Ο τίτλος (γιατί περί αυτού πρόκειται) Quattro είναι βαρύς, πολύ βαρύς ακόμα και σήμερα που ζούμε στην εποχή των …imitation SUV, δηλαδή των αυτοκινήτων που ξεκίνησαν σαν ένα υποκατάστατο των αληθινών τζιπ και κατέληξαν υπερυψωμένα επιβατικά (crossover) για τον «βάλτο» της Γλυφάδας και τα «άγρια βουνά» της Άνω Κηφισιάς.

Εξ αυτού, κάθε φορά που τυχαίνει να οδηγήσουμε ένα αληθινό Αυτοκίνητο Ελευθέρου Χρόνου, αισθανόμαστε κάπως. Πόσο μάλλον αν αυτό είναι ένα τετρακίνητο (Quattro) Audi, προϊόν δηλαδή της εταιρίας που δημιούργησε τον μύθο Quattro στην σύγχρονη εποχή δια «πυρός και σιδήρου», δηλαδή μέσα από τους αγώνες.

Audi Q3 Sportback Quattro το αντικείμενο αυτής εδώ της δοκιμής, σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτων αυτού του τύπου (όχι τετρακίνητων βέβαια) ολοένα και αυξάνεται.

Σχεδίαση – Εσωτερικό

Το συγκεκριμένο Q3 είναι η κουπέ έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου, με την ονομασία Sportback. Οι διαφορές στο αμάξωμα είναι εμφανείς, κυρίως στην οροφή που είναι 30 χλστ χαμηλότερη με καθαρά κουπέ γραμμή.

Η χαμηλωμένη οροφή καταλήγει στις επίπεδες κολόνες D και σε μια μικρή αεροτομή με αποτέλεσμα το νέο μοντέλο να δείχνει πολύ πιο μακρύ από το Q3. Επιπλέον, το κουπέ SUV είναι σχεδόν 30 χλστ και πιο φαρδύ και 16 χλστ πιο μακρύ, στοιχεία που σε συνδυασμό με τους σπορ προφυλακτήρες τονίζουν τα σπορ χαρακτηριστικά του.

Στο εμπρός μέρος κυριαρχεί η τεράστια, 3D μάσκα και ο προφυλακτήρας με τους μεγάλους αεραγωγούς, ενώ διατηρούνται τα φουσκωμένα φτερά του Q3, που παραπέμπουν στην τετρακίνηση, σήμα κατατεθέν της μάρκας.

Τα φώτα οπισθοπορείας έχουν κωνικό σχήμα με φορά προς τα μέσα, ακριβώς όπως αυτό των επίπεδων προβολέων. Οι τελευταίοι προσφέρονται σε τρεις εκδόσεις, με κορυφαία αυτήν τεχνολογίας Matrix LED, με την έξυπνα προσαρμοζόμενη μεγάλη δέσμη να διασφαλίζει βέλτιστη ορατότητα ανεξάρτητα από τις οδηγικές συνθήκες.

Πιο αναλυτικά, το Q3 Sportback έχει μήκος 4,50 μέτρα, πλάτος 1,84 και ύψος 1,56, ενώ τα 2,68 μ. του μεταξονίου προσφέρουν ένα μεγάλο και εξαιρετικά ευμετάβλητο εσωτερικό. Η καμπίνα είναι ευρύχωρη για τους εμπρός επιβάτες και τα πίσω καθίσματα που φιλοξενούν τρία άτομα (χωρίς πρόβλημα για τα γόνατα) μπορούν να μετακινηθούν 130 χιλιοστά κατά μήκος (από τη βασική έκδοση).

Η κεκλιμένη οροφή όμως περιορίζει το εσωτερικό ύψος και το κάθισμα είναι στην ουσία διθέσιο, καθώς στη μέση το έδρανο είναι κοντό και το τούνελ του δαπέδου εξογκωμένο. Η πίσω πλάτη πάντως, χωρίζεται σε τρία τμήματα και η κλίση τους μπορεί να ρυθμιστεί σε επτά θέσεις. Ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται από τα 530 έως και τα 1.400 λίτρα και το δάπεδο φόρτωσης μπορεί να διαχωριστεί σε δύο επίπεδα, με το πίσω ράφι να βρίσκεται κάτω από αυτό.

