Το νέο Volvo XC90 σχεδιάστηκε με στόχο να διαθέτει και Plug-in υβριδική έκδοση. Το χαρακτηριστικό ηλεκτροκίνησης με δυνατότητα επαναφόρτισης είτε εν κινήσει, είτε από το κοινό οικιακό δίκτυο ηλεκτροδότησης, για ένα πολυτελές SUV αυτού του μεγέθους, είναι κάτι πρωτόγνωρο για την αυτοκινητοβιομηχανία. Συνδυάζεται δε με εξωπραγματικές για τέτοιο αυτοκίνητο επιδόσεις αλλά και κορυφαία κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, που ούτε μικρά υβριδικά οχήματα μπορούν να επιτύχουν.
Όταν ξεκίνησε το σχεδιασμό του νέου XC90, η Volvo επέλεξε να μην κάνει τον παραμικρό συμβιβασμό σε επιδόσεις, απολαυστική οδήγηση, ευελιξία και χώρους.
Με τη χρήση της νέας Μεταβλητής Αρχιτεκτονικής Προϊόντος (Scalable Product Architecture – SPA) για την κατασκευή οχημάτων και τη νέα γενιά 2λιτρων 4κύλινδρων κινητήρων Drive-E, η Volvo δημιούργησε ένα μοναδικά ευρύχωρο επταθέσιο SUV, με απόδοση 400 ίππων/640 Nm, εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές (59 γρμ./χλμ.) και υψηλή οικονομία καυσίμου (2,5 λίτρα/100 χλμ.). Η οικονομία καυσίμου σύμφωνα με τον αμερικανικό κύκλο οδήγησης φτάνει το πολύ εντυπωσιακό 59 MPGe (ισοδύναμο 59 μιλίων ανά γαλόνι).
«Το νέο Volvo XC90 στην έκδοση T8 είναι ένα επαναφορτιζόμενο, ηλεκτροκίνητο, υβριδικό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων, που τα συνδυάζει όλα σε ένα», λέει ο Δρ. Πήτερ Μέρτενς, αντιπρόεδρος Έρευνας και Ανάπτυξης της Volvo.
Μια λειτουργία οδήγησης για κάθε ανάγκη
Το XC90 T8 μπορεί να επιταχύνει από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 5,9΄΄. Το αυτοκίνητο διαθέτει 5 προγράμματα οδήγησης με διαφορετικά χαρακτηριστικά ενίσχυσης των επιδόσεων και της οικονομίας ανάλογα με τις συνθήκες.
Χρησιμοποιώντας είτε έναν χειριστήριο τροχό στην κεντρική κονσόλα, είτε την οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει:
Hybrid: Αυτό είναι το προεπιλεγμένο πρόγραμμα, κατάλληλο για καθημερινή χρήση. Στο πρόγραμμα αυτό, το αυτοκίνητο εναλλάσσεται αυτόματα ανάμεσα στο δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης Drive-E και τον ηλεκτροκινητήρα, έτσι ώστε να επιτυγχάνει τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου.
Pure: Σε αυτό το πρόγραμμα, όταν η μπαταρία υψηλής τάσης του αυτοκινήτου είναι πλήρως φορτισμένη, χρησιμοποιείται ως αποκλειστική πηγή ενέργειας για την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα που κινεί τον πίσω άξονα.
Το XC90 T8 έχει εμβέλεια πάνω από 40 χλμ. αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, καλύπτοντας τη συνολική απόσταση που ο περισσότερος κόσμος διανύει στην καθημερινότητά του. Χάρη μάλιστα, στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας από τα φρένα, το πρόγραμμα αυτό είναι ιδιαίτερα οικονομικό στην καθημερινή κυκλοφορία της πόλης όπου το αυτοκίνητο σταματά και ξεκινά συνεχώς. Αν απαιτείται περισσότερη ενέργεια, τίθεται αυτόματα σε λειτουργία ο κινητήρας εσωτερικής καύσης Drive-E.
Power: Στο πρόγραμμα αυτό, ο οδηγός απολαμβάνει τη συνδυασμένη απόδοση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του ηλεκτροκινητήρα. Κατά την εκκίνηση, το SUV εκμεταλλεύεται την ανώτερη απόκριση και ακαριαία ροπή του ηλεκτροκινητήρα, μέχρι να ανεβάσει στροφές ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει μεγαλύτερη ροπή στις χαμηλότερες στροφές, αντίστοιχη ενός κινητήρα μεγάλου κυβισμού όπως ο V8.
