Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
Σενάριο (βασισμένο στο μυθιστόρημα του Νας): Ν. Ρίτσαρντ Νας, Νικ Σενκ
Πρωταγωνιστούν : Κλιντ Ίστγουντ, Εντουάρτο Μινέτ, Ναταλία Τραβέν, Ντουάιτ Γιόακαμ, Φερνάντα Ουρεχόλα, Οράσιο Γκαρσία-Ρόχας
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μπεν Ντέιβις
Μοντάζ: Ντέιτιντ Κοξ, Τζόελ Κοξ
Μουσική: Μαρκ Μανσίνα
Ημερομηνία Εξόδου: 16 Σεπτεμβρίου 2021
Διάρκεια: 1 ώρα και 43 λεπτά
Αποδεικνύονται περιττά αυτά που μπορεί κανείς να προσθέσει για το έργο και το μεγαλείο του 4 φορές βραβευμένου με Όσκαρ Κλιντ Ίστγουντ, που στα 91 του επιστρέφει πίσω και μπροστά στην κάμερα με ένα στιβαρό νέο-γουέστερν. Το Cry Macho είναι μία ταινία που πραγματοποιήθηκε μετά από πολλές αναβολές, για να φτάσει στο κοινό δια χειρός του πιο κατάλληλου δημιουργού του Χόλιγουντ που μπορεί δικαιωματικά, εμπεριστατωμένα και καθηλωτικά να μιλήσει για το τι σημαίνει να φέρει κάποιος στους ώμους του τον χαρακτηρισμό μάτσο, για τα θεμέλια και το τίμημα της στερεοτυπικής ανδροπρέπειας.
Το σενάριο μεταφέρει το μυθιστόρημα του Ν. Ρίτσαρντ Νας (Porgy and Bess) που συνυπογράφει με τον Νικ Σενκ (To Βαποράκι). Στο πλάι του θρυλικού πρωταγωνιστή στέκεται επάξια ο πρωτοεμφανιζόμενος Εντουάρτο Μινέτ.
Σύνοψη
Ο Μάικ Μίλο (Κλιντ Ίστγουντ), ένας πρώην σταρ του ροντέο και ξοφλημένος εκτροφέας αλόγων αναλαμβάνει μία δουλειά από το πρώην αφεντικό του. Πρέπει να φέρει παράνομα τον μικρό του γιο από το Μεξικό. Αναγκασμένο να ακολουθήσει μία κρυφή διαδρομή επιστρέφοντας στο Τέξας, το αταίριαστο δίδυμο ζει μία απρόσμενη περιπέτεια, καθώς ο περπατημένος Μάικ αναζητά την εξιλέωση.
Μία ιστορία για όσα χάθηκαν κι όσα βρέθηκαν
Ο Μάικ Μίλο έχει αντέξει πολλές απώλειες στη ζωή του, τόσες που κάποιος άλλος στη θέση του θα είχε λυγίσει. Κάποτε ήταν ένας σταρ του ροντέο με γυναίκα και παιδιά, αυτός ο σκληροτράχηλος καουμπόης έχει περάσει πολλά. Τελικά, η ζωή είναι γεμάτη εμπόδια που τον έχουν κάνει πιο πραγματιστή. Όταν κάποιος του προσφέρει μία δουλειά, την κάνει, αλλά με τον δικό του τρόπο. Για τον Μάικ, η έννοια μάτσο δεν είναι θεωρητική, είναι ένας τρόπος ζωής.
Για τον δημιουργό Κλιντ Ίστγουντ η διαδικασία της μεταφοράς του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη μοιάζει με το ταξίδι του ήρωα, ένα ταξίδι με πολλές παρακάμψεις.
Η ιστορία διαδραματίζεται το 1979—μία εποχή που ο ίδιος ο Ίστγουντ υποδυόταν τον καουμπόη και τον αστυνόμο, δύο κινηματογραφικά πρότυπα που βοήθησε να αποκτήσουν υπόσταση, ενώ άρχιζε να σκηνοθετεί πίσω από την κάμερα. «Αυτή η ταινία ήρθε πριν 40 χρόνια» θυμάται ο Ίστγουντ. «Αλλά δεν προχώρησε και επανήλθε πριν από 2 χρόνια. Ήταν η κατάλληλη στιγμή».
Το σενάριο του Νικ Σενκ και του εκλιπόντα Ν. Ρίτσαρντ Νας βασίζεται στο μυθιστόρημα του τελευταίου. Ο Σενκ λέει: «Ήταν τιμή μου να γράψω για τον Κλιντ, να με εμπιστευτούν για κάτι τέτοιο. Ο Κλιντ ήθελε μία ιστορία με τραχύ ύφος για να ταιριάζει με την αμεσότητα του χαρακτήρα και τη δύσκολη φάση που περνάει».