Η ψηλή θέση οδήγησης ρυθμίζεται ποικιλοτρόπως ώστε να βολευτεί κάθε σωματότυπος, ενώ στην έκδοση της δοκιμής μας (S line) παρέχει άριστη πλευρική στήριξη.

Η εργονομία δεν θα δυσκολέψει ούτε τους λεπτολόγους, αλλά η ορατότητα που προς τα εμπρός δεν προβληματίζει, πίσω περιορίζεται σημαντικά από τις μεγάλες κολώνες, απαιτώντας την επιλογή κάμερας οπισθοπορείας από τον προαιρετικό εξοπλισμό.

Η μοντέρνα σχεδίαση του εσωτερικού σε συνδυασμό με τον καλόγουστο διάκοσμο, τα ακριβά υλικά και την άψογη συναρμολόγηση, δικαιολογούν σημαντικό μέρος της τσουχτερής τιμής κτήσης (από περίπου 55.000 ευρώ), όπως επίσης και ο ευανάγνωστος –στάνταρ- ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25”, καθώς και το σύστημα πολυμέσων MMI radio Plus (οθόνη10,1”) που είναι σύγχρονο, εύχρηστο και με κορυφαία συνδεσιμότητα.

Μαζί με τη μονάδα ελέγχου του συστήματος κλιματισμού που βρίσκεται κάτω από αυτήν, η οθόνη είναι εργονομικά κεκλιμένη κατά 10 μοίρες προς τον οδηγό.

Το Q3 Sportback διαθέτει κορυφαία συνδεσιμότητα ανάμεσα στο smartphone και το αυτοκίνητο, με τα κινητά τηλέφωνα Android και iOS να «ενσωματώνονται» στο σύστημα infotainment του αυτοκινήτου.

Το περιεχόμενο προβολής του smartphone εμφανίζεται στην οθόνη MMI μέσω του Apple CarPlay ή του Android Auto, ενώ δεν απαιτούνται καλώδια εάν το κορυφαίο σύστημα ψυχαγωγίας χρησιμοποιείται μέσω ενός iPhone.

Συστήματα υποβοήθησης

Το Q3 Sportback διαθέτει στο βασικό εξοπλισμό την Προειδοποίηση για Απομάκρυνση από τη Λωρίδα Κυκλοφορίας (Lane Departure Warning) και την Προειδοποίηση Αλλαγής Λωρίδας (Lane Change Warning). To πρώτο βοηθά τον οδηγό να παραμείνει στη λωρίδα του, ενώ το δεύτερο του επισημαίνει κρίσιμες καταστάσεις όταν αλλάζει λωρίδες, όπως π.χ. εάν υπάρχει όχημα στο τυφλό σημείο.

Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει και το σύστημα pre sense, που σε επικείμενη εμπρόσθια σύγκρουση προειδοποιεί οπτικά, ακουστικά και απτικά τον οδηγό. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φρενάρει με πλήρη ισχύ και ενεργοποιεί τα βασικά μέτρα ασφαλείας της μάρκας. Αυτά περιλαμβάνουν το σφίξιμο των εμπρός ζωνών ασφαλείας, το κλείσιμο των παραθύρων και την προαιρετικής ηλιοροφής καθώς και την ενεργοποίηση των αλάρμ.

Κινητήρας – Μετάδοση

Πίσω από την εντυπωσιακή μάσκα, βρίσκεται ένας 2λιτρος, 4κύλινδρος, βενζινοκινητήρας με έμμεσο και άμεσο ψεκασμό βενζίνης, που αποδίδει μέγιστη ισχύ 230 ίππων και ροπή 350 Nm από τις 1.500 έως τις 4.300 στροφές. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στο σύστημα τετρακίνησης Quattro (στάνταρ στην έκδοση αυτή) ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (χωρίς paddles) S tronic 7 σχέσεων.

