Η Hyundai εδώ και πολλά χρόνια έχει πείσει το παγκόσμιο καταναλωτικό κοινό για την αξία των προϊόντων της, ενώ μετρά ήδη και δυο παγκόσμια πρωταθλήματα ράλι. Τα πρωταθλήματα αυτά κατακτήθηκαν με το i20 WRC, την βάση του οποίου οδηγήσαμε πρόσφατα και σας παρουσιάζουμε στις παρακάτω γραμμές.
Αναφερόμαστε στο Hyundai i20 N, ένα supermini με 1600άρι τούρμπο κινητήρα που αποδίδει 204 ίππους και βάζει φωτιά στον δρόμο. Οδηγώντας το δεν μπορείς να μην θυμηθείς την εποχή που ο τότε αντιπρόσωπος της μάρκας στην Ελλάδα Μ. Καπιτσίνας πήγαινε τους δημοσιογράφους στον τελωνειακό χώρο για να τους δείξει το πρώτο μοντέλο της μάρκας, το Pony, ένα 5θυρο χάτσμπακ που παρουσιάστηκε το 1975 και ήρθε στην Ελλάδα το 1978 με τιμή 298.000 δραχμές. Δεν μπορείς να μην θυμηθείς το S Coupe του 1988, αυτόν τον «κυνηγό των πεζοδρομίων» που μάλιστα είχε και έκδοση τούρμπο.
Κανείς από τα νέα παιδιά που δεν έχει οδηγήσει τα προαναφερόμενα μοντέλα δεν μπορεί να διανοηθεί πόσο μπροστά είναι σήμερα η Κορεάτικη μάρκα μετά τον εκσυγχρονισμό της που άρχισε το 1994 με την παρουσίαση του πρώτου Accent. Μόνο οι «δεινόσαυροι» της αυτοκίνησης μπορούν να δουν την τεράστια πρόοδο από το S Coupe (το σπορ Κορεάτικο μοντέλο) και το i20 N που παρουσιάσαμε προ μηνών και επαναλαμβάνουμε σε αυτό το άρθρο. Αν το S Coupe ήταν σπορ όχημα, το i20 είναι διαγαλαξιακός πύραυλος.
Κι όμως. Είναι ένα προσιτό σε τιμή σπορ μοντέλο που δίνει την ευκαιρία σε ανθρώπους χωρίς βαριά πορτοφόλια να γευτούν την οδηγική απόλαυση που προσφέρει. Τηρουμένων των αναλογιών, θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε με το Autobianchi Abarth των αρχών της δεκαετίας του ’70, ή αργότερα με τα GTi (Golf, 205 Rally, κ.ά.) που όμως αναλογικά ήταν πολύ ακριβότερα.
Ας αφήσουμε όμως την ιστορία και ας δούμε πάνω σε ποια βάση οι κ.κ. Νεβίλ και Τάνακ διεκδικούν νίκες στο WRC.
Σχεδίαση
Το i20 N, που είναι σχεδιασμένο βάση της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας των Κορεατών που αποκαλείται Sensuous Sportiness. Στο επιθετικό εμπρός μέρος του χαμηλότερου κατά 10 χλστ. αμαξώματος ξεχωρίζει η μεγάλη γρίλια ενίσχυση της ροής αέρα που ψύχει τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, αλλά και ο νέος προφυλακτήρας με τις κόκκινες (Tomato Red) πινελιές στο εντυπωσιακό σπόιλερ.
Το πλαίσιο είναι πιο άκαμπτο από των συμβατικών εκδόσεων χάρη στις ενισχύσεις που έχει δεχθεί σε 12 σημεία, ενώ και η κρεμαγιέρα είναι κοντύτερη (2,16 στροφές) για άμεση απόδοση. Το αυτοφερόμενο, ιδιαίτερα άκαμπτο αμάξωμα έχει διαφορετικά σημεία στήριξης των αναρτήσεων που διαθέτουν και διαφορετική γεωμετρία (μεγαλύτερο κάμπερ), διαφορετικές ρυθμίσεις σε ελατήρια – αμορτισέρ και διαφορετική εμπρός αντιστρεπτική ράβδο. Τέλος, ενισχυμένα είναι τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω.
