Για το αμιγώς ηλεκτρικό Audi Q4 e-tron έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο παρελθόν και είναι αλήθεια ότι δεν πολυπιστεύαμε όσα μας πληροφορούσαν τα ενημερωτικά φυλλάδια της εταιρείας.
Να όμως που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και το Q4 e-tron πάτησε στους χώρους στάθμευσης της Kosmocar, όπου και συναντηθήκαμε ένα καυτό απόγευμα του Ιούλη, με σκοπό την αμοιβαία γνωριμία. Η συνάντηση έγινε στα πλαίσια της παρουσίασης στους εκπροσώπους του ελληνικού ειδικού τύπου και ήταν από τις ευχάριστες στιγμές από καθιέρωσης …πανδημίας, καθώς πήξαμε στα skype και τα zoom, ακούγοντας αναλύσεις επί αναλύσεων για νέα μοντέλα, δηλαδή προϊόντα που αν δεν τα βάλεις στο χέρι, ουσιαστικά δεν δικαιούσαι να έχεις άποψη.
Στην αυλή λοιπόν του Έλληνα εισαγωγέα μας περίμεναν μερικά Q4 e-tron, ένα εκ των οποίων είχε κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, με το απαραίτητο συνοδευτικό «Quattro» στα διακριτικά του να θυμίζει στους παλαιότερους το 1981, όταν η αρμάδα της Audi με τα A1 Quattro, είχε βάλει φωτιά στα παγκόσμια ράλι, μαζί και στο δικό μας Ακρόπολις. Φωτιά, που δυστυχώς για την μάρκα αλλά -κυρίως- τους θεατές, έσβησαν με μια θαρραλέα όσο και αυστηρή απόφαση οι αγωνοδίκες του δικού μας ράλι που απέκλεισαν τα Quattro (μετά από …καρφωτή) από το τελευταίο σκέλος και την -πιθανή- νίκη του αγώνα.
Όπως και να έχει το πράγμα, το διακριτικό Quattro στα επόμενα έτη καθιερώθηκε στην συνείδηση θεατών ράλι και -κυρίως- του καταναλωτικού κοινού, με την Audi να το «ξεζουμίζει» εμπορικά και δικαίως αφού το διακριτικό αυτό τραβάει ακόμα και σήμερα σαν μαγνήτης.
Η ειδική αναφορά έχει να κάνει αφενός με την τύχη του γράφοντα να βρεθεί στο πολυτελές εσωτερικό της μοναδικής τετρακίνητης έκδοσης που βρισκόταν στην παρουσίαση, αλλά και στο ότι οδηγώντας προς την Ακροπολική ειδική του Αγίου Μερκούρη, με το Q4 e-tron των 300 ίππων και 6,2΄΄ επιτάχυνσης για τα 0-100, σκεφτόμαστε το πώς θα αισθανόταν ο Hannu Mikkola, αν την ώρα που οδηγούσε το «φλογοβόλο τέρας» ευθεία της Δεκέλειας τον προσπερνούσε το αεροδυναμικό, αθόρυβο, σαν πνοή αέρα, ηλεκτρικό Q4 που οδηγούσαμε.
Αλήθεια, ποιος θα το φανταζόταν ότι οδηγώντας ένα ηλεκτρικό μοντέλο ξυπνούν αγωνιστικές αναμνήσεις; Κι όμως.
Το με μήκος 4,60μ., όχι ιδιαίτερα ψηλό και 2.135 κιλών βάρους ηλεκτρικό SUV, κινείται σαν πάνω σε στρώμα αέρα με απίστευτη σβελτάδα αρκεί ο οδηγός του να μην παρατηρεί την ηλεκτρική κατανάλωση. Όμως, ακόμα και με το άγχος «μην μείνω από ρεύμα», η μπαταρία των –ουσιαστικά- 76,6 KWh δίνει μεγάλο τράτο στον οδηγό, καθώς ο κατασκευαστής υπόσχεται αυτονομία περί τα 450 χιλιόμετρα, αριθμός που είναι ρεαλιστικός ακόμα και με σβέλτους ρυθμούς, συνυπολογίζοντας και την ανάκτηση ενέργειας, στην οποία το Q4 e-tron. Στην δική μας πάντως δοκιμή, με ρυθμούς που δικαιολογούν οι αναμνήσεις των πρώτων Quattro που πάτησαν στην χώρα (εντάξει μετά τα Panzer…), η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τις 25 KWh για κάθε 100 χιλιόμετρα, αξιοποιώντας βέβαια στο έπακρο τις δυνατότητες ανάκτησης (και είναι πολλές) που δίνει ο κατασκευαστής.
