Το πολιτικό θέατρο σε ταραγμένες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, έπαιξε τον δικό του σημαντικό ρόλο, παίρνοντας θέση απέναντι σε πολιτικά ζητήματα, εμπνέοντας τον κόσμο για την κοινωνική αλλαγή.
Στην ιστορία του πολιτικού θεάτρου, το πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, είναι το «Μεγάλο μας τσίρκο» με τους Καρέζη – Καζάκο, που μετατρεπόταν κάθε βράδυ σε μία άτυπη αντιδικτατορική συγκέντρωση, από όταν πρωτοανέβηκε στη σκηνή το καλοκαίρι του ’73 μέχρι και μετά την πτώση της χούντας το καλοκαίρι του 1974.
Τα τελευταία χρόνια και ειδικά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης που έφερε στη χώρα μας, κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις, το πολιτικό θέατρο επέστρεψε δυναμικά στη σκήνη. Οι πολιτικές παραστάσεις είναι περισσότερες από τα προηγούμενα χρόνια, με τους καλλιτέχνες να δείχνουν έντονη διάθεση να καταπιαστούν με θέματα που αφορούν την ελληνική κοινωνία. Η ελληνική και παγκόσμια δραματουργία είναι ανεξάντλητη σε πολιτικά έργα, τα οποία μεταφέρονται στη σκηνή, είτε ατόφια, είτε διασκευασμένα με μια σύγχρονη ματιά, ώστε να προσελκύσουν και το νεανικό κοινό.
Αν, λοιπόν, σας ενδιαφέρει το πολιτικό θέατρο, παρακατω σας έχουμε πέντε παραστάσεις που αξίζει, πραγματικά να δείτε.
«ΤΑΝΚ / Όλη Νύχτα Εδώ» – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Με αφορμή την συμπλήρωση πενήντα χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, η ομάδα RMS MATAROA συνεργάζεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, παρουσιάζοντας τη μόνη παράσταση της σαιζόν για τα γεγονότα εκείνου του Νοέμβρη. Γεγονότα που αποτελούν ιστορικό ορόσημο, με κεντρική μάλιστα θέση στη συλλογική ιστορική μνήμη κι όμως έχουν χαλκευθεί από έναν σωρό μυθευμάτων και παρανοήσεων.
Η παράσταση αποτελεί μια απόπειρα γραμμικής αφήγησης -σχεδόν λεπτό προς λεπτό- των τεσσάρων εκείνων ημερών, σε μια προσπάθεια εξερεύνησης της ιστορικής αλήθειας. Μέσα από τις προφορικές μαρτυρίες πρωταγωνιστών των γεγονότων, όπως τις κατέγραψε ο ιστορικός Ιάσονας Χανδρινός και περιλαμβάνονται στο ομώνυμο βιβλίο «Όλη Νύχτα Εδώ» και αρχειακό υλικό θα ξετυλίξουμε τον μίτο της αφήγησης στον λαβύρινθο της μνήμης, αντιμετωπίζοντας τον αδιάφορο ελληνικό εαυτό μας. Είναι η προσωπική πολιτική στάση ο μόνος δυνατός τρόπος αντίστασης ακόμη και σήμερα;
Ταυτότητα παράστασης
Συγγραφέας: RMS MATAROA
Σκηνοθεσία: Μάνος Βαβαδάκης
Παίζουν: Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Μάνος Βαβαδάκης
Φωτογραφίες: Φώτης Σκουρλέτης
Παραστάσεις: Πρεμιέρα 4 Μαρτίου, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Θέατρο Τέχνης – Σκηνή Φρυνίχου
Φρυνίχου 14, Πλάκα
«Τα μαγικά βουνά» – θέατρο του Νέου Κόσμου
Οι Εlephas tiliensis (Δημήτρης Αγαρτζίδης και Δέσποινα Αναστάσογλου) παρουσιάζουν για πρώτη φορά στη σύγχρονη σκηνή το Θέατρο του Βουνού και το έργο του Γιώργου Κοτζιούλα, του ανθρώπου που ίδρυσε στην Ήπειρο τη Λαϊκή Σκηνή με ηθοποιούς τους ίδιους τους αντάρτες και τις αντάρτισσες της VIII μεραρχίας του ΕΛΑΣ.