Στο πίσω μέρος κυριαρχούν η μεγάλη αεροτομή και ο ενσωματωμένος στον προφυλακτήρα διαχύτης αέρα. Το i20 N φορά νέας σχεδίασης 18άρες ζάντες με ελαστικά Pirelli P-Zero διάστασης 215/40 (εξελιγμένα ειδικά για το μοντέλο), ενώ τα διαθέσιμα εξωτερικά χρώματα είναι 6, με το «δικό μας» να είναι βαμμένο σε Performance Blue.
Στο εσωτερικό την διαφορά κάνουν τα σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα, τα αλουμινένια πεντάλ, το πολυλειτουργικό τιμόνι με το «μπουτόν της ευτυχίας» (επισημαίνεται με το γράμμα Ν) που επιλέγει μεταξύ των πέντε προγραμμάτων οδήγησης (Normal, Eco, Sport, N και N Custom) και του κόκκινου διακόπτη που ενεργοποιεί το σύστημα Rev Matching.
Ο οδηγός μέσω του παραπάνω μπουτόν μπορεί να επιλέξει ένα από τα 5 προγράμματα που μεταβάλλουν την λειτουργία του κινητήρα, το Electronic Stability Control, τον ήχο της εξάτμισης και το σύστημα διεύθυνσης. Επίσης, μέσω του προγράμματος Ν Custom ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τέσσερα προγράμματα (Normal, Eco, Sport και Sport+), ενώ το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας έχει τρεις επιλογές (on, off και sport).
Ο εξοπλισμός είναι πλήρης από την βασική έκδοση και περιλαμβάνει 6 αερόσακους, συστήματα αυτόνομης πέδησης – εκτροπής λωρίδας – αυτόματης ρύθμισης υψηλής σκάλας φώτων, ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών (με shift lights), οθόνη αφής 8 ιντσών, φώτα LED εμπρός και πίσω, προβολείς ομίχλης εμπρός, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέπτες, ζάντες αλουμινίου κ.ά.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, εξοπλισμένο με το Performance pack (+1.500 ευρώ) περιλαμβάνει έξυπνο κλειδί, πλήκτρο εκκίνησης start, αισθητήρα βροχής, αυτόματο κλιματισμό, ενισχυμένο δάπεδο χώρου αποσκευών και –κυρίως- το τύπου Torsen διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης N Corner Carving Differential.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Κινητήρια δύναμη του i20 N είναι ο 1.600άρης αμέσου ψεκασμού βενζινοκινητήρας Τ-GDI της οικογένειας Gamma, με συνεχώς μεταβλητό χρονισμό (CVVD), πίεση καυσίμου στα 350 bar, και χαρακτηριστικά Flat Power (καλύτερη ροπή σε μεγαλύτερο εύρος στροφών). Η απόδοση 204 ίππων/5.500 έως 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή 275 Nm/1.750 έως 4.500 σ.α.λ., μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς μέσω ενισχυμένου χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων. Ο συνδυασμός δίνει (με launch control) στο βάρους 1.190 κιλών αμάξωμα, επιτάχυνση 0-100 σε 6.2΄΄ και τελική ταχύτητα 230 χλμ./ώρα.
