Το 1998 δημιουργήθηκε ένα διαφορετικό αυτοκίνητο το smart city coupé, το οποίο έχει γίνει γνωστό ως smart fortwo. Με μήκος λίγο μεγαλύτερο από δυόμισι μέτρα, το μικρό διθέσιο που τοποθετείται κάθετα σε χώρους στάθμευσης, καθιέρωσε μια νέα κατηγορία από μόνο του, καθώς η ιδέα και το εμπορικό του σήμα καθιερώθηκαν με επιτυχία σε όλο τον κόσμο.
Έτσι εδώ και 17 χρόνια το όνομα Smart είναι συνώνυμο του «αυτοκινήτου πόλης», που χωράει παντού, εξυπηρετεί άνετα δυο επιβάτες, μεταφέρει σημαντικές ποσότητες ψώνια, καίει μικρές ποσότητες καυσίμου και ταυτόχρονα ευχαριστεί, είναι μόδα και άμα… λάχει, πάει και κανένα ταξιδάκι.
Η οικογένεια Smart πρόσφατα ανανεώθηκε, παρουσιάζοντας την ίδια στιγμή την έκδοση Fortwo & Forfour, για δυο και τέσσερις επιβάτες αντίστοιχα.
Στη δική μας περίπτωση το αντικείμενο διαπραγμάτευσης είναι το Fortwo στην έκδοση prime, με την οποία ζήσαμε οκτώ ημέρες διανύοντας περισσότερα από 700 χλμ. εντός, αλλά και εκτός πόλης.
Ας πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή, ή μάλλον ας δούμε τι ομοιότητες και διαφορές έχει το νέο από αυτό που περνά στην ιστορία.
Η συνταγή πίσω μηχανή πίσω κίνηση παραμένει, όπως και ο κλωβός Tridion κατασκευασμένος από χάλυβα υπέρ υψηλής αντοχής που επιβεβαιώνει την δομική ακαμψία του και υπόσχεται να διαφυλάξει ακέραια την καμπίνα σε περίπτωση σύγκρουσης. Να σημειώσουμε ότι, οι δοκιμές πρόσκρουσης “car to car” του Fortwo, με C και S Class επιβεβαιώνουν την παθητική ασφάλεια που υπόσχεται ο κατασκευαστής. Στον εξοπλισμό ενεργητικής ασφάλειας, στα συστήματα ABS και ESP προστέθηκε το Crosswind Assist που προφυλάσσει από απώλεια ελέγχου στις απότομες/δυνατές ριπές πλευρικού ανέμου, καθώς και το σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας (προαιρετικός εξοπλισμός).
Το μήκος των 2,695μ. διατηρείται, αλλά μεγαλώνει το πλάτος στα 1,663μ., το ύψος είναι στο 1,55μ. και το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 8χλστ. και το φάρδος στην καμπίνα κατά 11εκ. Όλα τα παραπάνω δίνουν δυνατότητα άνετης μετακίνησης ακόμα και σε δυο εύσωμους ενήλικες, χωρητικότητα αποσκευών συν 40 λίτρα (σύνολο 260 λτ), ενώ ταυτόχρονα ο κύκλος στροφής έχει διάμετρο μόλις 6,95μ. με τους εμπρός τροχούς να στρίβουν έως και 45 μοίρες!
Το πάτωμα εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Renault και επελέγη η σχεδίαση «ενάμιση» όγκου, καθώς ενώ στον προκάτοχο καπό και παρμπρίζ είχαν παρόμοια κλίση, στο νέο Smart ο μπροστινός πρόβολος είναι εμφανής. Η εμφάνιση ξεχωρίζει με τη γρίλια σε σχήμα «χαμόγελο», τα μεγάλα και πιο τετράγωνα φανάρια με το σιρίτι led σε σχήμα U και την διχρωμία του αμαξώματος.
Η είδηση για όσους είχαν ποτέ οδηγήσει την πρώτη γενιά, είναι η κατάργηση του αυτόματου κιβωτίου. Τώρα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής μεταξύ ενός μηχανικού κιβωτίου 5 σχέσεων και ενός 6τάχυτου με διπλό συμπλέκτη τεχνολογίας twinamic.
