Η αγορά των SUV εξακολουθεί να τρέχει με ραγδαίους ρυθμούς σε εγχώριο και παγκόσμιο επίπεδο, με συνέπεια οι αυτοκινητοβιομηχανίες να σπεύδουν για να καλύψουν το όποιο κενό δημιουργείται ανάμεσα στις κατηγορίες. Στην βάση αυτή προέκυψε και η ανάγκη για την Mercedes GLB, το αυτοκίνητο που θα περιγράψουμε στην συνέχεια.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που γεφυρώνει την απόσταση μεταξύ της δημοφιλούς GLA και της επιβλητικής GLC, έχοντας χαρακτηριστικά που μοιάζουν πολύ με την κλασική GLK του 2008, ένα εμβληματικό SUV της αγοράς του 2008, που όμως ατύχησε εμπορικά λόγω των μεγάλων σε κυβισμό κινητήρων. Η GLB είναι το 8ο Mercedes στην μικρομεσαία κατηγορία που αποτελεί το 25% των συνολικών πωλήσεων της μάρκας και έρχεται να καλύψει αυτούς που θεωρούν ότι ακόμα και η ανανεωμένη GLA είναι μικρή, ενώ η εντυπωσιακή GLC παραείναι «προκλητική».
Σχεδίαση – Εσωτερικό
Με δωρικό σχήμα η GLB ξεφεύγει από τα κουπέ αμαξώματα της μόδας και πείθει περισσότερο σαν όχημα πολλαπλών χρήσεων, ειδικά στην έκδοση 4Matic. Παράλληλα το ορθογώνιο σχήμα δείχνει πιο ανθεκτικό στο χρόνο όπως αυτό της GLK και εξασφαλίζει μεγαλύτερους χώρους, αλλά και μεγαλύτερες γυάλινες επιφάνειες. Mε μήκος 4,634 μ. και μεταξόνιο 2.829 χιλιοστών, δείχνει σαν αυθεντική έκδοση εκτός δρόμου και παρά το ότι βασίζεται στο πάτωμα της A-Class, έχει διαστάσεις που πλησιάζουν αυτές της GLC, μπορεί να διαμορφωθεί σε 7θέσια και διαθέτει σαφώς μεγαλύτερους χώρους από την κατά σαφώς μικρότερη σε διαστάσεις GLA.
Με μεταξόνιο μεγαλύτερο (+10εκ.) και από την GLB, οι χώροι για πέντε επιβάτες είναι επαρκείς, με άνεση για τα πόδια και το κεφάλι, ενώ ο χώρος αποσκευών χωρά 565 λίτρα, με δυνατότητα αυξομείωσης καθώς τα πίσω καθίσματα (χωρισμένα σε 40:20:40 με το μεσαίο αναδιπλούμενο να επιτρέπει την φόρτωση μεγάλων σε μήκος αντικειμένων) σύρονται εμπρός-πίσω, ενώ σε περίπτωση αναδίπλωσης, μετατρέπεται σε …φορτηγό με χωρητικότητα 1800 λίτρα. Επιπλέον, εάν υπάρχουν οικογενειακές ανάγκες διατίθεται και σε 7θέσια έκδοση με την τελευταία σειρά καθισμάτων (+976 ευρώ) κατάλληλη για ύψη έως περίπου 1,65 μ. Στο εσωτερικό υπάρχουν και πολλοί χώροι για μικροπράγματα με κάπως άβολες τις θήκες στις πόρτες που είναι στενές, ενώ και εδώ επισημαίνουμε την έλλειψη ρεζέρβας που δεν είναι επουσιώδης, ειδικά σε αυτοκίνητα όπως η GLB που σε προδιαθέτουν για εξερευνήσεις.