Για να ακριβολογούμε μάλιστα, για μια απόσταση σχεδόν 100 χιλιομέτρων που καλύψαμε με ρυθμούς… Quattro, ο δείκτης αυτονομίας «έπεσε» 130 χιλιόμετρα από την αρχική ένδειξη την ώρα που ξεκινήσαμε την πρώτη διαδρομή.
Quattro λοιπόν και ποιος είδε το απαστράπτον ηλεκτρικό SUV και δεν είπε «τι ήταν αυτό που με πέρασε». Αθόρυβο, επιταχυνόμενο σαν βέλος, σταθερό σαν βράχος (να είναι καλά οι μπαταρίες που χαμηλώνουν το κέντρο βάρους), στις στροφές διαβήτης, οδηγείται με το ένα πόδι ακουμπισμένο σχεδόν πάντα στο foot rest, αφού με τον επιλογέα στην θέση Β (μέγιστη ανάκτηση ενέργειας) αρκεί μόνο το γκάζι για να κάνει όλες τις δουλειές, φρενάροντας και προσφέροντας ταυτόχρονα ενέργεια στην μπαταρία κάθε φορά που το αφήνεις.
Μαζί με όλα είναι και ευέλικτο, με το σαφές τιμόνι να κόβει πολύ (κύκλος στροφής 11,5 μ.), αν και όχι όσο το δικήνητο που κάνει κύκλο στροφής στα 10,2 μ.). Για τα φρένα πάλι, ούτε λόγος αφού η ανάκτηση ενέργειας (υπάρχουν 3 σκάλες και το Β) συνεισφέρει αποτελεσματικά στο έργο τους, ενώ αν χρειαστεί το κάτι παραπάνω, τέσσερις μεγάλοι δίσκοι είναι εκεί για να κινητοποιήσουν το εντυπωσιακό όχημα.
Στα συν και η τελική των 180 χλμ/ώρα που στις ευθείες δεν σε αφήνει …εκτεθειμένο στα μάτια όσων πέρασες χωρίς καν να το καταλάβουν, όταν ο δρόμος έστριβε.
Θέλετε κι άλλα; Ε, ναι. Είναι ευρύχωρο και πολυτελές (πως αλλιώς αφού είναι Audi). Α, έχει και πολύ πλούσιο εξοπλισμό ακόμα και στην στάνταρ έκδοση.
Για τους «περίεργους» να αναφέρουμε ότι, -μεταξύ άλλων- στην βασική έκδοση προσφέρονται: στάνταρ ESP, 6 αερόσακοι, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής από τη λωρίδα, σύστημα σταθεροποίησης μετά από απότομους χειρισμούς, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενoι και θερμαινόμενoι καθρέφτες, προβολείς LED, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, cruise control, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, σύστημα πλοήγησης, ηχοσύστημα με Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.
Το μοντέλο βασίζεται στην πλατφόρμα ΜΕΒ του Group και έχει κοινά σχεδιαστικά στοιχεία με τα άλλα Audi, με την σχεδίαση να επικεντρώνει κυρίως στην αεροδυναμική (συντελεστής 0,28 ή 0,26 στο Sportback που θα έρθει στο τέλος του χρόνου). Οι διαστάσεις του είναι συμπαγείς (μήκος 4,59 μέτρα), αλλά το μεγάλο μεταξόνιο των 2.760 χλστ, σε συνδυασμό με τους μικρούς προβόλους εμπρός και πίσω, δίνουν χωροταξικά πλεονεκτήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο χώρος για τους επιβάτες είναι λίγο μεγαλύτερος από αυτόν που προσφέρει το Q7, ενώ ο χώρος αποσκευών φθάνει τα 520 λίτρα (535 στην περίπτωση του Sportback), συν ακόμα 25 λίτρα αποθήκευσης που αφορούν τις πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα. Αφορμή για γκρίνια η απουσία ρεζέρβας και άντε να βρεις 19 ιντσών λάστιχο αν σου κάτσει κάτι περισσότερο από τρύπα 2-3 χλστ.
Στο σύγχρονο και με ευχάριστο διάκοσμο εσωτερικό, ξεχωρίζει ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων και μια μεγάλη (10,1 ή 11,6 ιντσών) οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό, ενώ το αυτοκίνητο –προαιρετικά- διατίθεται σύστημα head-up display επαυξημένης πραγματικότητας. Το «flat top & bottom” τιμόνι είναι νέας σχεδίασης και διαθέτει «κουμπιά» αφής για τις περιφερειακές λειτουργίες, ενώ η ποιότητα κατασκευής είναι υπεράνω κριτικής και η οδηγοκεντρική σχεδίαση διευκολύνει τον οδηγό. Επίσης, όλες οι εκδόσεις εφοδιάζονται με την τελευταία γενιά συστημάτων πολυμέσων και ασφαλείας της μάρκας.