AWD: Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει συνεχή κίνηση στους τέσσερις τροχούς ανάλογα με τις συνθήκες. Το πλεονέκτημα της δυνατότητας χειροκίνητης επιλογής τετρακίνησης είναι ότι ο οδηγός μπορεί να τη χρησιμοποιήσει όταν χρειάζεται, κατά την κρίση του, ή να επιλέξει να εξοικονομήσει ενέργεια για τη συνέχεια.
Save: Αν η μπαταρία είναι φορτισμένη, το πρόγραμμα αυτό επιτρέπει στον οδηγό να μη χρησιμοποιήσει όλη την ενέργεια της μπαταρίας, για να μπορεί να χρησιμοποιήσει αργότερα καθαρή ηλεκτροκίνηση. Εναλλακτικά, αν η μπαταρία έχει εξαντληθεί, ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης για να φορτίσει τη μπαταρία τόσο ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει αργότερα καθαρή ηλεκτροκίνηση με το πρόγραμμα Pure.
Κάτω από το καπό
Πολλά από τα χαρακτηριστικά του συστήματος κίνησης του Νέου XC90 T8 έχουν βελτιστοποιηθεί ειδικά για την υβριδική τεχνολογία. Τα βασικά εξαρτήματα του συστήματος είναι:
– Κινητήρας Drive-E: Μια ειδικά διαμορφωμένη έκδοση του 2λιτρου 4κύλινδρου κινητήρα βενζίνης Drive-E. Ο κινητήρας Drive-E ενισχύεται με ένα διπλό σύστημα υπερπλήρωσης υπερσυμπιεστή και turbo που επιτυγχάνει συνολική ισχύ 318 ίππων και ροπή 400 Nm.
– Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων: Το 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο έχει και αυτό προσαρμοστεί ειδικά για το υβριδικό σύστημα: η τεχνολογία shift-by-wire επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει το κιβώτιο ταχυτήτων ηλεκτρονικά (με τον επιλογέα ταχυτήτων, κατασκευασμένο από χειροποίητο σουηδικό κρύσταλλο). Η αντλία λαδιού είναι μεγαλύτερη για να εξασφαλίζει την απαραίτητη λίπανση κατά την ηλεκτροκίνηση και να επιτρέπει ταχύτερη ανάπτυξη πίεσης για την απρόσκοπτη μετάβαση από την ηλεκτροκίνηση στη λειτουργία με μηχανή εσωτερικής καύσης.
– Ενιαία Γεννήτρια Υψηλής Ισχύος και Μίζα – CISG: Η ενιαία μονάδα γεννήτριας υψηλής ισχύος και μίζας (CISG – Crankshaft-mounted Integrated Starter Generator) τοποθετημένη στον στροφαλοφόρο άξονα, ανάμεσα σε κινητήρα εσωτερικής καύσης και κιβώτιο ταχυτήτων, εκτελεί τρεις σημαντικές λειτουργίες: είναι μία ισχυρή μίζα 34 kW που επιτρέπει την ταχεία εκκίνηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, για απρόσκοπτη μετάβαση από την ηλεκτροκίνηση, ώστε ο οδηγός να αντιλαμβάνεται κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα ως μια ενιαία στη λειτουργία της μονάδα. Παράλληλα λειτουργεί ως μια ισχυρή ηλεκτρογεννήτρια. Και τέλος λειτουργεί ως ηλεκτρική μονάδα ενίσχυσης του κινητήρα εσωτερικής καύσης σε συνδυασμό με τον υπερσυμπιεστή και το turbo υπερπλήρωσης του κινητήρα, όταν απαιτείται μεγαλύτερη ιπποδύναμη, παρέχοντας έως και 150 Nm επιπλέον ροπή.
– Μπαταρία: Η μπαταρία υψηλής τάσης 270 – 400 V, με απόδοση ισχύος 65 kW, είναι ένα ακόμα παράδειγμα των επιτευγμάτων που ενσωματώνει η Volvo στο XC90 T8. Τη στιγμή που άλλοι κατασκευαστές καταβάλουν ακόμα σημαντικές προσπάθειες να συνδυάσουν τον όγκο της μπαταρίας με ένα πολυτελές και ευρύχωρο εσωτερικό, η Volvo κατάφερε να ξεπεράσει αυτή την πρόκληση τοποθετώντας τη μπαταρία κεντρικά, κατά μήκος του αυτοκινήτου. Η θέση αυτή παρέχει πολλά πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, η μπαταρία δεν επηρεάζει τον διαθέσιμο χώρο στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για τρεις σειρές καθισμάτων – πλούσιος χώρος για ανθρώπους και αποσκευές. Επιπλέον, η θέση αυτής της μπαταρίας εξασφαλίζει στο SUV χαμηλό κέντρο βάρους στο κέντρο του αυτοκινήτου, καθιστώντας το XC90 T8 ευκολότερο στον χειρισμό και ασφαλέστερο στην οδήγηση.