Το καστ
Για τον ρόλο του Μάικ Μίλο ο Ίστγουντ κλήθηκε όχι μόνο να παίξει μπροστά στην κάμερα -τελευταία φορά ήταν το 2018 με το The Mule- αλλά και να ιππεύσει. Η εικόνα του ηθοποιού πάνω στο άλογο είναι θρυλική. «Μόλις πατήσεις στους αναβολείς, η αίσθηση είναι η ίδια» λέει ο Ίστγουντ απλά κι απέριττα.
Ο ηθοποιός περιγράφει τον χαρακτήρα με απλά λόγια, όπως τον υποδύεται. «Είναι ένας καουμπόης, ένας τύπος που έχει περάσει από το ροντέο και τα ράντσα για χρόνια, αλλά τώρα πια δεν κάνει και πολλά. Το παλιό του αφεντικό είναι ένας πλούσιος ιδιοκτήτης ράντσου που τον στέλνει να φέρει τον γιο του από το Μεξικό. Ο Μάικ ξέρει πολλούς που θα μπορούσαν να αναλάβουν και δεν θέλει να το κάνει. Αλλά τα πράγματα δεν του πάνε πολύ καλά τα τελευταία χρόνια και νιώθει ότι δεν έχει άλλη επιλογή. Πηγαίνει εκεί και μέσα από την περιπέτεια βλέπουμε την ανάγκη του να ξαναζήσει».
Τον ρόλο του πρώην αφεντικού, του Χάουαρντ Πολκ, υποδύεται ο αστέρας της κάντρι και ηθοποιός Ντουάιτ Γιόακαμ. «Ο Μάικ και ο Ραφαέλ -Ράφο- είναι σαν τους βιβλιοστάτες της ζωής. Ο Μάικ είναι στο τέλος της καριέρας του και το τέλος του είναι λυπηρό. Τον έχουν διώξει από αυτό που αγαπά πιο πολύ, το ράντσο, την εκτροφή των αλόγων. Όταν ο απεγνωσμένος Χάουαρντ Πολκ τον στέλνει να βρει το παιδί του, τότε συναντιούνται ο Μάικ και ο Ράφο, σαν να χρειάζονταν ο ένας τον άλλον, χωρίς να το ξέρουν» λέει ο ηθοποιός.
Ο Γιόακαμ δεν σπατάλησε χρόνο για να δεχτεί τον ρόλο. «Δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά. Και μόνο η ευκαιρία να κάνω κάτι με τον Κλιντ, είναι τιμή μου. Ο Κλιντ ήταν ανοιχτός στον αυθορμητισμό της στιγμής. Ήταν συναρπαστικό να μοιράζομαι στιγμές με τον σπουδαίο Κλιντ».
«Ξέρω τον Ντουάιτ από τη μουσική του. Έχει παίξει σε ταινίες και ταιριάζει στον ρόλο, μοιάζει σαν να κυκλοφορεί ανάμεσα σε άλογα και μπορούσε να παίξει αυτόν τον εκατομμυριούχο ιδιοκτήτη ράντσου που θα μπορούσε να πείσει τον Μάικ να του κάνει τη δουλειά» λέει ο Ίστγουντ.
Για τον ρόλο του γιου του Πολκ, οι δημιουργοί επέλεξαν τον πρωτοεμφανιζόμενο Εντουάρτο Μινέτ. «Είναι ένα όνειρο. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα δουλέψω με τον Κλιντ Ίστγουντ. Είναι ένας θρύλος» παραδέχεται ο νεαρός ηθοποιός.
Ο Μινέτ λέει για το γύρισμα: «Το περιβάλλον ήταν χαλαρό, χαρούμενο. Ο Κλιντ Ίστγουντ με έκανε να νιώθω άνετα. Κάνει συνέχεια αστεία».
Ο χαρακτήρας που παίζει, όμως, δεν νιώθει και τόσο άνετα με τον Μάικ. «Όταν διάβασα το σενάριο σκέφτηκα ότι ο χαρακτήρας του Ράφο είναι κάπως αρνητικός. Η ζωή του είναι σκληρή. Είναι ένα αγόρι και τα πράγματα που έχει περάσει με τη μαμά του είναι δύσκολα. Ο Ράφο είναι καχύποπτος. Δεν εμπιστεύεται κανέναν. Έχει έναν κόκορα που προσέχει και πρέπει να βρει τρόπο να εμπιστευτεί ξανά τους ανθρώπους». Ο Μινέτ καταλαβαίνει ότι το αγόρι πρέπει να μάθει μερικά πράγματα. «Για μένα μάτσο σημαίνει να έχεις δυνατή καρδιά, δυνατό μυαλό και πνεύμα. Νομίζω ότι ο Ράφο πρέπει να αναγνωρίσει στον Μάικ έναν άντρα με μεγάλη καρδιά».