Η λειτουργία της τετρακίνησης quattro βασίζεται σε ένα πολύδισκο υδραυλικό συμπλέκτη στον πίσω άξονα. Χάρη στην ηλεκτρονική διαχείριση της ροπής των τροχών και τις μικρές, ανεπαίσθητες επεμβάσεις των φρένων στους εσωτερικούς τροχούς σε μια στροφή, είναι δυνατός ο καλύτερος έλεγχος του αυτοκινήτου σε κάθε συνθήκη.

Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου έχοντας να αντιμετωπίσει το βάρος των 1.630 κιλών, τα καταφέρνει περίφημα με επιδόσεις που ζηλεύουν πολλά καθαρόαιμα σπορ μοντέλα. Η επιτάχυνση 0-100 γίνεται μέσα σε 6.5΄΄, η τελική ταχύτητα φθάνει τα 233 χλμ/ώρα, το χιλιόμετρο καλύπτεται σε 27.2΄΄ και η ενδιάμεση επιτάχυνση 80-110 χλμ (συνθήκη προσπεράσματος) σε 3.4΄΄.

Οι επιδόσεις αυτές επιτυγχάνονται με την επιλογή Sport στο (στάνταρ) ηλεκτρονικό σύστημα Audi Drive Select με τα 6 προγράμματα οδήγησης, μεταξύ των οποίων και ένα Off-Road. Στο βασικό εξοπλισμό επίσης, περιλαμβάνεται και το σύστημα διεύθυνσης Progressive Steering με την κρεμαγιέρα μεταβλητής σχέσης (η σχέση μετάδοσης γίνεται όλο και πιο άμεση όσο αυξάνεται η γωνία του τιμονιού) και η σπορ ανάρτηση.

Η ανάρτηση αυτή διαθέτει ελεγχόμενο βαθμό απόσβεσης, ο οποίος αυξάνει περαιτέρω το εύρος μεταξύ της δυναμικής οδήγησης και της άνεσης.

Βέβαια, οι επιδόσεις έχουν και το αντίτιμό τους σε καύσιμο, καθώς με ήπια οδήγηση και σχεδόν συνεχή χρήση του προγράμματος eco στο drive select, η μέση τιμή κατανάλωσης οριακά στάθηκε κάτω από τα 10λτ/100χλμ.

Εκτός από τη ρύθμιση του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, η λειτουργία παραμετροποίησης αφορά στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και την υποβοήθηση του τιμονιού, ενώ τo προαιρετικό σύστημα υποβοήθησης κατάβασης σε δρόμους με κλίση (hill descent control) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα που επιλέγει ο οδηγός σε κλίσεις μεγαλύτερες από 6%.

Από την θέση του οδηγού

Το Q3 Sportback είναι ένα αυτοκίνητο «πασπαρτού» που εύκολα το χρησιμοποιεί κάποιος για την κάλυψη όλων των αναγκών του, ακόμα και μέσα στην πόλη, όπου το μόνο του μειονέκτημα είναι η εξεύρεση θέσης στάθμευσης.

Εύχρηστο, ευέλικτο, άνετο, πολυτελές και τελικά όχι τόσο μεγάλο είναι ένα αυτοκίνητο που αξίζει τα χρήματά του, για όποιον είναι σε θέση και χρειάζεται να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες που του προσφέρει.
Η ανάρτηση καταφέρνει να συνδυάζει άνεση με στιβαρό έλεγχο του αμαξώματος (γέρνει λιγότερο από το στάνταρ Q3), ενώ η απορροφητικότητα των κακοτεχνιών του οδοστρώματος είναι εντυπωσιακή παρά τους 18 ιντσών τροχούς με τα χαμηλού προφίλ ελαστικά.

Στις στροφές, το χαμηλό κέντρο βάρους της κατασκευής σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό σύστημα torque control (φρενάρει όσο χρειάζεται τους δύο εσωτερικούς τροχούς μειώνοντας την υποστροφή), ο οδηγός διατηρεί εύκολα την επιθυμητή τροχιά. Επίσης, στις ευθείες δύσκολα καταλαβαίνει κανείς την ταχύτητα (χρειάζεται συνεχείς ελέγχους στο ταχύμετρο), καθώς η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού δεν είναι ακαριαία (ακόμα και στο πρόγραμμα Sport), ενώ οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ανεπαίσθητα.