Τα «Μαγικά βουνά» μιλούν για την ιστορία του αντάρτικου θεάτρου κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης, στο οποίο «θήτευσαν» και πολλοί γνωστοί μετέπειτα ηθοποιοί, εστιάζοντας στη μαγική στιγμή που η ουτοπία πήρε σάρκα και οστά. Η Λαϊκή Σκηνή γεννήθηκε από τις ανάγκες του απελευθερωτικού αγώνα: τη διαφώτιση του λαού για τους στόχους του αγώνα, τη στρατολόγηση, την ελεύθερη κριτική και την ψυχαγωγία. Αξίζει να αναφερθεί πως το θέατρο αυτό αποτελούσε μια από τις ελάχιστες φορές που άντρες, γυναίκες και παιδιά συμμετείχαν ισότιμα σε ένα κοινωνικό συμβάν. Η Λαϊκή Σκηνή γεννιέται από τον λαό και απευθύνεται στον λαό, ο οποίος ψυχαγωγείται βλέποντας στα έργα τον ίδιο τον εαυτό του.
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενα: Γιώργος Κοτζιούλας και ο θίασος
Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Παίζουν: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου, Μαρκέλλα Γιαννάτου, Άρης Λάσκος, Βίκυ Κατσίκα
Πρεμιέρα: 1η Μαρτίου 2024, κάθε Παρασκευή 21:00, Σάββατο 21:15 και Κυριακή 18:30
Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κεντρική Σκηνή
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος
«Η άνοδος του Αρτούρο Ούι» – θέατρο Ark
Είναι η παράσταση που συζητήθηκε περισσότερο από όλες τη σεζόν που μας πέρασε. Τα εισιτήριά της έγιναν ανάρπαστα και τα sold out που σημείωσε απανωτά. Καθόλου τυχαίο, καθώς λειτούργησε σαν συγκλονιστική υπόμνηση της σύγχρονης ανόδου του φασισμού.
Υπό τη σκηνοθετική οπτική του Άρη Μπινιάρη, με τον Γιώργο Χρυσοστόμου στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του και με ένα κορυφαίο υποκριτικό ανσάμπλ, η μακάβρια φάρσα του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η άνοδος του Αρτούρο Ούι» μεταμορφώθηκε, εμποτίστηκε με ήχους απόκοσμους και πήρε συγκλονιστικά σύγχρονες διαστάσεις.
Με φόντο τον υπόκοσμο του Σικάγο του Μεγάλου Κραχ, τα γεγονότα αντικατοπτρίζουν την άνοδο του Αδόλφου Χίτλερ και του ναζιστικού καθεστώτος στη Γερμανία και σημαδεύουν τους μηχανισμούς που στηρίζουν και εκτρέφουν τον φασισμό. Ο Μπρεχτ ανασυνθέτει την ιστορία μεταφέροντας τη δράση στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του μεσοπολέμου σαν μια σατιρική αναπαράσταση χρησιμοποιώντας στοιχεία αλληγορικά.
Τελικά, το έργο αυτό λειτουργεί σαν προειδοποιητικό παράδειγμα ενάντια στη γοητεία της δημαγωγίας και του αυταρχισμού και υπενθυμίζει πως η χειραγώγηση της πληροφορίας μπορεί να επηρεάσει νευραλγικά την κοινή γνώμη και να εδραιώσει την εξουσία.
Ταυτότητα Παράστασης
Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης
Απόδοση κειμένου, δραματουργική επεξεργασία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου, Άρης Μπινιάρη
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Παίζουν: Γιάννης Αναστασάκης, Μιχάλης Βαλάσογλου, Θανάσης Ισιδώρου, Άρης Κασαπίδης, Τάσος Κορκός, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκος Μηλιάρης, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης και Γιώργος Χρυσοστόμου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 20.00
Πέμπτη 21.00
Παρασκευή 21.00
Σάββατο 18.15 και 21.00
Κυριακή 20.00
Θέατρο Ark
Ιωάννου Δροσοπούλου 197, Κυψέλη
«Άρης» – θέατρο OLVIO
Το εμβληματικό έργο της Σοφίας Αδαμίδου με την ερμηνεία – θρύλο του Τάσου Σωτηράκη, που παρουσιάστηκε σε περισσότερες από τριάντα πόλεις και φεστιβάλ, σε Ελλάδα, Κύπρο και Ευρώπη, συνεχίζεται για έκτη χρονιά, στο θέατρο OLVIO.