Πηγή ενέργειας για το Smart της δοκιμής μας ο 3κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας 999 κ.εκ., με απόδοση 71ίππους/6.000σ.α.λ. και ροπή 9,3χγρμ./2.850σ.α.λ. με πολλά αποθέματα ισχύος από τις μόλις 1.000σ.α.λ.
Οι τιμές αυτές δίνουν στο βάρους 880κιλών αμάξωμα επιτάχυνση 0-100 σε 14,4’’ και τελική ταχύτητα 151 χλμ/ώρα, με μέση (κατά τον κατασκευαστή) κατανάλωση 4,1λτ/100χλμ.
Το νέο Smart διαθέτει ανάρτηση McPherson με ρουλεμάν κεφαλής τριπλής διαδρομής για τον εμπρός άξονα και έναν εξελιγμένο πίσω άξονα De-Dion, ο οποίος έχει τροποποιηθεί για σημαντικά μεγαλύτερη άνεση. Νέα στοιχεία είναι τα αμορτισέρ twin-tube και τα ξεχωριστά ελικοειδή ελατήρια σε σχήμα βαρελιού. Τα φρένα είναι δίσκοι εμπρός, ταμπούρα πίσω με στάνταρ σύστημα ABS.
Το εσωτερικό είναι πλήρως επανασχεδιασμένο με ατού τον επιπλέον χώρο κατά πλάτος. Ένας μεγάλος πίνακας οργάνων με display στο εσωτερικό για το trip computer, στροφόμετρο/ρολόι αριστερά και σχεδιαστικά παιχνίδια με κρεσέντο το ντυμένο με ύφασμα πάνω τμήμα του ταμπλό. Πλέον αυτού, υπάρχει και ενδιαφέρον εξοπλισμός με στάνταρ το ESP με Crosswind Assist και Hill Assist, 5 αερόσακοι, κλιματισμός, cruise control, ηλεκτρικά παράθυρα και το ηχοσύστημα συμβατό με smartphones. Προαιρετικά τοποθετείται έγχρωμη οθόνη αφής 7’’ και μια σειρά άλλα αξεσουάρ όπως, συστήματα Forward Collision Warning και Lane Keeping Assist, τα ηχεία της JBL, η γυάλινη ή υφασμάτινη οροφή με ηλεκτρική αναδίπλωση και άλλα.
Στη θέση του οδηγού (αλλά και του επιβάτη) οι αλλαγές προς το καλύτερο είναι περισσότερο από αισθητές. Οι ώμοι δεν ακουμπούν, το ηλεκτρικό τιμόνι στρίβει σαν παιχνίδι κάνοντας το Smart να συμπεριφέρεται σαν …παπάκι, ενώ το 5άρι κιβώτιο ταχυτήτων θαρρείς ότι θέλει να «ξεπλύνει» τα όσα μειονεκτήματα του αυτόματου των προκατόχων. Ο λεβιές κουμπώνει εύκολα και η κλιμάκωση είναι αραιή για λόγους οικονομίας, αλλά η σβελτάδα δε λείπει σε κάθε περίσταση.
Πάνω από όλα όμως η κεντρική ιδέα της δημιουργίας του Smart είναι παρούσα σε όλο της το μεγαλείο. Η αστική μετακίνηση δυο ατόμων σε πακέτο πέντε αστέρων εφ’ όλης της ύλης. Ο «βασιλιάς της πόλης» είναι παρών και η διαφορά του από τον ανταγωνισμό αυξάνει και πάλι. Το μυστικό βρίσκεται στο ότι: ενώ το Fortwo 3ης γενιάς δεν έχει σημαντικές διαφορές από το μοντέλο που αντικαθιστά, δόθηκε μεγάλη προσοχή στη διόρθωση των μειονεκτημάτων, ειδικά σε ό,τι αφορά την ανάρτηση και το σύστημα μετάδοσης.