Αυτό δίνει σαν αποτέλεσμα, άνετα ταξίδια, κάτι στο οποίο συνηγορεί και ο χαμηλός θόρυβος από όλες τις πηγές παραγωγής του, με εξαίρεση την περίπτωση που πατάς απότομα το γκάζι, όπου ο θόρυβος του κινητήρα θυμίζει σπορ μοντέλο αλλά η προθυμία του στο ανέβασμα των στροφών δεν είναι η αναμενόμενη.

Επιπλέον, το ελαφρύ και χωρίς ιδιαίτερη αίσθηση στην ευθεία τιμόνι, μεταμορφώνεται άρδην στις στροφές κάνοντας το αμάξωμα να δείχνει ελαφρύτερο και πρόθυμο στις αλλαγές κατεύθυνσης. Από την πλευρά τους τα φρένα είναι δυνατά και ακούραστα σε κάθε στυλ οδήγησης με άμεση απόκριση στο πεντάλ, ενώ τα φώτα συμβαδίζουν με τις προδιαγραφές του συνόλου ακόμα και στο πηχτό σκοτάδι.

Τέλος, η πρόσφυση είναι – αναμενόμενα – υπεράνω κριτικής σε κάθε συνθήκη δρόμου, γεγονός που σε συνδυασμό με τις επιδόσεις και την ανάρτηση μπορεί να «παρασύρει» τον οδηγό σε γρήγορη οδήγηση, κατά την οποία καλό είναι να αποφεύγονται οι απότομες αλλαγές πορείας καθώς το σύστημα ευστάθειας, επεμβαίνει απότομα, ενώ οι χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων μπορούν να γίνουν μόνο μέσω του επιλογέα. Προσοχή βέβαια χρειάζεται στις εκτός δρόμου μετακινήσεις, όπου δεν αρκούν μόνο η τετρακίνηση και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου, αλλά απαιτούνται και τα ανάλογα λάστιχα.

Πόσο μάλλον που το Q3 της δοκιμής μας δεν διαθέτει ρεζέρβα (ούτε καν ασφαλείας), παρά μόνο το –μοδάτο- κιτ επισκευής ελαστικού που εύκολα σε αφήνει εκτεθειμένο σε οποιοδήποτε σκίσιμο ελαστικού.

Δια ταύτα

Το σπορ κουπέ SUV της Audi είναι μια πλήρης λύση για όλες τις χρήσεις. Πολυτελές, άνετο, γρήγορο, με χώρους και πληθώρα σύγχρονης τεχνολογίας, καλύπτει καθημερινές και περιστασιακές ανάγκες εντός και εκτός πόλης, με αντίτιμο το υψηλό (αλλά ανταγωνιστικό στις premium μάρκες) κόστος κτήσης και την τσουχτερή κατανάλωση, που όμως δεν νομίζουμε ότι αφορά όσους έχουν να εκταμιεύσουν τις 55 χιλιάδες ευρώ που κοστίζει η συγκεκριμένη έκδοση (35 χιλ. το Q3 Sportback 35 TFSI των 150 ίππων, 4Χ2, με χειροκίνητο κιβώτιο).

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα υλικών/κατασκευής
  • Κινητήρας
  • Τετρακίνηση Quattro
  • Άνεση/Ευελιξία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα/φώτα
  • Τεχνολογία
  • Δυνατότητες off road

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Περιορισμένη ορατότητα πίσω
  • Έλλειψη paddles
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV, επιβατικό
  • Διαστάσεις: 4.500 x 1.843 x 1.567 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 530 / 1400 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 60 λτ
  • Χώρος αποσκευών530 / 1400 λτ
  • Μεταξόνιο: 2.680 χλστ
  • Βάρος: 1.630 κιλά
  • Κινητήρας: Βενζίνης, τούρμπο, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.984 κ.εκ.
  • Ισχύς: 230 ίπποι / 5.000-6.200σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 350/1.500-4.300
  • Μετάδοση: Τετρακίνηση quattro
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο S Tronic, διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/55/18
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,8 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6,5΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 233 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 9.9λτ/100χλμ
  • Εκπομπές CO2: 168 γρ/χλμ
  • Τιμή: από 54.960 ευρώ.

Νίκος Τσάδαρης