Μετά το «Υπάρχω» για τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη, ήρθε η σειρά ενός ακόμα σπουδαίου εκπροσώπου του ελληνικού τραγουδιού για να γίνει η ζωή του έργο, θεατρικό αυτή τη φορά. Ο συναρπαστικός βίος και πολιτεία του Στράτου Διονυσίου, του «άρχοντα της νύχτας», έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Παλλάς, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή που δεν γίνεται να τη χάσεις.

Ο τίτλος της παράστασης «Τα πήρες όλα κι έφυγες». Και θα έλεγες πως περιγράφει αυτό ακριβώς: ο Στράτος Διονυσίου με το πρόωρο φευγιό του μόλις στα 54 του χρόνια, τα πήρε όλα, αφήνοντας όμως πίσω του μια σημαντική κληρονομιά στο λαϊκό τραγούδι, τραγούδια-ύμνους κι ένα ισχυρό αποτύπωμα στη νύχτα, που με τον χαμό του ήταν σαν να άλλαξε και να μην ήταν ποτέ ξανά η ίδια.

Άφησε, όμως, πίσω του κι έναν μύθο που ξεδιπλώνεται επί 140 λεπτά στην παράσταση του Παλλάς, αποκαλύπτοντας κυρίως άγνωστες πτυχές της ζωής του. Μια παράσταση που μόνο αγιογραφία δεν είναι για τον Διονυσίου, αφού δεν φοβάται να αναμετρηθεί με τις αδυναμίες του: τα λάθη, τα πάθη, τα σκοτάδια, και αυτό την κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.

Βρεθήκαμε στη γενική πρόβα της παράστασης «Τα πήρες όλα κι έφυγες», μια μέρα πριν από την πρεμιέρα και αυτές είναι οι εντυπώσεις μας.

Τα συν της παράστασης

Ο ίδιος ο Στράτος: Για περισσότερες από δυόμισι ώρες, αισθανόσουν πως ήταν εκεί, κατά κάποιο τρόπο. Κάπου ψηλά να χαμογελά ικανοποιημένος. Το σκηνοθετικό εύρημα να υπάρχει αφίσα του σπουδαίου τραγουδιστή πάνω στη σκηνή σε όλη τη διάρκεια της παράστασης δημιουργούσε αυτή τη σύνδεση μαζί του. Όμως, πέρα από αυτό, είναι και η αξία του ίδιου του καλλιτέχνη που κάνει το έργο ακόμα πιο συναρπαστικό. Ο Στράτος Διονυσίου ήταν μία κατηγορία μόνος του. Κι ενώ το λαϊκό τραγούδι ήταν χωρισμένο σε στρατόπεδα τύπου «Καζαντζιδικοί» και «Αγγελοπουλικοί», υπήρχε και ο Στράτος στου οποίου την αρχοντιά και την αλάνθαστη, αυθεντικά λαϊκή φωνή του υποκλίνονταν όλοι. Ήταν όμως και η συναρπαστική ζωή του, η γεμάτη δυσκολίες, βάσανα, διωγμούς, λάθη, πάθη, επιτυχίες, σκοτάδια και φως που δημιούργησαν τον αξεπέραστο μύθο του.

Η σκηνοθεσία: Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου έχει να φέρει εις πέρας μια δύσκολη αποστολή, να ανεβάσει τη ζωή του Στράτου στη σκηνή. Ένας τέτοιος βίος πώς να μεταφερθεί; Η επιλογή να είναι στη μορφή μουσικοθεατρικής παράστασης, αποδεικνύεται σοφή, με τον σκηνοθέτη να επιλέγει έξυπνα η ζωή του καλλιτέχνη να περνά από μπροστά του σαν μορφή ταινίας, συνδέοντας παρόν και παρελθόν.