Έτσι η οδική συμπεριφορά είναι αυτή που διαφοροποιεί πλήρως το super mini σε σχέση με το παρελθόν. Η μεγαλύτερη διαδρομή και οι μαλακότερες ρυθμίσεις, βελτίωσαν δραστικά τις απότομες γεμάτες ανατριχιαστικούς ήχους αντιδράσεις στο πέρασμα από λακκούβες και κατασκευαστικές ατέλειες των δρόμων, ενώ οι όποιες κλίσεις δεν επηρεάζουν την ελαφρώς υποστροφική αλλά προβλέψιμη και εύκολα ελεγχόμενη συμπεριφορά. Στα όρια ή κάπου λίγο μετά από αυτά, επεμβαίνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας που όμως ενεργοποιούνται πολύ αργότερα από ότι στο παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση πάντως τα μεγαλύτερα μετατρόχια συντελούν ούτως ώστε το Smart αυτή τη φορά, πατά πολύ πιο σταθερά στο δρόμο, χωρίς βέβαια αυτό να το κάνει αυτοκίνητο για ταξίδια.
Όσον αφορά τον κινητήρα (χωρίς να έχουμε οδηγήσει την έκδοση turbo των 900 κ.εκ.) πιστεύουμε πως ο ατμοσφαιρικός 1000άρης της δοκιμής μας είναι αυτός που ταιριάζει στον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ξεπερνώντας και το ότι η μέση κατανάλωση μας ξεπέρασε τα 6,5 λτ/100χλμ.
Στα συν του συνδυασμού η διπλή (ξεχωριστά το τζάμι) πόρτα του χώρου αποσκευών με χωρητικότητα αυτοκινήτου πόλης και δίχτυ συγκράτησης, αλλά και κάλυμμα στο ύψος του πίσω παρμπρίζ.
Στα μείον, το σύστημα ρύθμισης θερμοκρασίας του κλιματισμού που την ημέρα πρέπει να σκύψεις για να τη δεις, οι έντονοι αεροδυναμικοί θόρυβοι μετά τα 100χλμ/ώρα και ο επηρεασμός από τους δυνατούς πλευρικούς ανέμους.
Στον αντίποδα η ευχάριστη σχεδίαση/διάκοσμος που σου φτιάχνουν τη διάθεση, η καλή ποιότητα υλικών/φινιρίσματος και η προσθήκη «μούρης» από τη σχεδιαστική φιλοσοφία «ενάμιση όγκου», που δίνει ψυχολογικό πλεονέκτημα, όσον αφορά την ασφάλεια.
Στο δια ταύτα τώρα, είναι σαφές ότι, το Smart παραμένει σε μια δική του κλάση, δεν έχει άμεσα αντίπαλο και με διορθωμένα τα κουσούρια του παρελθόντος, είναι καταδικασμένο να επιτύχει. Οι μόνοι λόγοι που χωρούν δεύτερη σκέψη είναι το ότι μπορεί να μεταφέρει μόνο δυο άτομα, σε συνδυασμό με την αλμυρή τιμή (14.335 ευρώ το αυτοκίνητο της δοκιμής μας) που ξεκινά περίπου από τις 11.500 με απόσυρση.
Υπέρ
Μοναδικό στην κατηγορία του
Παρκάρει σχεδόν παντού
Ευελιξία
Σχεδίαση/διάκοσμος
Ποιότητα κατασκευής
Υψηλή τιμή μεταπώλησης
Κατά
Κατανάλωση
Τιμή αγοράς
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 999 κ.εκ., i3, 2 ΕΕΚ 12v, έμμεσος ψεκασμός, 71 ίπποι/6.000σ.α.λ., Ροπή: 9,3 χγρμ/2.850 σ.α.λ., χειροκίνητο κιβώτιο 5 ταχυτήτων, κίνηση στους πίσω τροχούς
0-100 χλμ/ώρα 14,4”
Τελική ταχύτητα 151 χλμ/ώρα
Κατανάλωση 4,1 λτ/100 χλμ (δοκιμής 6,5 λτ)
Εκπομπές CO2 93 γρ/χλμ
Διαστάσεις 2,695 x 1,663 x 1,555 μ.
Μεταξόνιο 1,873 μ.
Χώρος αποσκευών 260 λτ
Βάρος 880 κιλά