Κατά τα λοιπά, η καλή (παρά την περιορισμένη πλευρική στήριξη) θέση οδήγησης που θα βολέψει κάθε σωματότυπο, η εργονομία και η άπλετη περιφερειακή ορατότητα (τέσσερα πλευρικά τζάμια), κάνουν το μεσαίο γερμανικό SUV ένα από τα πλέον άνετα και ευχάριστα που έχουμε οδηγήσει. Με την ποιότητα δεδομένη σε όλα τα μοντέλα της μάρκας, ο βασικός εξοπλισμός του μοντέλου είναι σχεδόν πλήρης ακόμα και από την βασική έκδοση με τους 136 ίππους και την τιμή έναρξης των 37.235 ευρώ. Συγκεκριμένα η GLB διαθέτει ESP, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα υποβοήθησής διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, 4 drive modes (eco, comfort, sport & individual), cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα πολυμέσων MBUX με οθόνη αφής και χειριστήρια στο τιμόνι, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, ράγες οροφής, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, κ.ά. Στην έκδοση της δοκιμής μας η διπλή ηλιοροφή, έδινε ακόμα μεγαλύτερο αέρα στο ευρύχωρο εσωτερικό, κάτι που σε συνδυασμό με την μοντέρνα σχεδίαση και τον ευχάριστο διάκοσμο, δημιουργεί μια πολυτελή ευάερη και ευήλια καμπίνα, καλύτερη από οποιανδήποτε του ανταγωνισμού.
Επιπλέον η έκδοση που δοκιμάσαμε διέθετε την πιο πλήρη έκδοση του MBUX με τη μεγάλη οθόνη των 10,25 ιντσών (+846 ευρώ) και τον μεγάλο ψηφιακό πίνακα οργάνων (+586 ευρώ). Οι λειτουργίες του συστήματος πραγματοποιούνται από την οθόνη αφής, το τιμόνι, ή το ιδιαίτερα ένα ευαίσθητο και μεγάλο touchpad στην κεντρική κονσόλα (πολλές φορές ενεργοποιείται κατά λάθος), αλλά και το σύστημα φωνητικής ενεργοποίησης, που δυστυχώς δεν είναι στα ελληνικά και απαιτεί καλή προφορά εκ μέρους του χρήστη.
Κινητήρας-κιβώτιο
Κινητήρια δύναμη της GLB 200, ο γνωστός και από την GLA που παρουσιάσαμε πριν λίγο καιρό βενζινοκινητήρας 1.332 κ.εκ. με 163 ίππους (και σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων κατά τη λειτουργία με μερικό φορτίο και λίγες στροφές), προϊόν συνεργασίας της Mercedes με τις Renault-Nissan-Mitsubishi. Η κίνηση μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω του –επίσης γνωστού- αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (7 DCT) και το ερώτημα που τίθεται είναι, πόσο εύκολα ένας κινητήρας μικρού κυβισμού μπορεί να «αντιμετωπίσει» ένα αμάξωμα που το βάρος του ξεπερνά τον 1,5 τόνο. Η απάντηση στο ερώτημα σε απόλυτους αριθμούς είναι απλά. Εύκολα, αφού ο κινητήρας είναι εύστροφος, με καλά αποθέματα ροπής (250 Nm/1.620 σαλ) και σχετικά γραμμικός στην απόδοσή του. Επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα το βάρους περίπου 1555 κιλών αμάξωμα μέσα σε 9.1 δεύτερα και το φτάνει στην τελική ταχύτητα των 207 χλμ/ώρα, επιδόσεις που υπερκαλύπτουν τις ανάγκες της οικογενειακής οδήγησης.