– Ηλεκτροκινητήρας πίσω: Αποδίδοντας ιπποδύναμη 82 ίππων (60 kW) και ροπή 240 Nm, ο μεγάλος ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα δίνοντας κίνηση στους πίσω τροχούς κατά τη λειτουργία ηλεκτροκίνησης και την υβριδική λειτουργία. Η τοποθέτηση πίσω είναι σημαντική γιατί επιτρέπει ακόμα μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τη χρήση στην καθημερινή κυκλοφορία της πόλης όπου το αυτοκίνητο σταματά και ξεκινά συνεχώς. Η θέση αυτή επιτρέπει επίσης πιο αποτελεσματική τετρακίνηση, αφού κάθε άξονας έχει τον δικό του κινητήρα.
– Σύστημα πέδησης δύο βαθμίδων: Το συνδυασμένο σύστημα πέδησης του XC90 T8 χρησιμοποιεί τεχνολογία brake-by-wire για την ανάκτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά το φρενάρισμα και την αξιοποίησή της είτε για άμεση χρήση είτε για τη φόρτιση της μπαταρίας. Το σύστημα διαθέτει επίσης μια ιδιαίτερη αντισταθμιστική λειτουργία, η οποία ελέγχει την ποσότητα της ενέργειας που μπορεί να ανακτηθεί με ασφάλεια.
– Σύστημα ψύξης και κλιματισμού: Το σύστημα ψύξης αποτελείται από δύο πρόσθετα κυκλώματα: το πρώτο ψύχει το σύστημα γεννήτριας υψηλής ισχύος και starter και τον μεγάλο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, ενώ το δεύτερο ψύχει τη μπαταρία με έναν από τους εξής δύο τρόπους: είτε παθητικά μέσω του ψυγείου είτε ενεργητικά μέσω του συστήματος κλιματισμού του αυτοκινήτου.
– Προκαταρκτική θέρμανση ή ψύξη: Για ευκολία και αποτελεσματικότητα, ο οδηγός μπορεί να θερμάνει ή να ψύξει το σύστημα κίνησης, τη μπαταρία και την καμπίνα του XC90 T8 εκ των προτέρων, χρησιμοποιώντας είτε την κεντρική οθόνη του αυτοκινήτου είτε την εφαρμογή κινητού τηλεφώνου Volvo On Call. Είτε, λοιπόν, επικρατούν συνθήκες παγετού είτε συνθήκες καύσωνα και υγρασίας, το αυτοκίνητο θερμαίνεται ή ψύχεται όπως χρειάζεται για να είναι έτοιμο όταν μπει μέσα ο οδηγός. Η προετοιμασία μπορεί να γίνει όσο το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο στην πρίζα, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό από άποψη κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 αφού εξασφαλίζει τη μέγιστη διάρκεια της μπαταρίας σε καθαρή ηλεκτροκίνηση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Ισχύς/Ροπή: 82+318 hp/240+400 Nm
Κατανάλωση: 2.5 l/100 km
Ρύποι: CO2 59 g/km*
Επιτάχυνση: 0-100 km/h: 5.9 sec
Μπαταρία: Lithium-ion battery
Χωρητικότητα μπαταρίας: 9.2 kWh
Ηλεκτροκινητήρας: 60 kW (82hp)
Μετάδοση: Plug-in hybrid
Βενζινοκινητήρας: Drive-E 4κύλινδρος με υπερσυμπιεστή και υπερτροφοδότη
Ισχύς/Ροπή: 318 hp and 400 Nm
Κίνηση μόνο ηλεκτρικά: 40 km
Διάρκεια φόρτισης 230V: 6 Amp: 6h, 10 Amp: 3.5h, 16 Amp: 2.5h
Διάρκεια φόρτισης 110V: 6 Amp: 12h, 10 Amp: 8h, 16 Amp: 6h
Battery location Centrally in the tunnel of the car
Έναρξη παραγωγής: Α΄ εξάμηνο 2015