Ο Ίστγουντ λέει για τον νεαρό ηθοποιό που, εκτός από τους άλλους ηθοποιούς, έπρεπε να συνεργαστεί με έναν κόκορα: «Ήρθε από την Πόλη του Μεξικό για τον ρόλο. Ήταν μόνο 14 χρονών και έκανε καλή δουλειά. Δεν είχε καβαλήσει άλογο, αλλά το έπιασε πολύ γρήγορα».
Στη διαδρομή τους, ο Μάικ και ο Ράφο σταματούν σε μία μικρή πόλη για να αποφύγουν την ομάδα που έχει στείλει η μαμά του Ράφο για να τους βρει. Με την ελπίδα να μην τους εντοπίσουν, σταματούν σε μία καντίνα και συναντούν την ιδιοκτήτρια Μάρτα.
«Είναι ένας καταλυτικός χαρακτήρας για την ταινία» λέει ο Ίστγουντ. Όχι μόνο τους παράσχει καταφύγιο, «αλλά είναι κάποια που αρέσει στον Μάικ. Αυτό του ξαναδίνει ζωή». Μαζί με τον Ράφο, η Μάρτα γίνεται η αφορμή για τον Μάικ να ανοίξει την καρδιά του σε πιθανότητες που μπορεί να μην είχε σκεφτεί πιο πριν. Η Ναταλία Τραβέν υποδύεται τη συμπαθητική και καλόκαρδη χήρα.
«Η Μάρθα δουλεύει στην καντίνα συνέχεια, έχει τέσσερα εγγόνια και ζει κάπου που δεν συμβαίνουν και πολλά» λέει η Τραβέν. «Μου άρεσε ο χαρακτήρας γιατί είναι δυνατή γυναίκα, ανεξάρτητη, ρομαντική και προσέχει τα εγγόνια της. Οπότε, είναι ένας σύνθετος χαρακτήρας. Είναι γλυκιά και δυνατή». Η Τραβέν θεωρεί ότι «η ιστορία είναι όμορφη. Έχει σύνθετους χαρακτήρες, περιπέτεια και μια δόση ρομαντισμού».
Η συνεργασία με τον Ίστγουντ μπροστά και πίσω από την κάμερα ήταν απολαυστική για την ηθοποιό. «Είναι ο πιο εκπληκτικός ηθοποιός με το οποίο έχω συνεργαστεί γιατί είναι ένας τρυφερός άνθρωπος. Στην αρχή ένιωθα δέος, είναι ένας θρύλος. Μετά ανακάλυψα την ανθρωπιά του, νοιάζεται και κάνει αστεία, οπότε όλα είναι χαλαρά γύρω του. Η συνεργασία ήταν καταπληκτική».
Η Φερνάντα Ουρεχόλα υποδύεται τη μητέρα του Ράφο, τη Λέτα και ο Οράσιο Γκαρσία-Ρόχας το πρωτοπαλίκαρο της τον Αουρέλιο.
Φυσικά, ο ρόλος κλειδί ανήκει στον κόκορα του Ράφο, τον Μάτσο. «Τον λάτρεψα! Ήταν θεότρελο να δουλεύω με έναν κόκορα»
Ο Ίστγουντ γελάει: «Οι κόκορες είναι πολύπλοκα ζώα, οπότε είχαμε 11, ο καθένας με το δικό του κόλπο. Ένας από αυτούς πηδούσε και καθόταν στο χέρι σου. Ο άλλος μπορούσε να επιτεθεί και τα λοιπά. Ήταν ένα εντυπωσιακό θέαμα».
Η ταινία γυρίστηκε στα τέλη του 2020 στο Νέο Μεξικό. Ο διευθυντής φωτογραφίας Μπεν Ντέιβις περιγράφει: «Βρισκόμασταν στην έρημο και είδα τον Κλιντ να φοράει ένα πανέμορφο καφέ σακάκι και το καπέλο του. Το καπέλο έριχνε σκιά κρύβοντας στα μάτια του. Τότε κατάλαβα ότι αυτό ήταν το ύφος της ταινίας που έψαχνα. Το μεγαλύτερο κομμάτι του χαρακτήρα του είναι κρυφό, κρύβει το παρελθόν του είναι μέσα του και το αγόρι τα βγάζει προς τα έξω. Οπότε χάρη σε εκείνη τη σκιά στα μάτια, προσπαθούσα να ρίξω φως στα μάτια του». Όσο για τη μουσική της ταινίας, ο Κλιντ Ίστγουντ παίζει το πιάνο για τις συνθέσεις που ακούγονται στην ταινία.