Αλλά… Παίζοντας με τα προγράμματα οδήγησης ανακαλύπτεις τελικά ότι, είναι μια περιττή πολυτέλεια αφού το μόνο πρόγραμμα που ταιριάζει στην συγκεκριμένη έκδοση είναι το comfort, με το οποίο ξεχνώντας εντελώς τα paddles αλλαγής ταχυτήτων μπορείς να κινηθείς με την αξιοπρέπεια, άνεση και την όποια σβελτάδα «επιβάλλει» η φήμη της ιστορικής μάρκας. Αν επιλέξεις eco (εδώ υπάρχει και ελεύθερος τροχασμός για συνθήκες μηδενικού φορτίου) για οικονομία καυσίμου, διαπιστώνεις ότι πολλές φορές σου λείπει η πρέπουσα δύναμη και καταφεύγεις στο kick down (πάτημα τέρμα γκάζι) ή στο κατέβασμα δυο τουλάχιστον σχέσεων. Αν πάλι επιλέξεις sport, ελάχιστα διαφοροποιείται η αίσθηση και μεγαλώνει ο ήδη αισθητός θόρυβος του κινητήρα, ενώ ταυτόχρονα φλερτάρει με διψήφιο αριθμό η κατανάλωση. , εξασφαλίζοντας και την απαραίτητη ενεργητική ασφάλεια. Πάντως, η συνεργασία κινητήρα – κιβωτίου είναι αρμονική με το δεύτερο να κάνει ομαλές αλλαγές, ενώ έχει τις σχέσεις που απαιτούνται για ένα ήσυχο και –σχετικά- οικονομικό ταξίδι. Το σχετικά αφορά την αεροδυναμική του μοντέλου που όντας ορθογωνικού σχήματος δεν βοηθά ούτε τους αεροδυναμικούς θορύβους, ούτε την κατανάλωση. Η τελευταία στην διάρκεια της δοκιμής μας έδωσε μέση τιμή 7,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, που εύκολα θα μπορούσε να είναι 9,0 αν είμαστε λιγότερο προσεκτικοί.
Όλα τα παραπάνω -κατά την γνώμη μας- συντελούν στην εκτίμηση του ότι, η κατάργηση του 1,5 diesel κινητήρα είναι απώλεια για την GLB, η οποία σε πετρέλαιο έχει μόνο 2λιτρη έκδοση πλέον.
Από την θέση του οδηγού
Αυτό που εντυπωσιάζει με το καλημέρα οδηγώντας την GLB, είναι η ποιότητα κύλισης και οι λιγότεροι (από ότι θα περιμέναμε βλέποντας το σχήμα) αεροδυναμικοί θόρυβοι, βοηθούσης και της προσεγμένης ηχομόνωσης. Σε αυτό αν προσθέσουμε την ακαμψία του αμαξώματος και την ευχάριστη – άνετη ατμόσφαιρα του εσωτερικού, έχουμε ένα όχημα που προκαλεί για ταξίδια, ανεξαρτήτως διαδρομής, αφού η σταθερότητα και η οδική συμπεριφορά παρέχουν ασφάλεια. Όσο για τους γρήγορους ρυθμούς καλό είναι όσοι έχουν ανάλογες ανησυχίες να το ξεχάσουν.
Η GLB είναι ένα οικογενειακό SUV, εύκολη στην οδήγηση με προβλέψιμη συμπεριφορά που στις στροφές συνήθως είναι ουδέτερη, για να γίνει υποστροφική στην πίεση (που όπως είπαμε δεν της ταιριάζει). Επίσης στην σαν καθρέπτης ελληνική άσφαλτο, οι κινητήριοι τροχοί θα σπινάρουν αισθητά στην προσπάθεια απότομης επιτάχυνσης από στάση, ενώ οι κλίσεις είναι αυξημένες σε σχέση με την B-Class και την GLA, χωρίς όμως να επηρεάζουν την συμπεριφορά, ενώ ταυτόχρονα φροντίζουν την άνεση, που βέβαια δεν είναι στα επίπεδα της B-Class. Πάντως το επίπεδο άνεσης είναι απολύτως αποδεκτό για την κατηγορία και μόνο οι διαδοχικές ανωμαλίες της ασφάλτου θα προκαλέσουν κάποιες ενοχλητικές αναπηδήσεις του πίσω μέρους.