Εκτός από το Quattro με τους δυο ηλεκτροκινητήρες, υπάρχουν δυο ακόμα εκδόσεις του μοντέλου με ένα ηλεκτροκινητήρα 170 ή 204 ίππων που μεταφέρουν την κίνηση στους πίσω τροχούς. Την ενέργεια για τους κινητήρες αυτούς παρέχουν μπαταρίες χωρητικότητας 55 kWh (350 κιλών βάρους) ή 82 kWh (500 κιλών βάρους), με αυτονομία από περίπου 300 και 500 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Η απόσταση από το έδαφος είναι 18 εκατοστά, οι αναρτήσεις αποτελούνται από γόνατα Μακφέρσον εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω, ενώ η -προαιρετική- σπορ ανάρτηση είναι χαμηλότερη κατά 15 χιλιοστά εμπρός και 10 πίσω. Προαιρετικά επίσης διατίθεται και μία ανάρτηση με ηλεκτρονικό έλεγχο απόσβεσης, αλλά και μία comfort για χωμάτινες επιφάνειες, που δίνει δυνατότητα αυξομείωσης της απόστασης από το έδαφος (18 χιλιοστά εμπρός, 9 πίσω).
Στην διάρκεια της παρουσίασης, οδηγήσαμε (σε χαλαρούς ρυθμούς) την έκδοση με τους 204 ίππους και την μεγάλη μπαταρία, που …μάλλον μας άρεσε περισσότερο, τόσο λόγω της ευελιξίας και της μεγαλύτερης αυτονομίας, όσο και λόγω του μικρότερου βάρους που επηρέαζε θετικά το σύνολο της οδικής συμπεριφοράς. Η έκδοση αυτή παραμένει γρήγορη, με 8.5΄΄ για τα 0-100 και 160 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, ενώ η μέση κατανάλωση ενέργειας είναι έως και 10% μικρότερη από αυτή του Quattro.
Τι σημαντικό δεν είπαμε; Μα το πιο δύσκολο. Την φόρτιση, για την οποία η Audi ισχυρίζεται ότι, σε μόλις 10’ το Q4 e-tron αποθηκεύει ρεύμα για περίπου 130 χιλιόμετρα σε ιδανικές συνθήκες. Ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας, το ηλεκτρικό SUV μπορεί να φορτιστεί σε σταθμούς HPC (φόρτιση υψηλής ισχύος) με ρυθμό φόρτισης έως 100 ή 125 kW. Στα 125 kW και υπό ιδανικές συνθήκες, η μπαταρία μεταβαίνει από κατάσταση φόρτισης (SOC) 5% στο 80%, σε μόλις 38 λεπτά. Το Q4 40 e-tron μπορεί να επαναφορτίσει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια σε μόλις δέκα λεπτά (σε ιδανικές συνθήκες) για να καλύψει απόσταση περίπου 130 χιλιομέτρων (WLTP), ενώ στην καλύτερη περίπτωση επιτυγχάνεται αυτονομία έως και 520 χιλιόμετρα (WLTP). Αν βέβαια το μέσον φόρτισης είναι μια απλή οικιακή πρίζα, τότε …άστο να μείνουμε φίλοι. Αν ποτέ επιλέξετε να κάνετε μια ανάλογη αγορά, σημειώστε ότι, εκτός από την θέση στάθμευσης απαιτείται τουλάχιστον wall box, το οποίο πρέπει να προσθέσετε στην τιμή κτήσης.
Κλείνοντας, να αναφέρουμε την βασική έκδοση του μοντέλου, που είναι το Q4 35 e-tron εξοπλισμένο με μπαταρία και καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο 52 kWh (55 kWh ακαθάριστο). Ένας ηλεκτροκινητήρας με ισχύ 170 ίππων και ροπή 310 Nm παρέχει την κίνηση στους πίσω τροχούς, με επιδόσεις 0-100 σε 9,0 δευτερόλεπτα και ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Το Q4 35 e-tron μπορεί να καλύψει (θεωρητικά) έως και 341 χιλιόμετρα (WLTP) με μία μόνο φόρτιση μπαταρίας. Η μέση κατανάλωση ενέργειας ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού, είναι 18,7 έως 17,0 kWh ανά 100 χιλιόμετρα (WLTP).
Η τιμή του είναι στα 44.900 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση (39.469 ευρώ με την επιδότηση), ενώ στην τιμολογιακή κορυφή βρίσκεται το Quattro που μας εντυπωσίασε με τιμή 52.100 ευρώ (μείον την επιδότηση). Δεν το λες και πολύ για όσα προσφέρει.
Νίκος Τσάδαρης