Πριν γραφτεί το έργο από την συγγραφέα Σοφία Αδαμίδου, ο Τάσος Σωτηράκης είχε ξεκινήσει να μελετάει τη ζωή και την ιστορική και πολιτική πορεία του Άρη Βελουχιώτη. Την ανθρώπινη φύση του και τους αγώνες του. Ο Τάσος Σωτηράκης συναντήθηκε με την Σοφία Αδαμίδου γύρω στο 2014 όταν και συζήτησαν για πρώτη φορά το θεατρικό ανέβασμα του «Άρη». Της πρότεινε να φτιάξει έναν μονόλογο, όπως κι έγινε.
Το 2017 η παράσταση πρωτοπαίχτηκε στον Τεχνοχώρο Cartel. H Σοφία Αδαμίδου αποκαλούσε αυτό το θεατρικό έργο, το αγαπημένο της παιδί. Ήταν ο παιδικός της ήρωας από τα χρόνια του σχολείου στην Κοζάνη, το σύμβολο που αγκάλιαζε με το λόγο του, τους αγρότες και τους εργάτες. Ένα πανανθρώπινο σύμβολο. Η παράσταση έκανε μια μεγάλη και πολύ πετυχημένη διαδρομή.
Ταυτότητα παράστασης
Συγγραφέας: Σοφία Αδαμίδου
Ερμηνεία – Σκηνοθετική επιμέλεια: Τάσος Σωτηράκης
Ο ηθοποιός Θοδωρής Τσουανάτος και ο μικρός Πέτρος Φλωράκης «έδωσαν» τις φωνές τους.
Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή στις 21:00 και κάθε Σάββατο στις 18:15
Διάρκεια: 90 λεπτά
θέατρο OLVIO
Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7
«Ο φίλος μου ο Χίτλερ» – Θέατρο Κάτω απ΄τη γέφυρα
Το πολυφωνικό έργο του σπουδαίου ιάπωνα συγγραφέα Γιούκιο Μισίμα, «Ο φίλος μου ο Χίτλερ» αγγίζει διάφορα θέματα, αλλά και στήνει πολλές παγίδες. Στην επιφάνειά του είναι η ιστορία, που προηγήθηκε της Νύχτας των Μεγάλων Μαχαιριών: Το τριήμερο μαζικών δολοφονιών από τις 30 Ιουνίου έως τις 2 Ιουλίου 1934 στη Γερμανία, όταν εκκαθαρίστηκε από τον Άντολφ Χίτλερ ολόκληρη η ηγεσία της παραστρατιωτικής οργάνωσης Sturmabteilung.
Δολοφονήθηκαν επίσης άλλοι δεξιοί πολιτικοί που δεν είχαν σχέση με την SA, αλλά και διάφοροι αντίπαλοι του Χίτλερ. Μας παρουσιάζει τέσσερα ιστορικά πρόσωπα τους Άντολφ Χίτλερ, Ερνστ Ρεμ, Γκρέγκορ Στράσερ και Γκούσταφ Κρουπ, ο καθένας από τους οποίους κάνει προσπάθειες να επιβιώσει τόσο από την πολιτική όσο και από την προσωπική κρίση.
Ο θεατής καλείται να εξερευνήσει τα βάθη της φύσης του είδους Homo sapiens και να ανακαλύψει τις κοινές πλευρές που έχει ο καθένας από μας. Γιατί η ιστορία της ανθρωπότητας είναι τόσο απάνθρωπη, γιατί «τα ανθρώπινα όντα πληγώνουν ατελείωτα άλλα ανθρώπινα όντα», γιατί η ιστορία επαναλαμβάνεται και η ανθρωπότητα δεν μαθαίνει από τα λάθη της, γιατί εξακολουθούμε να θεωρούμε τον εαυτό μας σαν κάτι εξαιρετικό και όχι σαν αυτό που ανήκει στον κοινό κανόνα;
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Κινησιολογία – Σκηνογραφία: Βικτώρια Τσεκμάκ
Φωτογραφίες: Τάσος Καυκάς
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Σάκης Καρκαφίρης, Θάνος Κρομμύδας, Απόστολος Μαλεμπιτζής, Νεκτάριος Σμυρνάκης
Παραστάσεις: Κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00
Διάρκεια: 120΄ χωρίς διάλειμμα
Θέατρο Κάτω απ΄τη γέφυρα
Πλατεία ηλεκτρικού σταθμού Ν. Φαλήρου