Το σενάριο: Ο Κωνσταντίνος Σαμαράς είναι λάτρης του Διονυσίου και φαίνεται, αφού τον έχει μελετήσει πολύ. Το σενάριό του δεν είναι μια ακόμα αγιογραφία ενός καλλιτέχνη, ούτε αποφεύγει να αναφερθεί στις αδυναμίες του. Αντίθετα, μαθαίνουμε για τον Στράτο Διονυσίου περισσότερες λεπτομέρειες για ιστορίες που τις ξέραμε, κυρίως με τη μορφή φημών και κουτσομπολιών. Έτσι, μαθαίνουμε για το πάθος του με τον ιππόδρομο, για το μπαρμπούτι και τα χρήματα που έχασε. Για την περίοδο που έκανε φυλακή, για τις πλάτες που γύρισαν μετά την αποφυλάκισή του, αλλά και πώς έγινε η συνεργασία με τη Minos και τη συμφωνία που έκανε με τον Μάκη Μάτσα. Μάθαμε και για τη σχέση του με τη Μαρίνα Βλαχάκη – κι εδώ αξίζουν πολλά μπράβο στην οικογένειά του που θα μπορούσε να έκανε μια πιο επιδερμική αναφορά, καθαρά για το καλλιτεχνικό κομμάτι. Είδαμε για πρώτη φορά πώς ήταν ο γάμος του με την κυρία Γεωργία του, η οποία στάθηκε δίπλα του, βράχος, κεράκι αναμμένο, μια σύγχρονη… Πηνελόπη που περίμενε τον Οδυσσέα της να επιστρέψει κάποια στιγμή στην Ιθάκη του, δηλαδή στη συζυγική του κλίνη. Μάθαμε, όμως, και για τη σχέση του με τους γονείς του και ειδικά με τον πατέρα του, τον οποίο έχασε όταν ήταν παιδί. Πόσο συγκινητικά γίνεται αυτή η σύνδεσή τους επί σκηνής!

Γιάννης Τσορτέκης: Αλήθεια, τι να πει κανείς γι’ αυτόν τον ηθοποιό. Ένα διαμάντι της υποκριτικής που χαίρεσαι να τον παρακολουθείς επί σκηνής. Στην παράσταση ο Τσορτέκης δεν υποδύεται τον Στράτο Διονυσίου, είναι ο Στράτος! Οι κινήσεις του, ο τρόπος που μιλάει, αυτή η μαγκιά, η αρχοντιά, αλλά και η εσωτερικότητα και ο πόνος που έβγαζε σε σκηνές εξομολόγησης, είναι μοναδικές. Σχεδόν ανατριχιαστικές. Ο Μαυρογεωργίου στη συνέντευξη Τύπου μάς είχε πει για τον Γιάννη Τσορτέκη πως όταν «ανέβηκε στη σκηνή, είδαμε όλοι τον Στράτο». Τώρα, μπορούμε να καταλάβουμε, τον είδαμε κι εμείς!

Τα παιδιά του Στράτου Διονυσίου: Ο Άγγελος, ο Στέλιος και ο Διαμαντής έχουν έναν ουσιαστικό και συγκινητικό ρόλο στην παράσταση, καθώς έχουν αναλάβει το μουσικό κομμάτι της παράστασης, ερμηνεύοντας εναλλάξ τις μεγάλες επιτυχίες του πατέρα τους που σημάδεψαν την ελληνική δισκογραφία, αλλά και τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Δεν θα μείνω στο τεχνικό κομμάτι (χρειάζεται λίγος χρόνος για να πατήσεις γερά σε μια θεατρική σκηνή) αλλά στο ανθρώπινο και η παρουσία τους και η συγκίνησή τους -ειδικά του Στέλιου όταν ερμηνεύει το τραγούδι των γονιών του- δεν γίνεται να μη σε συγκινήσει.

Μπέσσυ Μάλφα – Γιάννης Νταλιάνης: Υποδύονται τους γονείς του Διονυσίου και «κλέβουν» τις εντυπώσεις. Το μοιρολόι της Μάλφα και το ζεϊμπέκικο του Νταλιάνη από τις δυνατές και ανατριχιαστικές στιγμές της παράστασης.

