωση «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» που ολοκληρώθηκε με τόση επιτυχία και φέτος στην Κωνσταντινούπολη, μου χάρισε την μοναδική ευκαιρία, πέρα του να γίνω για λίγο μέλος αυτής της τόσο δημιουργικής ομάδας, να ζήσω από κοντά τον απίστευτο παλμό της Πόλης, που αιώνες τώρα συνομιλούν οι πολιτισμοί και να γεμίσω νέες εικόνες και εμπειρίες που ενδέχεται να αποτελέσουν το εφαλτήριο για κάτι νέο.»
Η δράση «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» της ΕΜΕΙΣ Α.Μ.Κ.Ε. τέλεσε υπό την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδος, είχε την οικονομική στήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ενώ παράλληλα, είχε τη θερμή υποστήριξη της Α.Θ. Παναγιότητας του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και των σταθερών συνεργατών-συνδιοργανωτών στην Κωνσταντινούπολη, του Ρωμέικου Εκδοτικού Οίκου & Εταιρείας παραγωγής “ISTOS”, καθώς και του Μουσείου του Πέρα, συνοδοιπόρου των στόχων της δράσης, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Πληροφορίες για τη φετινή δράση μπορείτε να βρείτε εδώ (αγγλικά/τουρκικά)
Λίστα Κινηματογραφικών Ταινιών που προβλήθηκαν & Περιγραφή Masterclasses 2023:
Το σκεπτικό της δράσης:
Ντοκιμαντέρ vs. αφηγηματική μυθοπλασία, υπάρχουν απροσπέλαστα σύνορα ανάμεσά τους;
Η φόρμα των ταινιών που προβλήθηκαν φέτος στο Μουσείο του Πέρα, στο πλαίσιο της δράσης «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου», εναρμονίστηκε με τα θέματά τους και τα αναδεικνύει: ιστορική μνήμη, ανθρώπινα δικαιώματα, μετανάστευση και διασπορά του ελληνικού στοιχείου, κ.α. Οι παρακάτω ταινίες έδωσαν την ευκαιρία στο κοινό να επισκεφθεί και να εξερευνήσει πτυχές της Ελληνικής Ιστορίας και να κατανοήσει τη σημερινή Ελληνική κοινωνία. Η εξερεύνηση του παρελθόντος φέρνει στο φως τους σύγχρονους προβληματισμούς και προσπαθεί να κατανοήσει το σημερινό γίγνεσθαι, αφού η πρόοδος είναι συνυφασμένη με τη γνώση.
- Μακεδονικός Γάμος του Τάκη Κανελλόπουλου (1960/ 29’)
- 100 ώρες του Μάη των Δήμου Θέου & Φώτου Λαμπρινού (1964/ 20’)
- Τζίμης ο Τίγρης του Παντελή Βούλγαρη (1966 / 14’)
- Οικόπεδο του Θόδωρου Μαραγκού (1971/ 13’)
- Γράμματα από την Αμερική του Λάκη Παπαστάθη (1972/ 19’)
- Μέγαρα των Σάκη Μανιάτη & Γιώργου Τσεμπερόπουλου (1974 / 79’)
- Η Δοκιμή του Jules Dassin (1974 / 92’)
- Ο Θίασος του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1975 / 230’)
- Τελευταίος σταθμός, Κρόιτσμπεργκ του Γιώργου Καρυπίδη (1975 / 22’)
- Το Άλλο Γράμμα του Λάμπρου Λιαρόπουλου (1976 / 75’)
- Χάππυ Νταίη του Παντελή Βούλγαρη (1976 / 110’)
- Μπέτυ του Δημήτρη Σταύρακα (1979 / 33’)
- Στα Τουρκοβούνια του Λευτέρη Ξανθόπουλου (1982 / 23’)
- Φούρνοι, μια γυναικεία κοινωνία των Αλίντα Δημητρίου & Νίκου Κανάκη (1983 / 48’)
- Μετέωρο και Σκιά του Τάκη Σπετσιώτη (1985 / 101’)
- Το δέντρο που πληγώναμε του Δήμου Αβδελιώδη (1986 / 75’)
- Θεόφιλος του Λάκη Παπαστάθη (1987 / 115’)
- Δοξόμπους του Φώτου Λαμπρινού (1987 / 105’)
- Τα Παιδιά της Χελιδόνας του Κώστα Βρεττάκου (1987 / 118’)
- ROM του Μενέλαου Καραμαγγιώλη (1989 / 76’)
- Μπάϋρον, μπαλάντα για ένα δαιμονισμένο του Νίκου Κούνδουρου(1992 / 138’)
- Aθήναι της Εύας Στεφανή (1995 / 40’)
- Ο Ηρακλής, ο Αχελώος και η γιαγιά μουτου Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (1997 / 28’)
- Μιρουπάφσιμ των Γιώργου Κόρρα & Χρήστου Βούπουρα (1997 / 125’)