Η Toyota παρουσιάζει σήμερα την πρωτότυπη έκδοση του προσεχούςToyota bZ4X στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Σαγκάης – αποκαλύπτοντας το πρώτο μιας νέας σειράς ανθρωποκεντρικών αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEVs).

Το bZ4X Concept, ένα μεσαίο SUV με σύστημα AWD, συνδέεται με το όραμα μετασχηματισμού της Ιαπωνικής μάρκας, από μία εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, σε μία εταιρεία που προσφέρει καλύτερη και ελεύθερη μετακίνηση για όλους.

Το «bZ» είναι ακρωνύμιο του «beyond Zero» που σημαίνει ότι η Toyota, εκτός από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων και την ουδετερότητα του άνθρακα, δεσμεύεται να προχωρήσει πέρα από περιορισμούς και να πετύχει και άλλους στόχους που θα ωφελήσουν το περιβάλλον, τον άνθρωπο και την κοινωνία συνολικά. Το «4» υποδηλώνει ότι ανήκει στη μεσαία κατηγορία, ενώ το «X», αντίστοιχα, ότι πρόκειται για crossover SUV.

Το εντυπωσιακό πρωτότυπο είναι προϊόν συνεργασίας της Toyota με την Subaru, και βασίζεται στην εξειδίκευση και εμπειρία κάθε εταιρείας. Οι πωλήσεις της έκδοσης παραγωγής υπολογίζεται να ξεκινήσουν γύρω στα μέσα του 2022.

Αυθεντικό ηλεκτρικό SUV

Το bZ4X Concept είναι ένα μέσο μεταφοράς, που συγχρόνως λειτουργεί ως ένας άνετος χώρος με προδιαγραφές συνδεσιμότητας, όπου οι επιβάτες μπορούν να περνούν όμορφα το χρόνο τους μαζί ενώ ταξιδεύουν.

Η εξωτερική του σχεδίαση ικανοποιεί τις προσδοκίες από την εμπειρία οδήγησης ενός ηλεκτρικού οχήματος χωρίς να υποκύπτει σε συμβιβασμούς. Στόχος των σχεδιαστών ήταν ο συνδυασμός δυναμισμού και χρηστικότητας ώστε το SUV να έχει ψηλή θέση οδήγησης αλλά να μοιάζει και να πατά στο δρόμο σταθερά. Το εμπρός τμήμα καταργεί τη γνώριμη μάσκα και στη θέση της υιοθετεί μία διάταξη αισθητήρων, φώτων και αεροδυναμικών στοιχείων που παραπέμπει σε σφυροκέφαλο καρχαρία, δημιουργώντας μια νέα στιλιστική άποψη και παρουσία στο δρόμο.

Το bZ4X Concept βασίζεται στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα e-TNGA, που έχει σχεδιαστεί ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα. Το μακρύ μεταξόνιο και οι κοντοί πρόβολοι διαμορφώνουν μία ευρύχωρη και ανοιχτή καμπίνας, ώστε ο χώρος των ποδιών των πίσω επιβατών είναι εφάμιλλος του πολυτελούς sedan Lexus LS. Το εμπρός τμήμα της καμπίνας είναι σχεδιασμένο γύρω από ένα «drive module» που προσφέρει στον οδηγό αίσθηση άμεσης σύνδεσης με το δρόμο και τις σημαντικές πληροφορίες. Χαμηλά τοποθετημένος, ο πίνακας οργάνων επιτρέπει πανοραμική ορατότητα και τονίζει την αίσθηση ευρυχωρίας. Τα χειριστήρια είναι συγκεντρωμένα γύρω από το κεντρική κονσόλα για εύκολη αναγνώριση και διαισθητική χρήση. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι τοποθετημένος πάνω από το τιμόνι που σημαίνει ότι λαμβάνει την όποια πληροφορία θέλει με ελάχιστη κίνηση των ματιών.

Διαχείριση της μπαταρίας

Το πρόγραμμα εξέλιξης έχει διασφαλίσει την κορυφαία απόδοση του συστήματος κίνησης (ηλεκτροκινητήρας, μονάδα ελέγχου και σύστημα διαχείρισης μπαταρίας) μία πολύ ανταγωνιστική αυτονομία. Το περιβαλλοντικό προφίλ του αυτοκινήτου ενισχύεται περαιτέρω από ένα ενσωματωμένο σύστημα ηλιακής φόρτισης που αυξάνει την αυτονομία. Η μεγαλύτερη και ισχυρότερη μπαταρία που απαιτείται για το πρωτότυπο έχει κατασκευαστεί για αξιόπιστη λειτουργία και μεγάλη διάρκεια ζωής, διατηρώντας την αυτονομία του αυτοκινήτου, ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Γνήσιο SUVμε AWD ικανότητες

Το all-wheel drive σύστημα, που βασίζεται σε ηλεκτροκινητήρες στον εμπρός και πίσω άξονα, εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Subaru. Η τεχνογνωσία και των δύο εταιρειών δημιούργησε ένα σύστημα AWD που προσφέρει στο bZ4X γνήσιες off-road ικανότητες που ταυτόχρονα εξασφαλίζουν πρόσθετη ασφάλεια και ξεγνοιασιά σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.

Steer-by-wire

Το πρωτοποριακό όχημα θα διατίθεται με ένα συνδυασμό που αποτελείται από μια κρεμαγιέρα και ένα σύστημα steer-by-wire. Η τεχνολογία αυτή βελτιώνει τον έλεγχο του οδηγού, αφαιρώντας τις αντιδράσεις στο τιμόνι από τις ανωμαλίες του δρόμου και το φρενάρισμα, παρέχοντας επομένως πιο ακριβή απόκριση σύμφωνα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου και τη γωνία διεύθυνσης. Το steer-by-wire καταργεί επίσης το παραδοσιακό, στρογγυλό τιμόνι, αντικαθιστώντας το με ένα νέο προσαρμοζόμενο χειριστήριο. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να μετακινεί τα χέρια του γύρω από το τιμόνι όταν θέλει να στρίψει. Το στοιχείο αυτό θα λανσαριστεί πρώτα στην Κίνα πριν αρχίσει να διατίθεται στον υπόλοιπο κόσμο.

Το bZ4X Concept είναι το πρώτο μοντέλο με την νέα ονοματοθεσία της Toyota bZ (beyond Zero), καθώς μέχρι το 2025, η μάρκα σκοπεύει να λανσάρει 15 οχήματα BEV, μεταξύ των οποίων 7 μοντέλα bZ. Μέχρι το 2025, το portfolio μοντέλων της Toyota θα περιλαμβάνει πάνω από 70 εξηλεκτρισμένες εκδόσεις σε όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών 15 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα BEV. Στην Ευρώπη, αυτό μεταφράζεται σε ένα μίγμα συστημάτων κίνησης με πάνω από 70% υβριδικά το 2025, πάνω από 10% plug-in υβριδικά και πάνω από 10% μοντέλα μηδενικών εκπομπών ρύπων – BEV και FCEV (κυψελών καυσίμου).

Νίκος Τσάδαρης