Θανάσης Πολυκανδριώτης: Ανοίγει την παράσταση με τον πιο συγκινητικό τρόπο. Και μόνο η παρουσία του αρκεί για να είναι στα συν.

Τα πλην της παράστασης

Η σκηνή: Επειδή παρακολουθήσαμε τη γενική πρόβα, δεν θα σχολιάσουμε κάποια μικρά τεχνικά λάθη. Λογικό να υπάρχουν. Ωστόσο, στα πλην είναι η σκηνή, η οποία έχει μια κατηφορική κλίση και σε όλη τη διάρκεια μου προκαλούσε άγχος μήπως και πέσει κάποιος. Παραλίγο να συμβεί στον Γιάννη Τσορτέκη, καθώς κατέβαινε για την τελευταία υπόκλιση στο κοινό.

Η διάρκεια: Ναι, ο βίος του Στράτου είναι συναρπαστικός, τα τραγούδια του από τα παιδιά του σου προκαλούν μια αντάρα στην ψυχή, αλλά παραλίγο να αγγίξει τις τρεις ώρες η παράσταση. Θα μπορούσε να ήταν και μικρότερη η διάρκεια.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Ο Στράτος Διονυσίου δεν ήταν μόνο ένας από τους σπουδαιότερους τραγουδιστές της γενιάς του,  αλλά ήταν και ο «άρχοντας της νύχτας» και της δισκογραφίας. Μονάκριβη και ατόφια υπήρξε η σχέση του με το κοινό, το οποίο παραμένει πιστό και ορκισμένο στον «Σαλονικιό» με απόλυτο σεβασμό, δέος και οικειότητα, μαζί σε όλη την πολυτάραχη ζωή του, αλλά και στην απουσία του.

Ταυτότητα παράστασης

Συντελεστές
Κείμενο: Κωνσταντίνος Σαμαράς
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Στρατηγός
Χορογραφία/Κίνηση: Πάρης Μαντόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Τζούλια Διαμαντοπούλου
Επικοινωνία: Μαργαρίτα Δρούτσα
Βασισμένο σε μια ιδέα του Γιάννη Κεντ

Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Τσορτέκης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Νταλιάνης, Μπέσσυ Μάλφα, Μιχάλης Αλικάκoς, Χρύσα Κλούβα, Δημήτρης Μαχαίρας, Δημήτρης Γαλανάκης, Στάθης Γεωργαντζής, Αλίκη Γεωργίου, Γιώργος Δημόπουλος, Ευγενία Κάρνου, Ρωξάνη Καρφή, Λεωνίδας Μπακάλης, Δήμητρα Σταύρου, Μαρίνος Ταρνανάς.
Τραγουδούν εναλλάξ live τα παιδιά του Στράτου Διονυσίου, ο Άγγελος, ο Στέλιος και ο Διαμαντής.
Συμμετέχει ο κορυφαίος μουσικοσυνθέτης Θανάσης Πολυκανδριώτης.
Ζωντανή ορχήστρα στη σκηνή με μαέστρο τον Νίκο Στρατηγό.
Μουσικοί: Δημήτρης Σαββαΐδης, Χρήστος Μιχάλης, Πόλυς Πελέλης, Άκης Γαβαλάς, Νίκος Παπαναστασίου, Ευάγγελος Ζαρμπούτης.
Οι παιδικές φωνές του Στράτου και της Γεωργίας ανήκουν στον Γιώργο Καρυστινό και στην Άλκηστη Καρυστινού.

Πρόγραμμα παραστάσεων
Πρώτη παράσταση: Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025
Τετάρτη στις 20:00
Πέμπτη στις 21:00
Παρασκευή στις 21:00
Σάββατο στις 21:00
Κυριακή στις 19:00

Τιμές εισιτηρίων: από 15 ευρώ
Προπώληση: pallastheater.com
Για τα μέλη του Club Pallas: εδώ

Θέατρο Παλλάς
Βουκουρεστίου 5, Αθήνα