Οι επιδόσεις βέβαια απαιτούν καύσιμο και το καύσιμο εκπέμπει ρύπους. Έτσι το i20 N με 158 γρ/χλμ CO2 μπαίνει στο κέντρο με το μέτρο των μονών – ζυγών, ενώ η μέση κατανάλωση όσο και να προσπαθήσεις δεν πέφτει κάτω από τα 8 λίτρα/100 χλμ, ενώ αν οδηγείς σε N Mode τότε τα 11 – 12 λίτρα είναι εύκολη υπόθεση. Το πρόβλημα βέβαια εδώ δεν είναι η κατανάλωση, αλλά η αυτονομία που με ρεζερβουάρ 40 μόλις λίτρων, περιορίζει την ακτίνα δράσης του i20 N σε επίπεδο μετακινήσεων πόλης ή περί αυτήν. Στα γρήγορα ταξίδια ο οδηγός θα γνωρίσει τα περισσότερα πρατήρια της διαδρομής, με τα όσα ρίσκα αυτό συνεπάγεται.
Από την θέση του οδηγού
Το i20 N κερδίζει τον οδηγό από την πρώτη κιόλας επαφή. Κάθεσαι χαμηλά, με κάθισμα που προσφέρει έντονη πλευρική στήριξη και σου δίνει την αίσθηση ότι, γίνεσαι ένα με το αυτοκίνητο. Η μέτρια διάμετρος του πολυρυθμιζόμενου – πολυλειτουργικού τιμονιού με το σωστό πάχος της στεφάνης, αποδεικνύουν την οδηγοκεντρική σχεδίαση του εσωτερικού σε συνδυασμό με το «πόμολο» του μοχλού ταχυτήτων που κάνει υποδειγματικό «κούμπωμα» με μικρές – σαφείς διαδρομές.
Κατά τα λοιπά, ας γίνει σαφές ότι το i20 N δεν είναι για καθημερινή χρήση (τουλάχιστον από τους μιας … κάποιας ηλικίας), καθώς η ανάρτηση του και τα πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικά, το κάνουν ιδιαίτερα κουραστικό στους γεμάτους ανωμαλίες δρόμους, ενώ η έλλειψη ρεζέρβας και τα ακριβά λάστιχα επιβάλλουν ιδιαίτερη προσοχή σε ελληνικό τερέν.
Επίσης, στον αυτοκινητόδρομο, ο θόρυβος κύλισης είναι ενοχλητικός ενώ η πολύ σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης υπόσχεται ένα κουραστικό ταξίδι, που θα γίνεται χειρότερο από τις συχνές στάσεις για ανεφοδιασμό.
Το μικρό χάτσμπακ βρίσκεται στο στοιχείο του σε επαρχιακούς, ορεινούς ή μη, γεμάτους στροφές δρόμους και -φυσικά- στην πίστα. Εκεί, το άκαμπτο πλαίσιο πατώντας άριστα στις σκληρά ρυθμισμένες αναρτήσεις, ακολουθεί πιστά τις όποιες εντολές του οδηγού και κάνει τον οργανισμό του οδηγού να εκκρίνει ατέλειωτες δόσεις αδρεναλίνης. Σταθερό στην ευθεία, ουδέτερο στις στροφές, με αποθέματα ισχύος και πανίσχυρα όσο και ισορροπημένα στην συμπεριφορά φρένα, το δυνατό σούπερ μίνι κάνει «παπάδες» χάρη στην γραμμική απόδοση του κινητήρα και το πάτημα στον δρόμο.
Το Torsen διαφορικό διαχειρίζεται άριστα την δύναμη του κινητήρα, κρατά το εμπρός μέρος στο εσωτερικό της στροφής και επιτρέπει το βαθύ πάτημα στο γκάζι την ώρα που ο οδηγός βλέπει την έξοδο. Στην συνέχεια η επιτάχυνση είναι επιπέδου ηλεκτρικού, ενώ ο ακριβής και γρήγορος μοχλός ταχυτήτων επιτρέπει την ταχύτατη αλλαγή σχέσεων, με το ταχύμετρο σε επίπεδα αυτόφωρου και το shift-light να θυμίζει ντίσκο δεκαετίας ’80.