Χαρακτηριστικό του προσανατολισμού που έχει το μοντέλο είναι το χωρίς καλή αίσθηση τιμόνι, ειδικά στην νορμάλ ρύθμιση (Comfort), που για να γίνει κάπως καλύτερο πρέπει να επιλέξεις την ρύθμιση sport. Με άλλα λόγια, ο ιδανικός συνδυασμός στα προγράμματα οδήγησης είναι, ο κινητήρας στην θέση comfort και τιμόνι με ανάρτηση στην θέση sport. Αυτό που δεν χρειάζεται ρύθμιση (δεν ρυθμίζονται άλλωστε) είναι τα δυνατά και ανθεκτικά φρένα που τιθασεύουν εύκολα το βαρύ αμάξωμα, ενώ τα δυνατά φώτα κάνουν εύκολη την οδήγηση ακόμα και στους χωρίς φωτισμό δρόμους.
Ολοκληρώνοντας τις εντυπώσεις μας, επισημαίνουμε την πλήρη εκμετάλλευση του χώρου φόρτωσης εξ αιτίας της μεγάλης 5ης πόρτας, την κάποια δυσκολία στην ορατότητα που δημιουργεί η εμπρός αριστερή κολώνα της οροφής όταν το όχημα στρίβει σε κλειστές αριστερές στροφές και το ότι, παρά το ορθογωνισμένο σχήμα η GLB δεν δείχνει ευπαθής στους πλευρικούς ανέμους.
Δια ταύτα
Εδώ τώρα τίθεται θέμα εσωτερικού ανταγωνισμού με την GLA, καθώς οι τιμές είναι πολύ κοντά, όπως επίσης και οι διαστάσεις, αλλά και οι προδιαγραφές κινητήρα-κιβωτίου-επιδόσεων. Με άλλα λόγια, οι έχοντες αυξημένες μεταφορικές ανάγκες εύκολα επιλέγουν την GLB που εκτός των άλλων παροχών που αναφέρουμε έχει και διαχρονική εμφάνιση. Απευθύνεται κυρίως στους οικογενειάρχες, αυτούς που θέλουν ένα πιο …μπρουτάλ SUV, αλλά και σε αυτούς που ενδεχόμενα αλλάξει η οικογενειακή τους κατάσταση προς το πολυπληθέστερο. Ο 1.3 κινητήρας που δοκιμάσαμε δεν είναι αυτός που ταιριάζει καλύτερα, αλλά με τα φορολογικά παιχνίδια που συνήθως παίζουν οι ελληνικές κυβερνήσεις προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια από δυσάρεστες εκπλήξεις. Πλέον αυτών, η ποιότητα κατασκευής, η παγκόσμια αποδοχή της μάρκας σαν status symbol και το κλασικό σχήμα, δίνουν στην κόστους 41.430 ευρώ GLB (η έκδοση που δοκιμάσαμε) αποταμιευτική αξία.
Υπέρ
- Διαχρονική Σχεδίαση
- Ποιότητα υλικών – συναρμολόγησης
- Χώροι – πρακτικότητα
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα κύλισης
- Φρένα- Φώτα
- Τεχνολογία
- Εξοπλισμός
- Δυνατότητα 7 θέσεων (προαιρετικά)
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Κατανάλωση
- Θόρυβος κινητήρα στις ψηλές στροφές
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5-7θέσιο, Crossover/SUV επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.634 Χ 2.020 Χ 1.658 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.829 χλστ
- Χώρος αποσκευών (λτ.): 565/1800
- Ρεζερβουάρ: 52 λίτρα
- Βάρος: 1.555 κιλά
- Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16 βάλβιδος, τούρμπο, 1.332 κ.εκ.
- Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 163/5500
- Ροπή (Nm σ.α.λ): 250/1620
- Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων (7 DCT)
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
- Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω απλοί δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα
- Τροχοί: 235/55/18
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,1΄΄
- Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 207
- Κατανάλωση (δοκιμής): 7,9 λίτρα/100 χλμ.
- Εκπομπές CO2(γρ./χλμ): 137
- Τιμή (έκδοσης δοκιμής): από 41.430 ευρώ
Νίκος Τσάδαρης