Το χαμηλό βάρος, βοηθά στις επιδόσεις αλλά και την άμεση αλλαγή κατεύθυνσης την ώρα που η κλίση του αμαξώματος είναι αμελητέα. Τα Pirelli ταιριάζουν γάντι στην φύση της κατασκευής και η ουδέτερη συμπεριφορά ακόμα και στην μεγάλη πίεση, θα κάνει στο στεγνό πολλά τετρακίνητα να «προσκυνήσουν». Ο γραμμικός κινητήρας «απογειώνεται» μετά τις 2.000 στροφές και η ροπή επιτρέπει αλλαγές πριν τον κόφτη προς όφελος της ταχύτητας, ενώ αν ο οδηγός εμπιστευτεί το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου και τα αγωνιστικού επιπέδου (σε αποτέλεσμα και αντοχή) φρένα, ανακαλύπτει ότι, εκεί που νόμιζε πως πάει γρήγορα, έχει και πιο γρήγορα.
Το πολύ ενδιαφέρον εδώ για τους ψαγμένους γνώστες της οδήγησης είναι πως, μπορείς να οδηγείς με το αριστερό πόδι στο φρένο (Left Foot Braking), καθώς τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου είναι συμβατά με αυτήν την τεχνική. Επίσης, αν δεν φοβάσαι να σε πιάσει λάστιχο, «χώνεις» την μούρη οπουδήποτε και το μασίφ πλαίσιο δεν καταλαβαίνει τίποτα.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα όχημα ιδανικό για track day σε πίστα, ή για συμμετοχή σε ασφάλτινους αγώνες ράλι , όπου με τον βασικό εξοπλισμό ασφαλείας και μόνο μπορείς να ευχαριστηθείς και να διακριθείς ταυτόχρονα.
Δια ταύτα
Το Hyundai i20 κερδίζει την αγάπη μας και την εκτίμησή μας, καθώς μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω όταν τα Abarth αρχικά και στη συνέχεια τα Renault 5GT & τα Peugeot 205 Rally άναβαν φώτα και προσπερνούσαν πολύ ακριβότερα σπορ μοντέλα, χωρίς καν να έχουν τις εγγυήσεις που δίνουν σήμερα οι Κορεάτες.
Γιατί δεν είναι μόνο το ότι, με μόλις 27.000 ευρώ παίρνεις ένα πύραυλο (που αν είσαι νέος μπορείς να τον χρησιμοποιείς καθημερινά) κάθε χρήσης, αλλά έχεις και κάλυψη 5ετούς εγγύησης ανεξαρτήτως χιλιομέτρων, η οποία καλύπτει ΚΑΙ οδήγηση στην πίστα. Εκεί δε με τις επιδόσεις, το στήσιμο της ανάρτησης και των φρένων, βάζεις στο ηλεκτρονικό καντράν το χρονόμετρο (με lap παρακαλώ) και Gμετρο, χορεύοντας στον γύρο της ευτυχίας μέχρι να σωθεί το καύσιμο ή τα λάστιχα (όποιο έρθει πρώτο).
Υπέρ
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Ακαμψία πλαισίου
- Κιβώτιο
- Φρένα
- Τιμή
- Εγγύηση
Κατά
- Σκληρή ανάρτηση για καθημερινή χρήση
- Μικρό ρεζερβουάρ
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Super Mini, επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.075 Χ 1.775 Χ 1.440 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.580 χλστ
- Βάρος: 1.190 – 1.220 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 40 λτ
- Χώρος αποσκευών: 352 / 1.165λτ
- Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, 1.591 κ.εκ.
- Ισχύς: 204 ίπποι / 5.500 – 6.000 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 275 / 1.750 – 4.500 (304 με overboost)
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα τύπου McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
- Τροχοί: 215/40/18
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,6 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6,2΄΄
- Τελική ταχύτητα: 230 χλμ/ώρα
- Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 8,5λτ/100χλμ
- Εκπομπές CO2 (WLTP): 158,0 γρ/χλμ
- Τιμή: από 26.000 ευρώ ή 27.500 ευρώ (με performance pack)